Skip to main content
Top

2017 | OriginalPaper | Hoofdstuk

9. Vraaggericht werken en diversiteit

Auteurs : Marjan Stomph, MSc, Soemitro Poerbodipoero, Msc

Gepubliceerd in: Grondslagen van de ergotherapie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit hoofdstuk gaat in op de begrippen ‘diversiteit’ en ‘cultuur’. Besproken worden aspecten die tot diversiteit gerekend worden en de invloed van die aspecten op de onderlinge omgang en de ergotherapeutische hulpverlening. Ook besproken worden de recente aanbevelingen van de WFOT over omgaan met diversiteit om aansluiting bij een groter aantal cliëntengroepen te garanderen. Tot slot worden aanbevelingen gegeven voor het verbeteren van de zorg en het onderzoek.
Literatuur
go back to reference Almaci, M. (2004). Universiteit rijmt op diversiteit … Tijdschrift voor Hoger Onderwijs en Management, 11, 30–36. Almaci, M. (2004). Universiteit rijmt op diversiteit … Tijdschrift voor Hoger Onderwijs en Management, 11, 30–36.
go back to reference Awaad, T. (2003). Culture, cultural competency and occupational therapy: A review of the literature. British Journal of Occupational Therapy, 66(8), 356–363.CrossRef Awaad, T. (2003). Culture, cultural competency and occupational therapy: A review of the literature. British Journal of Occupational Therapy, 66(8), 356–363.CrossRef
go back to reference Beagan, B. (2007). Experiences of social class: Learning from occupational therapy students. Canadian Journal of Occupational Therapy, 72(2), 125–133.CrossRef Beagan, B. (2007). Experiences of social class: Learning from occupational therapy students. Canadian Journal of Occupational Therapy, 72(2), 125–133.CrossRef
go back to reference Bekker, M., & Mens-Verhulst, J. van. (2008). GGZ en diversiteit: Prevalentie en zorgkwaliteit programmeringsstudie ‘etniciteit en gezondheid’ voor ZonMw. Tilburg/Utrecht: Universiteit Tilburg/Universiteit voor Humanistiek. Bekker, M., & Mens-Verhulst, J. van. (2008). GGZ en diversiteit: Prevalentie en zorgkwaliteit programmeringsstudie ‘etniciteit en gezondheid’ voor ZonMw. Tilburg/Utrecht: Universiteit Tilburg/Universiteit voor Humanistiek.
go back to reference Berkum, M. T. M. van, & Smulders, E. M. C. (2010). Migranten, preventie en gezondheid. Utrecht: Stichting Pharos. Berkum, M. T. M. van, & Smulders, E. M. C. (2010). Migranten, preventie en gezondheid. Utrecht: Stichting Pharos.
go back to reference Bernhard, H. R. (2002). Research methods in anthropology: Qualitative and quantitative approaches (2nd ed.). Walnut Creek (CA): Altamira. Bernhard, H. R. (2002). Research methods in anthropology: Qualitative and quantitative approaches (2nd ed.). Walnut Creek (CA): Altamira.
go back to reference Bijl, R., Boelhouwer, J., Pommer, E., & Andreissen, I. (Red.). (2015). De sociale staat van Nederland 2015. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau. Bijl, R., Boelhouwer, J., Pommer, E., & Andreissen, I. (Red.). (2015). De sociale staat van Nederland 2015. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
go back to reference Birkholtz, M., & Blair, S. E. E. (1999). ‘Coming out’ and its impact on women’s occupational behaviour: A discussion paper. Journal of Occupational Science, 6, 68–74.CrossRef Birkholtz, M., & Blair, S. E. E. (1999). ‘Coming out’ and its impact on women’s occupational behaviour: A discussion paper. Journal of Occupational Science, 6, 68–74.CrossRef
go back to reference Black, R. M., & Wells, S. A. (2007). Culture and occupation: A model of empowerment in occupational therapy. Bethesda, MD: AOTA. Black, R. M., & Wells, S. A. (2007). Culture and occupation: A model of empowerment in occupational therapy. Bethesda, MD: AOTA.
go back to reference Bonder, B. R. (2007). An occupational perspective on cultural evolution. Journal of Occupational Science, 14, 16–20.CrossRef Bonder, B. R. (2007). An occupational perspective on cultural evolution. Journal of Occupational Science, 14, 16–20.CrossRef
go back to reference Bonder, B. R., Martin, L., & Miracle, A. W. (2004). Culture emergent in occupation. American Journal of Occupational Therapy, 58(2), 159–168.CrossRefPubMed Bonder, B. R., Martin, L., & Miracle, A. W. (2004). Culture emergent in occupation. American Journal of Occupational Therapy, 58(2), 159–168.CrossRefPubMed
go back to reference Boon, T. den, & Geeraerts, D. (2005). Van Dale groot woordenboek van de Nederlandse taal (14e druk). Utrecht: Van Dale Lexicografie. Boon, T. den, & Geeraerts, D. (2005). Van Dale groot woordenboek van de Nederlandse taal (14e druk). Utrecht: Van Dale Lexicografie.
go back to reference Bracegirdle, H. (1991a). Occupational therapy: Students’ choice of gender differentiated activities for psychiatric patients. British Journal of Occupational Therapy, 54, 266–268.CrossRef Bracegirdle, H. (1991a). Occupational therapy: Students’ choice of gender differentiated activities for psychiatric patients. British Journal of Occupational Therapy, 54, 266–268.CrossRef
go back to reference Bracegirdle, H. (1991b). The female stereotype and occupational therapy for women with depression. British Journal of Occupational Therapy, 54, 193–194.CrossRef Bracegirdle, H. (1991b). The female stereotype and occupational therapy for women with depression. British Journal of Occupational Therapy, 54, 193–194.CrossRef
go back to reference Bracegirdle, H. (1991c). Two hundred years of therapeutic occupational for women hospital patients. British Journal of Occupational Therapy, 54, 231–232.CrossRef Bracegirdle, H. (1991c). Two hundred years of therapeutic occupational for women hospital patients. British Journal of Occupational Therapy, 54, 231–232.CrossRef
go back to reference Broenink, N., & Gorter, K. (2001). Studeren met een handicap. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut. Broenink, N., & Gorter, K. (2001). Studeren met een handicap. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut.
go back to reference Bruin, K., & Heijde, H. van der. (2007). Intercultureel onderwijs in de praktijk (5e druk). Bussum: Coutinho. Bruin, K., & Heijde, H. van der. (2007). Intercultureel onderwijs in de praktijk (5e druk). Bussum: Coutinho.
go back to reference Callens, M., Noppe, J., & Vanderleyden, L. (Red.). (2013). De sociale staat van Vlaanderen. Brussel: Studiedienst van de Vlaamse Regering. Callens, M., Noppe, J., & Vanderleyden, L. (Red.). (2013). De sociale staat van Vlaanderen. Brussel: Studiedienst van de Vlaamse Regering.
go back to reference Campen, C. van (Red.). (2008). Grijswaarden: Monitor ouderenbeleid 2008. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau. Campen, C. van (Red.). (2008). Grijswaarden: Monitor ouderenbeleid 2008. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
go back to reference Castro, D., Dahlin-Ivanoff, S., & Mårtensson, L. (2014). Occupational therapy and culture: A literature review. Scandinavian Journal Occupupatonal Therapy, 21(6), 401–414.CrossRef Castro, D., Dahlin-Ivanoff, S., & Mårtensson, L. (2014). Occupational therapy and culture: A literature review. Scandinavian Journal Occupupatonal Therapy, 21(6), 401–414.CrossRef
go back to reference Centraal Bureau voor Statistiek. (2016). CBS: Aantal daklozen in zes jaar met driekwart toegenomen. Webmagazine, donderdag 3 maart 4 maart 2016, www.cbs.nl. Centraal Bureau voor Statistiek. (2016). CBS: Aantal daklozen in zes jaar met driekwart toegenomen. Webmagazine, donderdag 3 maart 4 maart 2016, www.​cbs.​nl.
go back to reference Chapparo, C., & Ranka, J. (1997). The occupational performance model (Australia): Monograph 1. Lidcombe: OP Network, University of Sydney. Chapparo, C., & Ranka, J. (1997). The occupational performance model (Australia): Monograph 1. Lidcombe: OP Network, University of Sydney.
go back to reference Cheung, Y., Shah, S., & Muncer, S. (2002). An exploratory investigation of undergraduate students’ perceptions of cultural awareness. British Journal of Occupational Therapy, 65(12), 543–550.CrossRef Cheung, Y., Shah, S., & Muncer, S. (2002). An exploratory investigation of undergraduate students’ perceptions of cultural awareness. British Journal of Occupational Therapy, 65(12), 543–550.CrossRef
go back to reference Claus, S., & Jorissen, P. (2008). Helden op stokken: Gehandicapt in Afrika. Amsterdam: KIT Publishers. Claus, S., & Jorissen, P. (2008). Helden op stokken: Gehandicapt in Afrika. Amsterdam: KIT Publishers.
go back to reference Corens, D. (2007). Health system review: Belgium. Health System in Transition, 9(2), 1–172. Corens, D. (2007). Health system review: Belgium. Health System in Transition, 9(2), 1–172.
go back to reference Cracknell, E. (1989). Conflicts for the female therapist: Some reflections. British Journal of Occupational Therapy, 52(10), 386–388.CrossRef Cracknell, E. (1989). Conflicts for the female therapist: Some reflections. British Journal of Occupational Therapy, 52(10), 386–388.CrossRef
go back to reference Davis, L. J. (2001). Identity, politics, disability and culture. In G. L. Albrecht, K. D. Seelman, & M. Bury (Eds.), Handbook of disability studies. Thousand Oaks (CA): Sage. Davis, L. J. (2001). Identity, politics, disability and culture. In G. L. Albrecht, K. D. Seelman, & M. Bury (Eds.), Handbook of disability studies. Thousand Oaks (CA): Sage.
go back to reference Delvillé, W. (2009). Diversiteit in de Nederlandse gezondheidszorg: De migrant als klant. Amsterdam: Vossiuspers. Delvillé, W. (2009). Diversiteit in de Nederlandse gezondheidszorg: De migrant als klant. Amsterdam: Vossiuspers.
go back to reference Dillard, M., Andonian, L., Flores, O., Lai, L., MacRae, A., & Shakir, M. (1992). Culturally competent occupational therapy in a diverse populated mental health setting. American Journal of Occupational Therapy, 46(8), 721–726.CrossRefPubMed Dillard, M., Andonian, L., Flores, O., Lai, L., MacRae, A., & Shakir, M. (1992). Culturally competent occupational therapy in a diverse populated mental health setting. American Journal of Occupational Therapy, 46(8), 721–726.CrossRefPubMed
go back to reference Drake, R. F. (2001). Welfare states and disabled people. In G. L. Albrecht, K. D. Seelman, & M. Bury (Eds.), Handbook of disability studies (Part II Ch. 16). Thousand Oaks (CA): Sage. Drake, R. F. (2001). Welfare states and disabled people. In G. L. Albrecht, K. D. Seelman, & M. Bury (Eds.), Handbook of disability studies (Part II Ch. 16). Thousand Oaks (CA): Sage.
go back to reference Duijnhoven, L. van, Kerkhof, N., & Oppelaar, F. (2012). Migranten op de geheugenpoli. Amsterdam: Opleiding Ergotherapie, Hogeschool van Amsterdam. Duijnhoven, L. van, Kerkhof, N., & Oppelaar, F. (2012). Migranten op de geheugenpoli. Amsterdam: Opleiding Ergotherapie, Hogeschool van Amsterdam.
go back to reference Dyck, I., & Forwell, S. (1997). Occupational therapy students first year fieldwork experiences: Discovering the complexity of culture. Canadian Journal of Occupational Therapy, 64, 185–197.CrossRef Dyck, I., & Forwell, S. (1997). Occupational therapy students first year fieldwork experiences: Discovering the complexity of culture. Canadian Journal of Occupational Therapy, 64, 185–197.CrossRef
go back to reference Dyck, I. (1991). Multiculturalism and occupational therapy: Sharing the challenge. Canadian Journal of Occupational Therapy, 58, 224–226.CrossRef Dyck, I. (1991). Multiculturalism and occupational therapy: Sharing the challenge. Canadian Journal of Occupational Therapy, 58, 224–226.CrossRef
go back to reference Dyck, I. (1998). Multicultural society. In D. Jones, S. E. E. Blair, T. Hartery, & K. R. Jones (Eds.), Sociology and occupational therapy. Edinburgh: Churchill Livingstone. Dyck, I. (1998). Multicultural society. In D. Jones, S. E. E. Blair, T. Hartery, & K. R. Jones (Eds.), Sociology and occupational therapy. Edinburgh: Churchill Livingstone.
go back to reference Echo. (2003). Meer kleur in de IT: Impressies van in- en doorstroomactiviteiten binnen de opleiding informatica van de Haagse Hogeschool. Utrecht: Echo. Echo. (2003). Meer kleur in de IT: Impressies van in- en doorstroomactiviteiten binnen de opleiding informatica van de Haagse Hogeschool. Utrecht: Echo.
go back to reference Essen, M. van. (1998). Onderwijs voor meisjes. In H. Pott-Buter, & K. Tijdens (Red.), Vrouwen: Leven en werk in de 20e eeuw. Amsterdam: University Press. Essen, M. van. (1998). Onderwijs voor meisjes. In H. Pott-Buter, & K. Tijdens (Red.), Vrouwen: Leven en werk in de 20e eeuw. Amsterdam: University Press.
go back to reference Evans, J., & Salim, A. A. (1992). A cross-cultural test of validity of occupational therapy assessments with patients with schizophrenia. American Journal of Occupational Therapy, 46, 706–713.CrossRef Evans, J., & Salim, A. A. (1992). A cross-cultural test of validity of occupational therapy assessments with patients with schizophrenia. American Journal of Occupational Therapy, 46, 706–713.CrossRef
go back to reference Fitzgerald, M., Mullavey-O-Bryne, C., Twible, C., & Kinébanian, A. (1995). Exploring cultural diversity: A workshop manual for occupational therapists. Sydney: School of Occupational Therapy. Fitzgerald, M., Mullavey-O-Bryne, C., Twible, C., & Kinébanian, A. (1995). Exploring cultural diversity: A workshop manual for occupational therapists. Sydney: School of Occupational Therapy.
go back to reference Foets, M., Schuster, J., & Stronks, K. (Red.). (2007). Gezondheids-(zorg)onderzoek onder allochtone bevolkingsgroepen: Een praktische introductie. Amsterdam: Aksant. Foets, M., Schuster, J., & Stronks, K. (Red.). (2007). Gezondheids-(zorg)onderzoek onder allochtone bevolkingsgroepen: Een praktische introductie. Amsterdam: Aksant.
go back to reference Forwell, S., Whiteford, G., & Dyck, I. (2000). Cultural competence in New Zealand and Canada: Occupational therapy students’ reflections on class and fieldwork curriculum. Canadian Journal of Occupational Therapy, 68, 90–103.CrossRef Forwell, S., Whiteford, G., & Dyck, I. (2000). Cultural competence in New Zealand and Canada: Occupational therapy students’ reflections on class and fieldwork curriculum. Canadian Journal of Occupational Therapy, 68, 90–103.CrossRef
go back to reference Fourie, M., Galvaan, R., & Beeton, H. (2004). The impact of poverty: Potential lost. In R. Watson, & L. Schwartz (Eds), Transformation through occupation (pag. 69–85). London/Philadelphia: Whurr. Fourie, M., Galvaan, R., & Beeton, H. (2004). The impact of poverty: Potential lost. In R. Watson, & L. Schwartz (Eds), Transformation through occupation (pag. 69–85). London/Philadelphia: Whurr.
go back to reference Fransen, H. (2005). Challenges for occupational therapy in community-based rehabilitation: Occupation in a community approach to handicap in development. In F. Kronenberg, S. S. Algado, & N. Pollard (Eds.), Occupational therapy without borders (pag. 166–182). Edin burgh: Churchill Livingstone. Fransen, H. (2005). Challenges for occupational therapy in community-based rehabilitation: Occupation in a community approach to handicap in development. In F. Kronenberg, S. S. Algado, & N. Pollard (Eds.), Occupational therapy without borders (pag. 166–182). Edin burgh: Churchill Livingstone.
go back to reference Gedeputeerde Staten van Friesland. (2007). Fan rjocht nei praktik: Beleidsplan friese taal 2008–2010. Leeuwarden: Provinsje Fryslân. Gedeputeerde Staten van Friesland. (2007). Fan rjocht nei praktik: Beleidsplan friese taal 2008–2010. Leeuwarden: Provinsje Fryslân.
go back to reference Gudykunst, W. B., & Moody, B. (Eds.). (2002). Handbook of international and intercultural communication (2nd ed.). Thousand Oaks (CA): Sage. Gudykunst, W. B., & Moody, B. (Eds.). (2002). Handbook of international and intercultural communication (2nd ed.). Thousand Oaks (CA): Sage.
go back to reference Hagedorn, R. (1995). Occupational therapy: Perspectives and processes. New York: Churchill Livingstone. Hagedorn, R. (1995). Occupational therapy: Perspectives and processes. New York: Churchill Livingstone.
go back to reference Hajaoui, F. el. (2005). Vreemd oud worden. Marokkaanse ouderen nieuwe cliënten in de praktijk. Folder voor ergotherapeuten. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam. Hajaoui, F. el. (2005). Vreemd oud worden. Marokkaanse ouderen nieuwe cliënten in de praktijk. Folder voor ergotherapeuten. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam.
go back to reference Hartingsveldt, M. J. van, Logister-Proost, I., & Kinébanian, A. (2010). Beroepsprofiel ergotherapeut. Utrecht: Ergotherapie Nederland/Boom Lemma. Hartingsveldt, M. J. van, Logister-Proost, I., & Kinébanian, A. (2010). Beroepsprofiel ergotherapeut. Utrecht: Ergotherapie Nederland/Boom Lemma.
go back to reference Hartingsveldt, M. J. van, Piškur, B., & Stomph, M. (2008). Het Canadian practice process framework (CPPF): Van procesmodel naar process framework. Wetenschappelijk Tijdschrift voor Ergotherapie, 1(2), 11–16. Hartingsveldt, M. J. van, Piškur, B., & Stomph, M. (2008). Het Canadian practice process framework (CPPF): Van procesmodel naar process framework. Wetenschappelijk Tijdschrift voor Ergotherapie, 1(2), 11–16.
go back to reference Hassel, D. T. P. van, & R. J. Kenens. (2015). NIVEL-onderzoek naar omvang, samenstelling en spreiding van de beroepsgroep. Groei aantal ergotherapeuten in Nederland zet door. Ergotherapie Magazine/Ergotherapie Wetenschap, jaargang. 43, 2015, nr. 6. Hassel, D. T. P. van, & R. J. Kenens. (2015). NIVEL-onderzoek naar omvang, samenstelling en spreiding van de beroepsgroep. Groei aantal ergotherapeuten in Nederland zet door. Ergotherapie Magazine/Ergotherapie Wetenschap, jaargang. 43, 2015, nr. 6.
go back to reference Heijden, P. G. M. van der, Cruijff, M., & Van Gils, G. (2015). Schattingen illegaal in Nederland verblijvende vreemdelingen 2012–2013. Den Haag: Wetenschappelijk Onderzoek en Documentatiecentrum Ministerie van Veiligheid en Justitie. Heijden, P. G. M. van der, Cruijff, M., & Van Gils, G. (2015). Schattingen illegaal in Nederland verblijvende vreemdelingen 2012–2013. Den Haag: Wetenschappelijk Onderzoek en Documentatiecentrum Ministerie van Veiligheid en Justitie.
go back to reference Helman, C. G. (2007). Culture health and illness (5th ed.). New York: Oxford University Press.CrossRef Helman, C. G. (2007). Culture health and illness (5th ed.). New York: Oxford University Press.CrossRef
go back to reference Herweijer, L. (2004). Allochtone jongeren op weg naar het hoger onderwijs. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs en Management, 11, 25–30. Herweijer, L. (2004). Allochtone jongeren op weg naar het hoger onderwijs. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs en Management, 11, 25–30.
go back to reference Hingstman, L., & Kenens, R. J. (2012). Peiling NIVEL: Het aantal (vrijgevestigde) ergotherapeuten blijft groeien. Ergotherapie Magazine, 40(4), pag. 16–23. Hingstman, L., & Kenens, R. J. (2012). Peiling NIVEL: Het aantal (vrijgevestigde) ergotherapeuten blijft groeien. Ergotherapie Magazine, 40(4), pag. 16–23.
go back to reference Hocking, C., & Ness, N. E. (2002). Revised minimum standards for the education of occupational therapists. Forrestfield, Western Australia: World Federation of Occupational Therapists. Hocking, C., & Ness, N. E. (2002). Revised minimum standards for the education of occupational therapists. Forrestfield, Western Australia: World Federation of Occupational Therapists.
go back to reference Huttlinger, K., Krefting, L., Drevdahl, D., Tree, P., Baca, E., & Benally, A. (1992). ‘Doing battle’: A metaphorical analy-sis of diabetes mellitus among Navajo people. American Journal of Occupational Therapy, 46, 706–713.CrossRefPubMed Huttlinger, K., Krefting, L., Drevdahl, D., Tree, P., Baca, E., & Benally, A. (1992). ‘Doing battle’: A metaphorical analy-sis of diabetes mellitus among Navajo people. American Journal of Occupational Therapy, 46, 706–713.CrossRefPubMed
go back to reference Iedereen is anders. (2003). Utrecht: Inspectie voor het Onderwijs. Iedereen is anders. (2003). Utrecht: Inspectie voor het Onderwijs.
go back to reference Ingstad, B., & Whyte, S. R. (Eds.). (1995). Disability and culture. Berkeley (CA): University of California Press. Ingstad, B., & Whyte, S. R. (Eds.). (1995). Disability and culture. Berkeley (CA): University of California Press.
go back to reference Iwama, M. K. (2003). The issue is: Toward culturally relevant epistemologies in occupational therapy. American Journal of Occupational Therapy, 57, 582–589.CrossRefPubMed Iwama, M. K. (2003). The issue is: Toward culturally relevant epistemologies in occupational therapy. American Journal of Occupational Therapy, 57, 582–589.CrossRefPubMed
go back to reference Iwama, M. K. (2004). Revisiting culture in occupational therapy: A meaningful endeavour. OTJR Occupation, Participation and Health, 24, 2–4.CrossRef Iwama, M. K. (2004). Revisiting culture in occupational therapy: A meaningful endeavour. OTJR Occupation, Participation and Health, 24, 2–4.CrossRef
go back to reference Iwama, M. K. (2007). Culture and occupational therapy: Meeting the challenge of relevance in a global world. Occupational Therapy International, 4(14), 183–187.CrossRef Iwama, M. K. (2007). Culture and occupational therapy: Meeting the challenge of relevance in a global world. Occupational Therapy International, 4(14), 183–187.CrossRef
go back to reference Iwarsson, S. (2013). Occupational therapy research for the ageing European population: Challenges and opportunities. British Journal of Occupational Therapy, 76(4), 203–205.CrossRef Iwarsson, S. (2013). Occupational therapy research for the ageing European population: Challenges and opportunities. British Journal of Occupational Therapy, 76(4), 203–205.CrossRef
go back to reference Jackson, J. (1995). Sexual orientation: Its relevance tot occupational science and the practice of occupational therapy. American Journal of Occupational Therapy, 49, 669–679.CrossRefPubMed Jackson, J. (1995). Sexual orientation: Its relevance tot occupational science and the practice of occupational therapy. American Journal of Occupational Therapy, 49, 669–679.CrossRefPubMed
go back to reference Jang, Y. (1995). Chinese culture and occupational therapy. British Journal of Occupational Therapy, 58(3), 103–112.CrossRef Jang, Y. (1995). Chinese culture and occupational therapy. British Journal of Occupational Therapy, 58(3), 103–112.CrossRef
go back to reference Jehoel-Gijsbers, G. (2009). Kunnen alle kinderen meedoen?: Onderzoek naar de maatschappelijke participatie van arme kinderen. SCP-special 32. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau. Jehoel-Gijsbers, G. (2009). Kunnen alle kinderen meedoen?: Onderzoek naar de maatschappelijke participatie van arme kinderen. SCP-special 32. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
go back to reference Jones, D., Blair, S. E. E., Hartery, T., & Jones, R. K. (Eds.). (1998). Sociology and occupational therapy: An integrated approach. Edinburgh: Churchill Livingstone. Jones, D., Blair, S. E. E., Hartery, T., & Jones, R. K. (Eds.). (1998). Sociology and occupational therapy: An integrated approach. Edinburgh: Churchill Livingstone.
go back to reference Katholieke Vereniging Gehandicapten. (2010). Het belang van inkomen. Antwerpen: KVG Kenniscentrum. Katholieke Vereniging Gehandicapten. (2010). Het belang van inkomen. Antwerpen: KVG Kenniscentrum.
go back to reference Kelly, G. (1996). Feminist of feminine? The feminine principle in occupational therapy. British Journal of Occupational Therapy, 59, 2–6.CrossRef Kelly, G. (1996). Feminist of feminine? The feminine principle in occupational therapy. British Journal of Occupational Therapy, 59, 2–6.CrossRef
go back to reference Keuzenkamp, S. (Red.). (2010). Steeds gewoner, nooit gewoon. Acceptatie van homoseksualiteit in Nederland. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau. Keuzenkamp, S. (Red.). (2010). Steeds gewoner, nooit gewoon. Acceptatie van homoseksualiteit in Nederland. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
go back to reference Kinébanian, A., & Stomph, M. (1991). Interculturele ergotherapie. Nederlands Tijdschrift voor Ergotherapie, 19, 46–154. Kinébanian, A., & Stomph, M. (1991). Interculturele ergotherapie. Nederlands Tijdschrift voor Ergotherapie, 19, 46–154.
go back to reference Kinébanian, A., & Stomph, M. (1992). Cross-cultural occupational therapy: A critical reflection. American Journal of Occupational Therapy, 46(8), 751–758.CrossRefPubMed Kinébanian, A., & Stomph, M. (1992). Cross-cultural occupational therapy: A critical reflection. American Journal of Occupational Therapy, 46(8), 751–758.CrossRefPubMed
go back to reference Kinébanian, A., & Stomph, M. (2009). Diversity matters: Guiding principles on diversity and culture. Amsterdam: World Federation of Occupational Therapists, 2009. http://www.wfot.org/, geraadpleegd december 2011. Kinébanian, A., & Stomph, M. (2009). Diversity matters: Guiding principles on diversity and culture. Amsterdam: World Federation of Occupational Therapists, 2009. http://​www.​wfot.​org/​, geraadpleegd december 2011.
go back to reference Kinébanian, A., & Stomph, M. (2010). Diversiteit doet er toe: Een internationale leidraad over diversiteit en cultuur in de ergotherapie voor de praktijk, de opleidingen en het wetenschappelijk onderzoek. Wetenschappelijk Tijdschrift voor Ergotherapie, 3(2), 22–29. Kinébanian, A., & Stomph, M. (2010). Diversiteit doet er toe: Een internationale leidraad over diversiteit en cultuur in de ergotherapie voor de praktijk, de opleidingen en het wetenschappelijk onderzoek. Wetenschappelijk Tijdschrift voor Ergotherapie, 3(2), 22–29.
go back to reference Kingsley, P., & Molineux, M. (2000). True to our philosophy? Sexual orientation and occupation. British Journal of Occupational Therapy, 63, 205–211.CrossRef Kingsley, P., & Molineux, M. (2000). True to our philosophy? Sexual orientation and occupation. British Journal of Occupational Therapy, 63, 205–211.CrossRef
go back to reference Klerk, M. de (Red.). (2007). Meedoen met beperkingen: Rapportage gehandicapten 2007. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau. Klerk, M. de (Red.). (2007). Meedoen met beperkingen: Rapportage gehandicapten 2007. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
go back to reference Kronenberg, F., & Fransen, H. (2006). Ergotherapie in community based rehabilitation: Over de grenzen van handelingsmogelijkheden. In A. Kinébanian, & M. le Granse (Red.), Grondslagen van de ergotherapie (2e druk., pag. 153–187). Maarssen: Elsevier gezondheidszorg. Kronenberg, F., & Fransen, H. (2006). Ergotherapie in community based rehabilitation: Over de grenzen van handelingsmogelijkheden. In A. Kinébanian, & M. le Granse (Red.), Grondslagen van de ergotherapie (2e druk., pag. 153–187). Maarssen: Elsevier gezondheidszorg.
go back to reference Kronenberg, F., & Pollard, N. (2005). Overcoming occupational apartheid: Preliminary exploration of the political nature of occupational therapy. In F. Kronenberg, S. S. Algado, & N. Pollard (Eds.), Occupational therapy without borders (pag. 58–87). Edinburgh: Churchill Livingstone. Kronenberg, F., & Pollard, N. (2005). Overcoming occupational apartheid: Preliminary exploration of the political nature of occupational therapy. In F. Kronenberg, S. S. Algado, & N. Pollard (Eds.), Occupational therapy without borders (pag. 58–87). Edinburgh: Churchill Livingstone.
go back to reference Kronenberg, F., & Pollard, N. (2006). Plenary presentation: Political dimensions of occupation and the roles of occupational therapy. American Journal of Occupational Therapy, 60(6), 617–625.CrossRefPubMed Kronenberg, F., & Pollard, N. (2006). Plenary presentation: Political dimensions of occupation and the roles of occupational therapy. American Journal of Occupational Therapy, 60(6), 617–625.CrossRefPubMed
go back to reference Kronenberg, F., Algado, S. S., & Pollard, N. (Eds.). (2005). Occupational therapy without borders: Learning from the spirit of survivors. Edinburgh: Churchill Livingstone. Kronenberg, F., Algado, S. S., & Pollard, N. (Eds.). (2005). Occupational therapy without borders: Learning from the spirit of survivors. Edinburgh: Churchill Livingstone.
go back to reference Kronenberg, F., Pollard, N. & Sakellariou, D. (Eds.) (2011). Occupational therapies without Borders – Volume 2: Towards an ecology of occupation-based practices. Elsevier Health Sciences. Kronenberg, F., Pollard, N. & Sakellariou, D. (Eds.) (2011). Occupational therapies without Borders – Volume 2: Towards an ecology of occupation-based practices. Elsevier Health Sciences.
go back to reference Kroon, K. (1996). Niet iedereen in de gezondheidszorg heet Anna, Jan of Jasper. Weekblad van de Hogeschool van Amsterdam Havana, 4(23), 6–8. Kroon, K. (1996). Niet iedereen in de gezondheidszorg heet Anna, Jan of Jasper. Weekblad van de Hogeschool van Amsterdam Havana, 4(23), 6–8.
go back to reference Kuckert, A., & Stomph, M. (2015). Diversiteit: Het is normaal verschillend te zijn. Den Haag: Boom Lemma. Kuckert, A., & Stomph, M. (2015). Diversiteit: Het is normaal verschillend te zijn. Den Haag: Boom Lemma.
go back to reference Leemborg, M. (2007). Think peer: 4 a life long learning experience. Utrecht: Echo/Nationale Jeugdraad. Leemborg, M. (2007). Think peer: 4 a life long learning experience. Utrecht: Echo/Nationale Jeugdraad.
go back to reference Leeuw, M. de, Saenger, S., Vanlaerhoven, I., & Vries-Uiterweerd, A. de. (2015). Beroepscode en gedragsregels ergotherapeut. Utrecht: Ergotherapie Nederland. Leeuw, M. de, Saenger, S., Vanlaerhoven, I., & Vries-Uiterweerd, A. de. (2015). Beroepscode en gedragsregels ergotherapeut. Utrecht: Ergotherapie Nederland.
go back to reference Lim, H., & Iwama, M. K. (2006a). Emerging models, an Asian perspective: The kawa (river) model. In Duncan, E. A. S. (Ed.), Foundations for practice in occupational therapy (4th ed.). London: Elsevier. Lim, H., & Iwama, M. K. (2006a). Emerging models, an Asian perspective: The kawa (river) model. In Duncan, E. A. S. (Ed.), Foundations for practice in occupational therapy (4th ed.). London: Elsevier.
go back to reference Lim, K. H., & Iwama, M. (2006b). The kawa ‘river’ model: Local to global utility. Presentation at the World Congress Of Occupational Therapy. Sydney: WFOT. Lim, K. H., & Iwama, M. (2006b). The kawa ‘river’ model: Local to global utility. Presentation at the World Congress Of Occupational Therapy. Sydney: WFOT.
go back to reference Lim, K. H. (2008). Working in a transcultural context. In J. Creek, & L. Lougher (Eds.), Occupational therapy and mental health (4th ed., pag. 251–276). Edinburgh: Churchill Livingstone. Lim, K. H. (2008). Working in a transcultural context. In J. Creek, & L. Lougher (Eds.), Occupational therapy and mental health (4th ed., pag. 251–276). Edinburgh: Churchill Livingstone.
go back to reference Lorenzo, T. (2004). Equalizing opportunities for occupational engagement: Disabled women’s stories. In R. Watson, & L. Schwartz (Eds.), Transformation through occupation (pag. 85–103). London/Philadelphia: Whurr. Lorenzo, T. (2004). Equalizing opportunities for occupational engagement: Disabled women’s stories. In R. Watson, & L. Schwartz (Eds.), Transformation through occupation (pag. 85–103). London/Philadelphia: Whurr.
go back to reference MacWhannell, D., & Blair, S. E. E. (1998). Sex, gender and feminism. In D. Jones, S. E. E. Blair, T. Hartery, & R. K. Jones (Eds.), Sociology and occupational therapy: An integrated approach. Edinburgh: Churchill Livingstone. MacWhannell, D., & Blair, S. E. E. (1998). Sex, gender and feminism. In D. Jones, S. E. E. Blair, T. Hartery, & R. K. Jones (Eds.), Sociology and occupational therapy: An integrated approach. Edinburgh: Churchill Livingstone.
go back to reference Martín, I. Z., Martos, J. A., Millares, P. M., & Björklund, A. (2015). Occupational therapy culture seen through the multifocal lens of fieldwork in diverse rural areas. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 22, 82–94.CrossRef Martín, I. Z., Martos, J. A., Millares, P. M., & Björklund, A. (2015). Occupational therapy culture seen through the multifocal lens of fieldwork in diverse rural areas. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 22, 82–94.CrossRef
go back to reference Mattingly, C. (1998). Healing dramas and clinical plots. Cambridge (UK): Cambridge University Press.CrossRef Mattingly, C. (1998). Healing dramas and clinical plots. Cambridge (UK): Cambridge University Press.CrossRef
go back to reference Mattingly, C., & Lawlor, M. (2000). Learning from stories: Narrative interviewing in crosscultural research. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 7, 4–14.CrossRefPubMedPubMedCentral Mattingly, C., & Lawlor, M. (2000). Learning from stories: Narrative interviewing in crosscultural research. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 7, 4–14.CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference McClain, L. (1998). Multicultural competence across the campus. Paper presented at the World Congress Of Occupational Therapy. Montreal: WFOT. McClain, L. (1998). Multicultural competence across the campus. Paper presented at the World Congress Of Occupational Therapy. Montreal: WFOT.
go back to reference Meeteren, M. van, San, M. van, & Engbersen, G.(2008). Zonder Papieren: Over de positie van irreguliere migranten en de rol van het vreemdelingenbeleid in België. Leuven: Acco. Meeteren, M. van, San, M. van, & Engbersen, G.(2008). Zonder Papieren: Over de positie van irreguliere migranten en de rol van het vreemdelingenbeleid in België. Leuven: Acco.
go back to reference Meeuwsen, L., Harmsen, H., & Sbiti, A. (2011). ‘Als je niet begrijpt wat ik bedoel’: Tolken in de zorg. Good Practice 16 Rotterdam: Mikado. Meeuwsen, L., Harmsen, H., & Sbiti, A. (2011). ‘Als je niet begrijpt wat ik bedoel’: Tolken in de zorg. Good Practice 16 Rotterdam: Mikado.
go back to reference Miller, R. J. (1992). Interwoven threads: Occupational therapy, feminism and holistic health. American Journal of Occupation Therapy, 46, 1013.CrossRef Miller, R. J. (1992). Interwoven threads: Occupational therapy, feminism and holistic health. American Journal of Occupation Therapy, 46, 1013.CrossRef
go back to reference Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. (2009). Notitie wetgeving passend onderwijs. Den Haag: Ministerie van Onderwijs, cultuur en wetenschappen, 2009. Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. (2009). Notitie wetgeving passend onderwijs. Den Haag: Ministerie van Onderwijs, cultuur en wetenschappen, 2009.
go back to reference Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. (2011). Brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, betreffende voortgang passend onderwijs, 17 juni 2011. Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. (2011). Brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, betreffende voortgang passend onderwijs, 17 juni 2011.
go back to reference Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. (2015). Brief aan de voorzitter van de tweede kamer en eerste kamer der staten-generaal, betreffende voortgang passend onderwijs, 4 december 2015. Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. (2015). Brief aan de voorzitter van de tweede kamer en eerste kamer der staten-generaal, betreffende voortgang passend onderwijs, 4 december 2015.
go back to reference Mulder, H. (2005). In gesprek met Fred Korthagen. In Brink G. van den, Jansen T., Pessers D. (Red.), Beroepszeer: Waarom Nederland niet goed werkt (Christendemocratische verkenningen). Boom, Amsterdam 2005. Mulder, H. (2005). In gesprek met Fred Korthagen. In Brink G. van den, Jansen T., Pessers D. (Red.), Beroepszeer: Waarom Nederland niet goed werkt (Christendemocratische verkenningen). Boom, Amsterdam 2005.
go back to reference Nelson, A. (2007). Seeing white: A critical exploration of occupational therapy with Indigenous Australian people. Occupational Therapy International, 14(4), 237–255.CrossRefPubMed Nelson, A. (2007). Seeing white: A critical exploration of occupational therapy with Indigenous Australian people. Occupational Therapy International, 14(4), 237–255.CrossRefPubMed
go back to reference Noppe, J., Vanderleyden, L., & Callens, M. (Red.). (2011). De sociale staat van Vlaanderen. Brussel: Studiedienst van de Vlaamse regering. Noppe, J., Vanderleyden, L., & Callens, M. (Red.). (2011). De sociale staat van Vlaanderen. Brussel: Studiedienst van de Vlaamse regering.
go back to reference O’Toole, G. (2008). Communication: Core interpersonal skills for health professionals. Sydney: Elsevier. O’Toole, G. (2008). Communication: Core interpersonal skills for health professionals. Sydney: Elsevier.
go back to reference Oomkes, F. (2001). Communicatieleer (8e geheel herziene druk). Meppel: Boom. Oomkes, F. (2001). Communicatieleer (8e geheel herziene druk). Meppel: Boom.
go back to reference Peelen, C. (2008–2009). De Tao van Coby. Mailwisseling met Marjan Stomph. Peelen, C. (2008–2009). De Tao van Coby. Mailwisseling met Marjan Stomph.
go back to reference Phipps, D. J. (1995). Occupational practice with clients from non-English speaking backgrounds: A survey of clinicians in south-west Sydney. Australian Occupational Therapy Journal, 42, 150–161. Phipps, D. J. (1995). Occupational practice with clients from non-English speaking backgrounds: A survey of clinicians in south-west Sydney. Australian Occupational Therapy Journal, 42, 150–161.
go back to reference Pollard, N., & Walsh, S. (2000). Occupational therapy, gender and mental health: An inclusive perspective? The British Journal of Occupational Therapy, 63(9), 425–431.CrossRef Pollard, N., & Walsh, S. (2000). Occupational therapy, gender and mental health: An inclusive perspective? The British Journal of Occupational Therapy, 63(9), 425–431.CrossRef
go back to reference Pollard, N., Kronenberg, F., & Sakellariou, D. (2008). A political practice of occupational therapy. Edinburgh: Churchill Livingstone. Pollard, N., Kronenberg, F., & Sakellariou, D. (2008). A political practice of occupational therapy. Edinburgh: Churchill Livingstone.
go back to reference Raghoebier, R., Dillen, T. van, & Es, J. van. (1996). Migranten over zorg voor gehandicapten. Zeist/Utrecht: Combi 95/Stichting Dienstverlening. Raghoebier, R., Dillen, T. van, & Es, J. van. (1996). Migranten over zorg voor gehandicapten. Zeist/Utrecht: Combi 95/Stichting Dienstverlening.
go back to reference Sarizeybek, R., Hostmann, S., Jansen, K., & Verhoeven, A. (2010). Diversiteit en verandering: Praktijkfactoren die de implementatie van diversiteitsbeleid beïnvloeden. Assen: Koninklijke Van Gorcum. Sarizeybek, R., Hostmann, S., Jansen, K., & Verhoeven, A. (2010). Diversiteit en verandering: Praktijkfactoren die de implementatie van diversiteitsbeleid beïnvloeden. Assen: Koninklijke Van Gorcum.
go back to reference Schuman, H. (2007). Passend Onderwijs-pas op de plaats of stap vooruit? Tijdschrift voor orthopedagogiek, 46, 267–280. Schuman, H. (2007). Passend Onderwijs-pas op de plaats of stap vooruit? Tijdschrift voor orthopedagogiek, 46, 267–280.
go back to reference Shadid, W. A. (2007). Grondslagen van interculturele communicatie: Studieveld en werkterrein. Houten/Diegem: Bohn Stafleu en Van Loghum. Shadid, W. A. (2007). Grondslagen van interculturele communicatie: Studieveld en werkterrein. Houten/Diegem: Bohn Stafleu en Van Loghum.
go back to reference Shakespeare, T., & Watson, N. (2001). Making the difference: Disability, politics, and recognition. In G. L. Albrecht, K. D. Seelman, & M. Bury (Eds.). Handbook of disability studies (pag. 546–564). London: Sage. Shakespeare, T., & Watson, N. (2001). Making the difference: Disability, politics, and recognition. In G. L. Albrecht, K. D. Seelman, & M. Bury (Eds.). Handbook of disability studies (pag. 546–564). London: Sage.
go back to reference Stomph, M., & Jonckheere, F. (2006). Cliëntgericht werken en diversiteit in theorie en praktijk. In A. Kinébanian, & M. le Granse (Red.), Grondslagen van de ergotherapie (2e dr. pag. 265–302). Maarssen: Elsevier gezondheidszorg. Stomph, M., & Jonckheere, F. (2006). Cliëntgericht werken en diversiteit in theorie en praktijk. In A. Kinébanian, & M. le Granse (Red.), Grondslagen van de ergotherapie (2e dr. pag. 265–302). Maarssen: Elsevier gezondheidszorg.
go back to reference Stomph, M., & Kinébanian, A. (2010). Een internationale leidraad van de WFOT: Oog voor diversiteit maakt verschil. Ergotherapie, 2–9. Stomph, M., & Kinébanian, A. (2010). Een internationale leidraad van de WFOT: Oog voor diversiteit maakt verschil. Ergotherapie, 2–9.
go back to reference Suarez-Balcazar, Y., & Rodakowski, J. (2007). Becoming a culturally competent occupational therapy practitioner. OT Practice, 24, 14–18. Suarez-Balcazar, Y., & Rodakowski, J. (2007). Becoming a culturally competent occupational therapy practitioner. OT Practice, 24, 14–18.
go back to reference Tanja, J. (1997). Vooroordelen vertekenen. Amsterdam/Den Haag: Anne Frank Stichting/SDU. Tanja, J. (1997). Vooroordelen vertekenen. Amsterdam/Den Haag: Anne Frank Stichting/SDU.
go back to reference Taylor, C. (2007). The casson memorial lecture 2007: Diversity amongst occupational therapists – rhetoric or reality? British Journal of Occupational Therapy, 70(7), 276–284.CrossRef Taylor, C. (2007). The casson memorial lecture 2007: Diversity amongst occupational therapists – rhetoric or reality? British Journal of Occupational Therapy, 70(7), 276–284.CrossRef
go back to reference Taylor, J. (1995). A different voice in Occupational Therapy. British Journal of Occupational Therapy, 58, 170–174.CrossRef Taylor, J. (1995). A different voice in Occupational Therapy. British Journal of Occupational Therapy, 58, 170–174.CrossRef
go back to reference Townsend, E., & Whiteford, G. (2005). A participatory occupational justice framework: Population-based processes of practice. In F. Kronenberg, S. S. Algado, & N. Pollard (Eds.), Occupational therapy without borders (pag. 110–127). Edinburgh: Churchill Livingstone. Townsend, E., & Whiteford, G. (2005). A participatory occupational justice framework: Population-based processes of practice. In F. Kronenberg, S. S. Algado, & N. Pollard (Eds.), Occupational therapy without borders (pag. 110–127). Edinburgh: Churchill Livingstone.
go back to reference Townsend, E. (2003). Occupational justice: Everyday ethical, moral and civic issues for an inclusive world. Key-note address at the 9th Annual Meeting of the European Network of Occupational Therapy in Higher Education. Prague: ENOTHE. Townsend, E. (2003). Occupational justice: Everyday ethical, moral and civic issues for an inclusive world. Key-note address at the 9th Annual Meeting of the European Network of Occupational Therapy in Higher Education. Prague: ENOTHE.
go back to reference Townsend, E., Laat, D. de, Egan, M., Thibeault, R., & Wright, W. A. (1999). Spirituality in enabling occupation: A learner workbook. Canadian Association of Occupational Therapists. Ottawa: CAOT. Townsend, E., Laat, D. de, Egan, M., Thibeault, R., & Wright, W. A. (1999). Spirituality in enabling occupation: A learner workbook. Canadian Association of Occupational Therapists. Ottawa: CAOT.
go back to reference Trentham, B., Cameron, D., Cockburn, L., & Iwama, M. (2006). Diversity and inclusion within an occupational therapy curriculum. Australian Journal of Occupational Therapy, 8(6), 78–86 (10–15). Trentham, B., Cameron, D., Cockburn, L., & Iwama, M. (2006). Diversity and inclusion within an occupational therapy curriculum. Australian Journal of Occupational Therapy, 8(6), 78–86 (10–15).
go back to reference Tupan-Wenno, M. (2004). De samenleving in beweging: De noodzaak van diversiteitsbeleid in het hoger -onderwijs. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs en Management, 11, 41–46. Tupan-Wenno, M. (2004). De samenleving in beweging: De noodzaak van diversiteitsbeleid in het hoger -onderwijs. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs en Management, 11, 41–46.
go back to reference Twickler, Th. B. M., Hoogstraaten, E., Reuwer, A. Q., Singels, L., Stronks, K., & Essink-Bot, M. L. (2009). Laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden vragen om een antwoord in de zorg. Nederlands tijdschrift voor geneeskunde, 153, A250. Twickler, Th. B. M., Hoogstraaten, E., Reuwer, A. Q., Singels, L., Stronks, K., & Essink-Bot, M. L. (2009). Laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden vragen om een antwoord in de zorg. Nederlands tijdschrift voor geneeskunde, 153, A250.
go back to reference Vanderleyden, L., Callens, M., & Noppe, J. (Red.). (2009). De sociale staat van Vlaanderen. Brussel: Studiedienst van de Vlaamse regering. Vanderleyden, L., Callens, M., & Noppe, J. (Red.). (2009). De sociale staat van Vlaanderen. Brussel: Studiedienst van de Vlaamse regering.
go back to reference Van de Velde, B. P. (2000). The experience of being an occupational therapist with a disability. American Journal of Occupational Therapy, 54, 183–188.CrossRefPubMed Van de Velde, B. P. (2000). The experience of being an occupational therapist with a disability. American Journal of Occupational Therapy, 54, 183–188.CrossRefPubMed
go back to reference Vrooman, C., Hoff, S., Otten, F., & Bos, W. (Red.). (2014). Armoedesignalement 2014. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau; Centraal Bureau voor Statistiek. Vrooman, C., Hoff, S., Otten, F., & Bos, W. (Red.). (2014). Armoedesignalement 2014. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau; Centraal Bureau voor Statistiek.
go back to reference Watson, R., & Schwartz, L. (Eds.). (2004). Transformation through occupation. London/Philadelphia: Whurr. Watson, R., & Schwartz, L. (Eds.). (2004). Transformation through occupation. London/Philadelphia: Whurr.
go back to reference Wells, S. A., & Black, R. M. (2000). Cultural competency for health professionals. Bethesda: The American Occupational Therapy Association. Wells, S. A., & Black, R. M. (2000). Cultural competency for health professionals. Bethesda: The American Occupational Therapy Association.
go back to reference Wells, S. A. (2005). An ethic of diversity. In E. B. Purtilo, G. M. Jensen, & C. B. Royeen (Eds.), Educating for moral action: A sourcebook in health and rehabilitation ethics. (pag. 31–41). Philadelphia: FA Davis. Wells, S. A. (2005). An ethic of diversity. In E. B. Purtilo, G. M. Jensen, & C. B. Royeen (Eds.), Educating for moral action: A sourcebook in health and rehabilitation ethics. (pag. 31–41). Philadelphia: FA Davis.
go back to reference WFOT. (2016). Revised minimum standards for the education of occupational therapists. WFOT. (2016). Revised minimum standards for the education of occupational therapists.
go back to reference WFOT. (2014). Position statement human displacement revised. WFOT. (2014). Position statement human displacement revised.
go back to reference Whiteford, G., & Wright-St Clair, V. (2002). Being prepared for diversity in practice: Occupational therapy students’ perceptions of valuable intercultural learning experiences. British Journal of Occupational Therapy, 65(3), 129–137.CrossRef Whiteford, G., & Wright-St Clair, V. (2002). Being prepared for diversity in practice: Occupational therapy students’ perceptions of valuable intercultural learning experiences. British Journal of Occupational Therapy, 65(3), 129–137.CrossRef
go back to reference Whiteford, G., & Wright-St Clair, V. (2005). Occupation & practice in context. Sydney: Churchill Livingstone. Whiteford, G., & Wright-St Clair, V. (2005). Occupation & practice in context. Sydney: Churchill Livingstone.
go back to reference WHO. (2015). Health and human rights. Fact sheet N°323, WHO Media Centre. WHO. (2015). Health and human rights. Fact sheet N°323, WHO Media Centre.
go back to reference Wilding, C., & Whiteford, G. E. (2007). Language, identity and representation: Occupation and occupational therapy in acute settings. Australian Occupational Therapy Journal, 55, 180–187.CrossRef Wilding, C., & Whiteford, G. E. (2007). Language, identity and representation: Occupation and occupational therapy in acute settings. Australian Occupational Therapy Journal, 55, 180–187.CrossRef
go back to reference Williamson, P. (2000). Football and tin cans: A model of identity formation based on sexual orientation expressed through engagement in occupations. British Journal of Occupational Theory, 63, 432–439.CrossRef Williamson, P. (2000). Football and tin cans: A model of identity formation based on sexual orientation expressed through engagement in occupations. British Journal of Occupational Theory, 63, 432–439.CrossRef
go back to reference Wilterdink, N. (2013). Stratificatie. In N. Wilterdink, & B. Heerikhuizen van (Red.), Samenlevingen (7e druk). Groningen: Noordhoff. Wilterdink, N. (2013). Stratificatie. In N. Wilterdink, & B. Heerikhuizen van (Red.), Samenlevingen (7e druk). Groningen: Noordhoff.
go back to reference Wouters, P. (2005). België-Nederland: Verschil moet er zijn. Rotterdam: Lemniscaat. Wouters, P. (2005). België-Nederland: Verschil moet er zijn. Rotterdam: Lemniscaat.
go back to reference Yuen, H. K., & Yau, M. K. (1999). Cross-cultural awareness and occupational therapy education. Occupational Therapy International, 6(1), 24–34.CrossRef Yuen, H. K., & Yau, M. K. (1999). Cross-cultural awareness and occupational therapy education. Occupational Therapy International, 6(1), 24–34.CrossRef
Metagegevens
Titel
Vraaggericht werken en diversiteit
Auteurs
Marjan Stomph, MSc
Soemitro Poerbodipoero, Msc
Copyright
2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1704-2_9