Skip to main content
Top

2023 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. Voortzetting gezinstherapie met ouders en kind

Auteurs : Nathalie Schlattmann, Mara van der Hoeven, Irma Hein

Gepubliceerd in: IGT-K Integratieve gehechtheidsbevorderende traumabehandeling voor kinderen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In behandelfase 2 en 3 is het kind samen met zijn ouders aanwezig bij de gezinssessies. De gezinstherapeut leert hen zelfregulatievaardigheden en bevordert positievere interacties. Daarnaast heeft de gezinstherapeut een belangrijke rol bij het voorbereiden voor de EMDR-therapie door adaptieve informatie en nieuwe inzichten aan te reiken aan ouders en kind. In de gezinssessies in behandelfase 2 en 3 is een actieve rol voor ouders weggelegd, doordat de gezinstherapeut en de ouders samen het kind helpen om zijn vermogen tot zelfreflectie en zelfregulatie te versterken. In dit hoofdstuk wordt de inhoud van de gezinssessies in behandelfase 2 en 3 besproken, waarbij de oefeningen van elke sessie uitgebreid worden beschreven.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Voetnoten
1
Merk op dat de therapeut de ouders rechtstreeks aanspreekt als ‘mama’ en ‘papa’ in plaats van ze bij hun naam te noemen, zoals je in een gesprek tussen volwassenen zou doen. Deze manier van spreken sluit vaak beter aan bij het perspectief van het kind en helpt het kind bij het gesprek betrokken te zijn.
 
Literatuur
go back to reference Baisch-Zimmer, S. (2011). Beresterke gedachten voor kinderen: Kwartetspel met positieve bevestigingskaarten voor kinderen. Kwintessens. Baisch-Zimmer, S. (2011). Beresterke gedachten voor kinderen: Kwartetspel met positieve bevestigingskaarten voor kinderen. Kwintessens.
go back to reference Bijen, K., Knipschild, R., Koopmans, H., Kors, E., Kroeze, K., Leeuwaarden, D., & Cloitre, M. (2017). Kind en adolescent praktijkreeks: Training in affectieve en interpersoonlijke regulatievaardigheden voor meervoudig getraumatiseerde adolescenten (TRAP). Bohn Stafleu van Loghum. Bijen, K., Knipschild, R., Koopmans, H., Kors, E., Kroeze, K., Leeuwaarden, D., & Cloitre, M. (2017). Kind en adolescent praktijkreeks: Training in affectieve en interpersoonlijke regulatievaardigheden voor meervoudig getraumatiseerde adolescenten (TRAP). Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Blum, N., & St. John, D., Pfohl, B., Stuart, S., McCormick, B., Allen, J., Arndt, S., & Black, D. W. (2008). Systems training for emotional predictability and problem solving (STEPPS) for outpatient client with borderline personality disorder: A randomized controlled trial and 1-year follow-up. American Journal of Psychiatry, 165, 468–478. Blum, N., & St. John, D., Pfohl, B., Stuart, S., McCormick, B., Allen, J., Arndt, S., & Black, D. W. (2008). Systems training for emotional predictability and problem solving (STEPPS) for outpatient client with borderline personality disorder: A randomized controlled trial and 1-year follow-up. American Journal of Psychiatry, 165, 468–478.
go back to reference Boelens, E., Van Malderen, E., Debeuf, T., Volkaert, B., Verbeken, S., Wante, L., & Braet, C. (2019). Emotieregulatietraining bij kinderen en adolescenten. Bohn Stafleu van Loghum. Boelens, E., Van Malderen, E., Debeuf, T., Volkaert, B., Verbeken, S., Wante, L., & Braet, C. (2019). Emotieregulatietraining bij kinderen en adolescenten. Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Cohen, J. A., Mannarino, A. P., & Deblinger, E. (2021). Behandeling van trauma bij kinderen en adolescenten: Met de methode traumagerichte cognitieve gedragstherapie. Bohn Stafleu van Loghum. Cohen, J. A., Mannarino, A. P., & Deblinger, E. (2021). Behandeling van trauma bij kinderen en adolescenten: Met de methode traumagerichte cognitieve gedragstherapie. Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference De Vreede, A. (2013). Helpende gedachten: 55 positieve hulpkaarten. Uitgeverij Pica. De Vreede, A. (2013). Helpende gedachten: 55 positieve hulpkaarten. Uitgeverij Pica.
go back to reference Gomez, A. M. (2013). EMDR therapy and adjunct approaches with children. Springer Publishing. Gomez, A. M. (2013). EMDR therapy and adjunct approaches with children. Springer Publishing.
go back to reference Gomez-Perales, N. (2015). Attachment-focused trauma treatment for children and adolescents: Phase-oriented strategies for addressing complex trauma disorders. Routledge.CrossRef Gomez-Perales, N. (2015). Attachment-focused trauma treatment for children and adolescents: Phase-oriented strategies for addressing complex trauma disorders. Routledge.CrossRef
go back to reference Hell, M., Vojtechosky, M., Wilding, T., Hilbers, J., & Warringa, A. (2019). Zachtjes balen met Toontje: Regulatie van spanning en boosheid bij frustratie. Databank Federatie Vaktherapeutische Beroepen september 2019. Geraadpleegd op 25 juni 2022. Beschikbaar via www.databank.vaktherapie.nl. Hell, M., Vojtechosky, M., Wilding, T., Hilbers, J., & Warringa, A. (2019). Zachtjes balen met Toontje: Regulatie van spanning en boosheid bij frustratie. Databank Federatie Vaktherapeutische Beroepen september 2019. Geraadpleegd op 25 juni 2022. Beschikbaar via www.​databank.​vaktherapie.​nl.
go back to reference Intrabartolo, J., Van Olphen, J., & Goudappel, M. (2016). Draakje vurig. Scrivo Media. Intrabartolo, J., Van Olphen, J., & Goudappel, M. (2016). Draakje vurig. Scrivo Media.
go back to reference Knipe, J. (2018). EMDR toolbox. Theory and treatment of complex PTSD and dissociation (2e druk). Springer Publishing Co. Inc. Knipe, J. (2018). EMDR toolbox. Theory and treatment of complex PTSD and dissociation (2e druk). Springer Publishing Co. Inc.
go back to reference Konings, T., & Bakker, S. (2013). Tim en het wonder EMDR. SilverKit. Konings, T., & Bakker, S. (2013). Tim en het wonder EMDR. SilverKit.
go back to reference Korrelboom, K., & Ten Broeke, E. (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie: Handboek voor theorie en praktijk (2e herziene druk). Uitgeverij Coutinho. Korrelboom, K., & Ten Broeke, E. (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie: Handboek voor theorie en praktijk (2e herziene druk). Uitgeverij Coutinho.
go back to reference Koster, U., & Sterenborg, M. (2015). The window of tolerance: Hoe hoog zit jij in je spanning? Graviant. Koster, U., & Sterenborg, M. (2015). The window of tolerance: Hoe hoog zit jij in je spanning? Graviant.
go back to reference Linehan, M. M. (1993). Skills training manual for treating borderline personality disorder. Guilford Press. Linehan, M. M. (1993). Skills training manual for treating borderline personality disorder. Guilford Press.
go back to reference Loose, C., Graaf, P., & Zarbock, G. (2015). Schematherapie met kinderen en jongeren. Nieuwezijds. Loose, C., Graaf, P., & Zarbock, G. (2015). Schematherapie met kinderen en jongeren. Nieuwezijds.
go back to reference Lovett, J. (2015). Trauma-attachment tangle: Modifying EMDR to help children resolve trauma and develop loving relationships. Routledge. Lovett, J. (2015). Trauma-attachment tangle: Modifying EMDR to help children resolve trauma and develop loving relationships. Routledge.
go back to reference Ogden, P., & Minton, K. (2000). Sensorimotor psychotherapy: One method for processing traumatic memory. Traumatology, 6, 149–173.CrossRef Ogden, P., & Minton, K. (2000). Sensorimotor psychotherapy: One method for processing traumatic memory. Traumatology, 6, 149–173.CrossRef
go back to reference Potter, A. (2011). The domino effect. Unpublished paper. Potter, A. (2011). The domino effect. Unpublished paper.
go back to reference Schlattmann, N., Goris, M., Regoli-Bakker, S., & Lindauer, R. (2023). Versterkende groepstraining voor getraumatiseerde pleegkinderen: Tem je draak. Bohn Stafleu van Loghum. Schlattmann, N., Goris, M., Regoli-Bakker, S., & Lindauer, R. (2023). Versterkende groepstraining voor getraumatiseerde pleegkinderen: Tem je draak. Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Schweitzer, C. (2012). Self-regulation skills teaching. Unpublished paper. Schweitzer, C. (2012). Self-regulation skills teaching. Unpublished paper.
go back to reference Siegel, D. J. (2010). Mindsight: The new science of personal transformation. Bantam Books. Siegel, D. J. (2010). Mindsight: The new science of personal transformation. Bantam Books.
go back to reference Snel, E. (2016). Stilzitten als een kikker: Mindfulness voor kinderen (5–12 jaar) en ouders. Ten Have. Snel, E. (2016). Stilzitten als een kikker: Mindfulness voor kinderen (5–12 jaar) en ouders. Ten Have.
go back to reference Snel, E. (2021). Ruimte geven en dichtbij zijn. Kosmos uitgevers. Snel, E. (2021). Ruimte geven en dichtbij zijn. Kosmos uitgevers.
go back to reference Southam-Gerow, M. A. (2014). Emotieregulatie bij kinderen en adolescenten: Een praktische gids voor professionals. Hogrefe Uitgevers. Southam-Gerow, M. A. (2014). Emotieregulatie bij kinderen en adolescenten: Een praktische gids voor professionals. Hogrefe Uitgevers.
go back to reference Struik, A. (2021). Slapende honden? Wakker maken!: Een behandelmethode voor chronisch getraumatiseerde kinderen. Pearson Benelux. Struik, A. (2021). Slapende honden? Wakker maken!: Een behandelmethode voor chronisch getraumatiseerde kinderen. Pearson Benelux.
go back to reference Tournier, J. (2019). Jij en stress… Een hersenles. FlowinGrow. Tournier, J. (2019). Jij en stress… Een hersenles. FlowinGrow.
go back to reference Valentijn, M. (2015). Ik denk me sterk: Spelkaarten, spelboekje met speluitleg. Uitgeverij Digitalis. Valentijn, M. (2015). Ik denk me sterk: Spelkaarten, spelboekje met speluitleg. Uitgeverij Digitalis.
go back to reference Wesselmann, D., Schweitzer, C., & Armstrong, S. (2014). Integrative team treatment for attachment trauma in children. W.W. Norton & Company Inc. Wesselmann, D., Schweitzer, C., & Armstrong, S. (2014). Integrative team treatment for attachment trauma in children. W.W. Norton & Company Inc.
go back to reference Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2020). Schemagerichte therapie: Handboek voor therapeuten, 2e ongewijzigde druk. Bohn Stafleu van Loghum. Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2020). Schemagerichte therapie: Handboek voor therapeuten, 2e ongewijzigde druk. Bohn Stafleu van Loghum.
Metagegevens
Titel
Voortzetting gezinstherapie met ouders en kind
Auteurs
Nathalie Schlattmann
Mara van der Hoeven
Irma Hein
Copyright
2023
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2841-3_8