Gepubliceerd in:
01-10-2012 | COLUMN
Vooroordeel
Auteur:
Arie Dijkstra
Gepubliceerd in:
Bijzijn XL
|
Uitgave 8/2012
Log in om toegang te krijgen
Extract
Hebt u dat ook wel eens? U ziet een arts die u niet kent en denkt ‘wat een arrogante vent’, of u stelt zich voor aan een nieuwe patiënt en u weet ‘dat is een moeilijk mens’. U weet onmiddellijk wat voor vlees u in de kuip heeft, uw ervaring zegt u genoeg. Dat zijn dus vooroordelen. Vaak zijn die heel handig. Het maakt de wereld een stukje minder onzeker. Als we op straat een agent aanspreken met een vraag, dan verwachten we dat hij ons te woord zal staan, op zijn minst op zakelijke toon. Want stelt u zich voor dat u niet weet of hij u netjes te woord zal staan of u bruut achteruit zal duwen. Zo’n onvoorspelbaarheid maakt onzeker en kost veel energie. U zou elke dag maar weer met knikkende knieën moeten afwachten hoe mensen reageren: de koffi ejuffrouw die plotseling verlegen is, die prettige collega die niets meer van u wilt weten, de dokter die ineens met belangstelling naar u luistert; het zou allemaal kunnen gebeuren. Daarom geven vooroordelen een zalige rust en zekerheid. …