Skip to main content
main-content
Top

Over dit boek

Het geven van voorlichting en advies is een steeds belangrijkere taak voor de tandartsassistent. Voorlichten lijkt op papier vrij simpel, in de praktijk is het nog niet zo eenvoudig. Iedere patiënt is anders en ieder probleem is anders. Met behulp van dit boek kan de tandartsassistent voorlichting en advies geven over bijvoorbeeld het voorkomen van tandheelkundige problemen, het bevorderen van mondgezondheid, mondzorgproducten, tandheelkundige voorzieningen en tandheelkundige behandelingen.

Het boek biedt een theoretische basis voor het geven van voorlichting en advies. De auteurs gaan in op het proces van gedragsverandering aan de hand van het model van Balm. Dit model is leidend in dit boek en uitermate geschikt om te gebruiken tijdens het geven van voorlichting, instructie en advies in de tandartspraktijk om gedragsverandering teweeg te brengen. Casuïstiek wordt in dit boek gebruikt om de situaties te verduidelijken.

Inhoudsopgave

Voorwerk

1 De basis van het voorlichten

Iedere dag komen patiënten in de tandartspraktijk met problemen en vragen. Als tandartsassistent ben je vaak het eerste aanspreekpunt in een tandartspraktijk.
A.C. Schotsman, N. van Os

2 Preventie en mondgezondheid

Tandplaque en bepaalde voedingsmiddelen kunnen, al dan niet in samenwerking, schade aan het gebit veroorzaken. Preventie begint dus bij voorlichting over plaque en voeding.
A.C. Schotsman, N. van Os

3 Voorlichting en advies bij tandheelkundige behandelingen

Steeds vaker werken tandartsen in verschillende behandelkamers in hun praktijk. De tandartsassistent zorgt ervoor dat de kamers schoon en opgeruimd zijn. Ook legt ze alles voor de behandeling klaar. Ze haalt de patiënt op uit de wachtkamer en begeleidt hem naar de stoel.
A.C. Schotsman, N. van Os

4 Voorlichting en instructie na het plaatsen van tandheelkundige voorzieningen

Na het plaatsen van tandheelkundige voorzieningen, zoals orthodontische beugels, implantaten en volledige protheses, is het belangrijk om de patiënt voor te lichten over de zojuist geplaatste voorziening. Deze voorziening is meestal nieuw voor de patiënt.
A.C. Schotsman, N. van Os

5 Voorlichting en instructie bij tandheelkundige problemen

De meeste patiënten weten weinig over de tandheelkundige problemen waarmee zij naar de tandarts komen. Ze kennen de oorzaak vaak niet of onvoldoende en de gevolgen zijn ook vaak onbekend. Daarnaast zijn ze vaak niet op de hoogte van wat zij zelf kunnen doen om een probleem of verergering daarvan te voorkomen.
A.C. Schotsman, N. van Os

Nawerk

Meer informatie

Extra’s