Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:
Omslag van het boek

2020 | OriginalPaper | Hoofdstuk

1. Voor u begint

Auteurs : Drs. F. J. Jongen-Hermus, Drs. I. de Klerk-van der Wiel, H. J. C. Smink, A. Thijs, Dr. I. P. Leistikow, Dr. A. Molendijk, Dr. D. L. M. Zwart, Dr. B. J. J. W. Schouwenberg

Gepubliceerd in: Praktische vaardigheden

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Voordat u een vaardigheid gaat uitvoeren, is het zinvol om aan de volgende punten aandacht te besteden:
  • Wat is de beste manier om een vaardigheid aan te leren?
  • Is het wel verantwoord dat ik deze handeling uitvoer, ben ik wel bevoegd en bekwaam?
  • Is het wel veilig voor mij en voor de patiënt als ik dit nu doe?
  • Welke hygiënische maatregelen moet ik nemen voor ik met deze handeling begin?
Voetnoten
1
Als studenten ten behoeve van hun opleiding deel uitmaken van het behandelteam van de patiënt, geldt dat patiëntgegevens geraadpleegd en gebruikt mogen worden. Er moet wel altijd verantwoording over afgelegd kunnen worden. De supervisor moet kunnen uitleggen waarom het noodzakelijk was voor de student om de gegevens te gebruiken.
 
Literatuur
1.
go back to reference Ormrod JE. Human Learning. 7e druk. Pearson; 2016. Ormrod JE. Human Learning. 7e druk. Pearson; 2016.
2.
go back to reference Wulf G, Shea C, Lewthwaite R. Motor skill learning and performance: a review of influential factors. Med Educ. 2010;44:75–84.CrossRef Wulf G, Shea C, Lewthwaite R. Motor skill learning and performance: a review of influential factors. Med Educ. 2010;44:75–84.CrossRef
3.
go back to reference Vozenilek J1, Huff JS, Reznek M, Gordon JA. See one, do one, teach one: advanced technology in medical education. Acad Emerg Med. 2004;11(11):1149–54. Vozenilek J1, Huff JS, Reznek M, Gordon JA. See one, do one, teach one: advanced technology in medical education. Acad Emerg Med. 2004;11(11):1149–54.
4.
go back to reference Akaike M. Simulation based medical education in clinical skills laboratory. J Med Invest. 2012;59:28–35. Akaike M. Simulation based medical education in clinical skills laboratory. J Med Invest. 2012;59:28–35.
5.
go back to reference Cruess RL, Cruess SR, Steinert Y. Amending Miller’s pyramid to include professional identity formation. Acad Med. 2016;91(2). Cruess RL, Cruess SR, Steinert Y. Amending Miller’s pyramid to include professional identity formation. Acad Med. 2016;91(2).
6.
go back to reference Miller GE. The assessment of clinical skills, competence and performance. Acad Med. 1990;65(9). Miller GE. The assessment of clinical skills, competence and performance. Acad Med. 1990;65(9).
8.
go back to reference Schröder H, Henke A, Stieger L, et al. Influence of learning styles on the practical performance after the four step basis life support training approach- an observational cohort study PlOS One. 2017. Schröder H, Henke A, Stieger L, et al. Influence of learning styles on the practical performance after the four step basis life support training approach- an observational cohort study PlOS One. 2017.
10.
go back to reference Vermunt JDHM. Leerstijlen en sturen van leerprocessen in het hoger onderwijs: naar procesgerichte instructie in zelfstandig denken. Amsterdam: Swets & Zeitlinger; 1992. Vermunt JDHM. Leerstijlen en sturen van leerprocessen in het hoger onderwijs: naar procesgerichte instructie in zelfstandig denken. Amsterdam: Swets & Zeitlinger; 1992.
11.
go back to reference Lake FR, Hamdorf JM. Teaching on the run tips 5: teaching a skill. Med J Aust. 2004;181(6):327–8.CrossRef Lake FR, Hamdorf JM. Teaching on the run tips 5: teaching a skill. Med J Aust. 2004;181(6):327–8.CrossRef
12.
go back to reference Münster T. Peyton’ 4 steps-approach in comparison: medium term effects on learning external chest compression- a pilot study. GMS J Med Educ 2016;33(4):Doc60 ISSN 2366-5017. Münster T. Peyton’ 4 steps-approach in comparison: medium term effects on learning external chest compression- a pilot study. GMS J Med Educ 2016;33(4):Doc60 ISSN 2366-5017.
13.
go back to reference Bosse HM, Mohr J, Buss B, et al. The benefit of repetitive skills training and frequency of expert feedback in the rearly acquisition of procedural skills BMC. Med Educ. 2015;15:22. Bosse HM, Mohr J, Buss B, et al. The benefit of repetitive skills training and frequency of expert feedback in the rearly acquisition of procedural skills BMC. Med Educ. 2015;15:22.
14.
go back to reference Duvivier RJ, Teaching and learning clinical skills. Mastering the art of medicine. Maastricht University. Proefschrift; 2012. Duvivier RJ, Teaching and learning clinical skills. Mastering the art of medicine. Maastricht University. Proefschrift; 2012.
15.
go back to reference Peters S. Transfer van het geleerde van de universiteit naar de werkplek. KU Leuven. Proefschrift; 2018. Peters S. Transfer van het geleerde van de universiteit naar de werkplek. KU Leuven. Proefschrift; 2018.
16.
go back to reference Wagner C, Van der Wal G. Voor een goed begrip. Bevordering patiëntveiligheid vraagt om heldere definities. Med Contact. 2005;60(47):1888–91. Wagner C, Van der Wal G. Voor een goed begrip. Bevordering patiëntveiligheid vraagt om heldere definities. Med Contact. 2005;60(47):1888–91.
17.
go back to reference Langelaan M. De Bruijne MC, Baines RJ, et al. Monitor Zorggerelateerde Schade 2011/2012: dossieronderzoek in Nederlandse ziekenhuizen. Amsterdam/Utrecht: EMGO + Instituut/VUmc, NIVEL; 2013. Langelaan M. De Bruijne MC, Baines RJ, et al. Monitor Zorggerelateerde Schade 2011/2012: dossieronderzoek in Nederlandse ziekenhuizen. Amsterdam/Utrecht: EMGO + Instituut/VUmc, NIVEL; 2013.
18.
go back to reference Langelaan M, Broekens MA, De Bruijne MC, et al. Monitor zorggerelateerde schade 2015/2016: dossieronderzoek bij overleden patiënten in Nederlandse ziekenhuizen. www.nivel.nl: NIVEL; 2017. Langelaan M, Broekens MA, De Bruijne MC, et al. Monitor zorggerelateerde schade 2015/2016: dossieronderzoek bij overleden patiënten in Nederlandse ziekenhuizen. www.​nivel.​nl: NIVEL; 2017.
20.
go back to reference Kohn LT, Corrigan JM, Donaldson MS, redactie. To err is human: building a safer health system. Washington, DC: National Academy Press; 2000. Kohn LT, Corrigan JM, Donaldson MS, redactie. To err is human: building a safer health system. Washington, DC: National Academy Press; 2000.
21.
go back to reference Reason J. Managing the risks of organizational accidents. Aldershot: Ashgate; 1997. Reason J. Managing the risks of organizational accidents. Aldershot: Ashgate; 1997.
23.
go back to reference Hollnagel E, Wears RL, Braithwaite J. From Safety-I to Safety-II: a white paper. The resilient health care net: published simultaneously by the University of Southern Denmark, University of Florida, USA, and Macquarie University, Australia; 2015. Hollnagel E, Wears RL, Braithwaite J. From Safety-I to Safety-II: a white paper. The resilient health care net: published simultaneously by the University of Southern Denmark, University of Florida, USA, and Macquarie University, Australia; 2015.
24.
go back to reference Haig KM, Sutton S, Whittington J. SBAR: a shared mental model for improving communication between clinicians. Jt Comm J Qual Patient Saf. 2006;32(3):167–75. Haig KM, Sutton S, Whittington J. SBAR: a shared mental model for improving communication between clinicians. Jt Comm J Qual Patient Saf. 2006;32(3):167–75.
26.
go back to reference Makary MA, Ali Al Attar MPH, Holzmueller CG, et al. Needlestick injuries among surgeons in training. N Engl J Med. 2007;356:2693–9. Makary MA, Ali Al Attar MPH, Holzmueller CG, et al. Needlestick injuries among surgeons in training. N Engl J Med. 2007;356:2693–9.
go back to reference Carayon P, Schoofs Hundt A, Karsh BT, et al. Work system design for patient safety: the SEIPS model. Qual Saf Health Care. 2006;15(Suppl 1):i50–i58.CrossRef Carayon P, Schoofs Hundt A, Karsh BT, et al. Work system design for patient safety: the SEIPS model. Qual Saf Health Care. 2006;15(Suppl 1):i50–i58.CrossRef
go back to reference Engberts DP, Kalkman-Bogerd LE, Leerboek Gezondheidsrecht. 4e druk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum; 2017. Engberts DP, Kalkman-Bogerd LE, Leerboek Gezondheidsrecht. 4e druk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum; 2017.
go back to reference Engberts DP, Van den Ende TAM, Kalkman-Bogers LE, Linders JJM. Tekst & Commentaar Gezondheidsrecht. 7th ed. Deventer: Wolters Kluwer; 2017. Engberts DP, Van den Ende TAM, Kalkman-Bogers LE, Linders JJM. Tekst & Commentaar Gezondheidsrecht. 7th ed. Deventer: Wolters Kluwer; 2017.
go back to reference De KNMG heeft veel richtlijnen opgesteld die via hun website www.knmg.nl te raadplegen zijn, onder meer KNMG richtlijn Omgaan met medische gegevens, KNMG, september 2016. De KNMG heeft veel richtlijnen opgesteld die via hun website www.​knmg.​nl te raadplegen zijn, onder meer KNMG richtlijn Omgaan met medische gegevens, KNMG, september 2016.
Metagegevens
Titel
Voor u begint
Auteurs
Drs. F. J. Jongen-Hermus
Drs. I. de Klerk-van der Wiel
H. J. C. Smink
A. Thijs
Dr. I. P. Leistikow
Dr. A. Molendijk
Dr. D. L. M. Zwart
Dr. B. J. J. W. Schouwenberg
Copyright
2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2404-0_1