Skip to main content
Top

2017 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2. Voedingsvoorlichting en gedragsverandering

Auteur : Ellen Klaasse-Derks

Gepubliceerd in: Voedingsleer

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Slechte voedingsgewoonten zijn moeilijk te doorbreken. De sociale omgeving speelt vaak een belangrijke rol en veel eetgedrag is min of meer onbewust. Het maken van voedselkeuzes is meestal impulsief. Het impulsieve aspect kan beïnvloed worden door actieplannen te maken. Bijvoorbeeld: ik eet een appel als ik voor de tv zit. Ook nudging kan helpen om gedachteloze keuzes te beïnvloeden. Bijvoorbeeld: een kleiner bord gebruiken als je minder wilt eten. Elke dag maken we zo’n tweehonderd voedingskeuzes. Een dieet- of voedingslijst kan helpen die keuzes bewuster te maken en gezonder te gaan eten. Voedingsvoorlichting gericht op gedragsverandering is een langdurig proces. De Stappenreeks Voorlichting beschrijft zes stappen die doorlopen moeten worden: openstaan, begrijpen, willen, kunnen, doen en blijven doen. Daarnaast moet de voorlichter rekening houden met persoonsgebonden factoren.
Metagegevens
Titel
Voedingsvoorlichting en gedragsverandering
Auteur
Ellen Klaasse-Derks
Copyright
2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1794-3_2