Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. Voedingsleer, vochtbalans en supplementen

Auteur: Marco Mensink

Gepubliceerd in: Leerboek sportgeneeskunde

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Een goede voeding is een basisvoorwaarde voor training, prestatie en herstel. Energie-inname, macronutriënten (koolhydraten, eiwitten en vet), vocht en micronutriënten moeten afgestemd zijn op de specifieke behoeften van de sporter. Een te lage beschikbaarheid van energie kan aanleiding geven tot fysiologische verstoringen en de gezondheid van de sporter beïnvloeden. Koolhydraten zijn een belangrijke bron van energie. Afhankelijk van het type sport en het doel van de inspanning varieert de aanbevolen hoeveelheid tussen de 3–10 gram/kg/dag. Eiwitten zijn cruciaal voor herstel en adaptatie. Een inname van 1,2–1,8 gram/kg lichaamsgewicht wordt aanbevolen, verdeeld over 4–5 porties per dag van ~ 20 gram, bij elke hoofdmaaltijd en direct na de training. Vetten zijn een belangrijke brandstof, en diverse voedingsstrategieën kunnen de capaciteit om vetten te verbranden beïnvloeden. Aanbevelingen met betrekking tot de inname van vocht rondom inspanning om dehydratie te beperken en rehydratie te optimaliseren verschillen per situatie, afhankelijk van de duur/intensiteit van de inspanning en de omstandigheden, en per atleet. In het laatse deel van dit hoofdstuk wordt het gebruik van (extra) mineralen, vitaminen en ergogene supplementen besproken.
Literatuur
go back to reference Baker JS, McCormick MC, Robergs RA. Interaction among skeletal muscle metabolic energy systems during intense exercise. J Nutr Metab. 2010;2010:13 CrossRef Baker JS, McCormick MC, Robergs RA. Interaction among skeletal muscle metabolic energy systems during intense exercise. J Nutr Metab. 2010;2010:13 CrossRef
go back to reference Burke LM, Mujika I. Nutrition for recovery in aquatic sports. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2014;24(4):425–36. CrossRefPubMed Burke LM, Mujika I. Nutrition for recovery in aquatic sports. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2014;24(4):425–36. CrossRefPubMed
go back to reference Jeukendrup A. A step towards personalized sports nutrition: carbohydrate intake during exercise. Sports Med. 2014;44(Suppl 1):25–33. CrossRefPubMedCentral Jeukendrup A. A step towards personalized sports nutrition: carbohydrate intake during exercise. Sports Med. 2014;44(Suppl 1):25–33. CrossRefPubMedCentral
go back to reference Jeukendrup A, Gleeson M. Sport nutrition: an introduction to energy production and performance. 2nd ed. Champaign: Human Kinetics; 2010. Jeukendrup A, Gleeson M. Sport nutrition: an introduction to energy production and performance. 2nd ed. Champaign: Human Kinetics; 2010.
go back to reference Rodriguez NR, Di Marco NM, Langley S. American College of Sports Medicine position stand. American Dietetic Association, Dietitians of Canada, Nutrition and athletic performance. Med Sci Sports Exerc. 2009;41(3):709–31. CrossRefPubMed Rodriguez NR, Di Marco NM, Langley S. American College of Sports Medicine position stand. American Dietetic Association, Dietitians of Canada, Nutrition and athletic performance. Med Sci Sports Exerc. 2009;41(3):709–31. CrossRefPubMed
go back to reference Sawka MN, Burke LM, Eichner ER, Maughan RJ, Montain SJ, Stachenfeld NS. American college of sports medicine position stand. Exercise and fluid replacement. Med Sci Sports Exerc. 2007;39(2):377–90. CrossRefPubMed Sawka MN, Burke LM, Eichner ER, Maughan RJ, Montain SJ, Stachenfeld NS. American college of sports medicine position stand. Exercise and fluid replacement. Med Sci Sports Exerc. 2007;39(2):377–90. CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Voedingsleer, vochtbalans en supplementen
Auteur
Marco Mensink
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1099-9_3