Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-10-2020 | Hoofdartikel

Hoe virtual reality kan bijdragen aan trainen van alliantievaardigheden in sociaal werk

Virtueel echt allianties trainen

Auteurs: Kees van Dam, Christa Nieuwboer

Gepubliceerd in: Vakblad Sociaal Werk | Uitgave 5/2020

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Kan de techniek van virtual reality gebruikt worden om sociaal werkers te trainen in alliantievaardigheden? Uit onderzoek blijkt dat de technologie in andere vakgebieden toegepast wordt voor de training van inter- en intrapersoonlijke vaardigheden. Dat biedt kansen voor het sociaal werk.
Literatuur
go back to reference Anderson, T., Ogles, B. M., Patterson, C. L., Lambert, M. J., & Vermeersch, D. A. (2009). Therapist effects: facilitative interpersonal skills as a predictor of therapist succes. Journal of clinical psychology, 755-768. Anderson, T., Ogles, B. M., Patterson, C. L., Lambert, M. J., & Vermeersch, D. A. (2009). Therapist effects: facilitative interpersonal skills as a predictor of therapist succes. Journal of clinical psychology, 755-768.
go back to reference Barnhoorn, J., Broeren, S., Distelbrink, M., Greef, M. d., Grieken, A. v., Jansen, W., . . . Raat, H. (2013). Cliënt-, professional- en alliantiefactoren: hun relatie met het effect van zorg voor jeugd. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut. Barnhoorn, J., Broeren, S., Distelbrink, M., Greef, M. d., Grieken, A. v., Jansen, W., . . . Raat, H. (2013). Cliënt-, professional- en alliantiefactoren: hun relatie met het effect van zorg voor jeugd. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut.
go back to reference Bertrand, P., Guegan, J., Robieux, L., McCall, C. A., & Zenasni, F. (2018). Learning Empathy Through Virtual Reality: Multiple Strategies for Training Empathy-Related Abilities Using Body Ownership Illusions in Embodied Virtual Reality. Frontiers in Robotics and A.I., 5:26. Bertrand, P., Guegan, J., Robieux, L., McCall, C. A., & Zenasni, F. (2018). Learning Empathy Through Virtual Reality: Multiple Strategies for Training Empathy-Related Abilities Using Body Ownership Illusions in Embodied Virtual Reality. Frontiers in Robotics and A.I., 5:26.
go back to reference Falconer, C. J., Slater, M., King, A. R., Gilbert, P., Antley, A., & Brewin, C. R. (2014). Embodying Compassion: A virtual reality paradigm for overcoming excessive self-criticism. Plos ONE, Volume 9 I Issue 11. Falconer, C. J., Slater, M., King, A. R., Gilbert, P., Antley, A., & Brewin, C. R. (2014). Embodying Compassion: A virtual reality paradigm for overcoming excessive self-criticism. Plos ONE, Volume 9 I Issue 11.
go back to reference Horvath, A. O. (2001). The Therapeutic Alliance: Concepts, Research and Training. Australian Psychologist, 170-176. Horvath, A. O. (2001). The Therapeutic Alliance: Concepts, Research and Training. Australian Psychologist, 170-176.
go back to reference King Jr, S. H. (2011). The Structure of Empathy in Social Work Practice. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 679-695. King Jr, S. H. (2011). The Structure of Empathy in Social Work Practice. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 679-695.
go back to reference Slater, M., Neyret, S., Johnston, T., Iruretagoyena, G., Crespo, M. A., Alabèrnia-Segura, M., . . . Feixas, G. (2019). An experimental study of a virtual reality counselling paradigm using emobied self-dialogue. Scientific reports, 9:10903. Slater, M., Neyret, S., Johnston, T., Iruretagoyena, G., Crespo, M. A., Alabèrnia-Segura, M., . . . Feixas, G. (2019). An experimental study of a virtual reality counselling paradigm using emobied self-dialogue. Scientific reports, 9:10903.
go back to reference Slater, P., Hasson, F., Gillen, P., Gallen, A., & Parlour, R. (2018). Virtual simulation training: imaged experience of dementia. International journal of Older People Nursing, 14e12243. Slater, P., Hasson, F., Gillen, P., Gallen, A., & Parlour, R. (2018). Virtual simulation training: imaged experience of dementia. International journal of Older People Nursing, 14e12243.
Metagegevens
Titel
Hoe virtual reality kan bijdragen aan trainen van alliantievaardigheden in sociaal werk
Virtueel echt allianties trainen
Auteurs
Kees van Dam
Christa Nieuwboer
Publicatiedatum
01-10-2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Vakblad Sociaal Werk / Uitgave 5/2020
Print ISSN: 2468-7456
Elektronisch ISSN: 2468-7464
DOI
https://doi.org/10.1007/s12459-020-0817-y