Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-08-2007 | Original Paper | Uitgave 4/2007

Journal of Abnormal Child Psychology 4/2007

Violence Exposure and Psychopathology in Urban Youth: The Mediating Role of Posttraumatic Stress

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 4/2007
Auteurs:
Vladislav Ruchkin, Christopher C. Henrich, Stephanie M. Jones, Robert Vermeiren, Mary Schwab-Stone

Abstract

Understanding the mechanisms underlying the development of violence exposure sequelae is essential to providing effective treatments for traumatized youth. This longitudinal study examined the mediating role of posttraumatic stress in the relationship between violence exposure and psychopathology, and compared the mediated models by gender. Urban adolescents (n=1,358) were surveyed using the Social and Health Assessment. The proposed relationships were examined using Structural Equation Modeling. Posttraumatic stress fully mediated the relationships between victimization and depression and anxiety in girls, and partially so in boys. In addition, posttraumatic stress partially mediated the relationships between violence exposure and commission of violence in boys. Current findings support the longitudinal effects of violence exposure on adolescent mental health. Posttraumatic stress represents a unique mechanism for the development of psychopathology in girls and is also related to negative outcomes in boys. These findings have direct implications for prevention and rehabilitation efforts among violence exposed youth.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2007

Journal of Abnormal Child Psychology 4/2007 Naar de uitgave