Skip to main content
Top

2014 | Boek

Verwerken en versterken

Werkboek voor kinderen en jongeren bij de methode Traumagerichte Cognitieve Gedragstherapie

Auteurs: Renée Beer, Ramón Lindauer

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

insite
ZOEKEN

Over dit boek

Je komt in behandeling omdat je last hebt van problemen die waarschijnlijk samenhangen met herinneringen aan vervelende gebeurtenissen die je hebt meegemaakt. Dit kunnen problemen zijn zoals nachtmerries, nare herinneringen, vermijden van plaatsen of mensen die aan de vervelende gebeurtenis doen denken en schrikreacties.

Met behulp van dit boek leer je hoe je stap voor stap je problemen de baas kunt worden. Oefeningen die beschreven staan helpen je daarbij . Ook leer je hoe je met ouder(s) kunt praten over wat je hebt meegemaakt. Het aanpakken van je problemen doe je niet alleen. Je therapeut en je ouders helpen je daarbij.

Dit werkboek voor kinderen en jongeren hoort bij de eerder verschenen handleiding Behandeling van trauma bij kinderen en adolescenten met de methode Traumagerichte Cognitieve Gedragstherapie van Cohen, Mannarino en Deblinger.

Inhoudsopgave

Voorwerk

Deel 1 traumatische stress

Voorwerk
1. Informatie
Abstract
Therapie is een veilige plek waar je geholpen wordt om ervoor te zorgen dat het weer beter met je gaat. Je zult hier praten, schrijven, van gedachten wisselen en tekenen. Jonge kinderen zullen misschien ook spelen. Je zult informatie krijgen over de nare gebeurtenis(sen) die jij hebt meegemaakt en de gevolgen daarvan voor jou tot nu toe. Je gaat leren hoe je je zelf rustig kunt maken als je er steeds maar weer aan moet denken en daardoor gespannen of gestrest raakt. Ook leer je hoe je zo goed mogelijk kunt zorgen voor je eigen veiligheid in de toekomst. Je gaat een heleboel over jezelf leren: over je gedachten, je gevoelens en je gedrag. En hoe je die kunt veranderen. Schrijf op of teken hieronder bij A zoals je jezelf nu ziet en daarna bij B zoals je hoopt te zijn als de therapie klaar is.
Renée Beer
2. Ontspanning
Abstract
Ontspanning betekent je rustig en kalm voelen, ‘zonder spanning’. Na vervelende of verwarrende gebeurtenissen voelen we ons vaak gespannen en bezorgd.We voelen ons beter als we leren ons lichaam en hoofd te ontspannen. In dit blok leer je verschillende manieren om jezelf rustig te maken als je gestrest of gespannen bent. Welke dingen in het dagelijks leven kunnen jou gespannen maken, stress geven?
Renée Beer, Ramón Lindauer
3. Gevoelens
Abstract
Gevoelens zitten in ons hart en op andere plekken in ons lijf. Er bestaan een heleboel verschillende gevoelens. Gevoelens kunnen van het ene op het andere moment veranderen. Soms voelen we verschillende dingen tegelijk. In dit blok gaan we eerst bekijken hoe je je weer veilig kunt voelen (3.1.) en daarna wat voor situaties jou misschien nare gevoelens bezorgen (3.2.). Dan ga je leren hoe je kunt omgaan met nare gevoelens: hoe je ze kunt herkennen, benoemen (3.3.1) en uiten (3.3.2). Je leert daardoor ook hoe je heftige nare gevoelens minder heftig kunt maken (3.3.3.).
Renée Beer, Ramón Lindauer
4. Gedachten
Abstract
In dit blok ga je ontdekken hoe gedachten samenhangen met gevoelens en gedrag.
Renée Beer, Ramón Lindauer
5. Traumaverhaal
Abstract
Je hebt al een heleboel geleerd over hoe je kunt ontspannen, over gevoelens, over gedachten, en over hoe je kunt omgaan met nare gevoelens en vervelende gedachten. Al deze dingen gaan je helpen bij het vertellen over wat je hebt meegemaakt. Jij bepaalt wanneer we daarmee beginnen en hoe jij jouw verhaal wilt vertellen. Dat kan op een heleboel verschillende manieren. Terwijl jij vertelt, zal je therapeut je helpen nagaan hoe je je voelt. Als je je rot gaat voelen, zal je therapeut je eraan helpen herinneren hoe je goed kunt omgaan met deze vervelende gevoelens.
Renée Beer, Ramón Lindauer
6. Gedachten en gevoelens bij het verhaal
Abstract
Weet je nog dat je ontdekte waarom onze gedachten belangrijk zijn? Je gedachten over wat je hebt meegemaakt, zijn van invloed op hoe je je voelt. Gedachten kunnen je helpen je beter te voelen; gedachten kunnen ook juist maken dat je je rot voelt. Laten we eens kijken naar een aantal van jouw gedachten en meningen die met de gebeurtenis te maken hebben. Het doel van dit blok is dat je leert hoe je gedachten over de gebeurtenis, waardoor je in een negatieve driehoek belandt, zo kunt veranderen dat je in een positieve terechtkomt. Hieronder staat een reeks vragen en gedachten die jeugdigen vaak hebben na een ingrijpende of verwarrende gebeurtenis.
Renée Beer, Ramón Lindauer
7. Je verhaal delen
Abstract
De volgende stap die je gaat zetten is dat je het verhaal, dat je zo dapper hebt verteld, gaat delen met (naam van de persoon). Schrijf in overleg met je therapeut hieronder vragen die je aan (naam persoon) zou willen stellen. Je kunt vragen stellen over de gebeurtenis, of over je reacties. Je kunt ook vragen naar de gevoelens en gedachten van (naam persoon). Je kunt een quiz maken met vragen waaruit blijkt wat nog weet over het verhaal. Je kunt ook vragen stellen over wat geleerd heeft van de therapie en daar kunnen jullie met elkaar over spreken, doordat jij ook vertelt wat jij geleerd hebt.
Renée Beer, Ramón Lindauer
8. Ten strijde tegen de laatste restjes
Abstract
Nu we zover zijn dat je het verhaal helemaal doorgenomen hebt met de therapeut en met gesproken hebt over je gedachten en gevoelens erbij, kunnen we situaties gaan aanpakken die jij nu nog steeds ontvlucht, omdat ze je herinneren aan de gebeurtenis(sen). Het gaat om alle mogelijke situaties of dingen die eigenlijk ongevaarlijk zijn, maar die je doen denken aan de nare gebeurtenis(sen). Dit kunnen plaatsen zijn, mensen, woorden, geluiden, geuren, gevoelens enzovoort. Als je met een van deze dingen in aanraking komt, dan kan het voelen alsof je de nare gebeurtenis opnieuw meemaakt of je wordt bang dat het opnieuw zal gebeuren. Je gaat nu leren hoe je controle kunt krijgen over deze situaties.
Renée Beer, Ramón Lindauer
9. En nu naar de toekomst
Abstract
We kunnen een heleboel dingen zelf doen om onszelf zo goed mogelijk te beschermen tegen gevaren.Wat heb jij in de therapie allemaal geleerd over veiligheid? Schrijf of teken hieronder een paar dingen die jij kunt doen en die jou helpen om je veilig te voelen.
Renée Beer, Ramón Lindauer

Deel 2 traumatische rouw

Voorwerk
10. Informatie
Abstract
In dit blok heb je aan de therapeut verteld over , die is overleden. Je hebt ook verteld hoe je je erover voelt dat ... is overleden en wat je erover denkt. Maak hieronder een tekening voor . Of schrijf een gedicht of wat je maar wilt.
Renée Beer, Ramón Lindauer
11. Verlies en verdriet
Abstract
Herinneringen aan : Wat moet je allemaal missen, nu en later? Wat zul je behouden? Wat blijft bij jou?
Renée Beer, Ramón Lindauer
12. Mooie herinneringen
Abstract
Dit is ruimte voor positieve herinneringen aan , zodat je die voor altijd kunt bewaren en ze nooit zult vergeten.
Renée Beer, Ramón Lindauer
13. En nu naar de toekomst
Abstract
The present paper will be referred to as Part I. A subsequent paper entitled, “Lie algebra cohomology and generalized Schubert cells,” will be referred to as Part II.
Renée Beer, Ramón Lindauer
Nawerk
Meer informatie
Titel
Verwerken en versterken
Auteurs
Renée Beer
Ramón Lindauer
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Elektronisch ISBN
978-90-368-0574-2
Print ISBN
978-90-368-0573-5
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0574-2