Skip to main content
Top

2015 | OriginalPaper | Hoofdstuk

13. Verstandigheid: de patiënt centraal door empathie

Auteur : Joost Dupont

Gepubliceerd in: Mondzorg en beroepshouding

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk wordt ingegaan op het belang van empathie om de preventietaak van de behandelaar te laten slagen. Opnieuw staat – net zoals in H. 12 en H. 13 – daarbij het belang van de eigenschap verstandigheid (prudentia) voor de beroepshouding centraal: het is verstandig met empathie met een patiënt om te gaan. Paragraaf 13.1 bepreekt het begrip empathie en het verband tussen empathie en verstandigheid. Paragraaf 13.2 maakt duidelijk dat empathie betekent dat de behandelaar rekening houdt met de behoefte van veel patiënten aan een duidelijke en beknopte uitleg. In par. 13.3 wordt een aantal zaken genoemd die patiënten prettig en onprettig vinden tijdens de behandeling. Empathie tonen is daar als behandelaar rekening mee houden. Paragraaf 13.4 bespreekt het belang dat patiënten kunnen hechten aan ‘een praatje maken’ en aandacht geven aan hun persoonlijke leven. Inschatten of een patiënt daar inderdaad behoefte aan heeft, vereist empathie. Paragraaf 13.5 verbindt empathie met de behoefte van patiënten aan complimenten.
Metagegevens
Titel
Verstandigheid: de patiënt centraal door empathie
Auteur
Joost Dupont
Copyright
2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0383-0_13