Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

26. Verpleegkundigen & patient journey

Auteur : Dr. Barbara Sassen

Gepubliceerd in: Verplegen vanuit ambitie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Patient mapping of patient journey is een tool om de patiëntervaring met de zorg beter voor het voetlicht te krijgen en maakt vanuit het perspectief van de patiënt duidelijk wat bijdraagt aan goede zorg en wat niet. In het licht van kwaliteit van zorg wordt het begrip patient journey ook gebruikt om de route aan te duiden die een patiënt aflegt door het gezondheidszorgsysteem. Door te kijken vanuit het perspectief van de patiënt kunnen de effectiviteit en efficiëntie van de zorg worden verbeterd door het elimineren van ineffectieve of onnodige zorg. Op basis hiervan kan redesign van de patiëntroute worden gecreëerd met het doel de patiënttevredenheid en kwaliteit van zorg te verhogen. Dit wordt bereikt als zorgverleners de zorg zo veel mogelijk afstemmen op de perceptie, voorkeuren en verwachtingen van de patiënt.
Metagegevens
Titel
Verpleegkundigen & patient journey
Auteur
Dr. Barbara Sassen
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2604-4_26