Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

14. Verpleegkundige vaardigheden

Auteurs : Msc C. van Velden, N. Kok, M. Jansen, M. Hulsink

Gepubliceerd in: Leerboek kinderverpleegkunde

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Een verpleegkundige die met kinderen werkt, zal terdege moeten beseffen dat het verrichten van technische handelingen altijd moet samengaan met een goede pedagogische begeleiding. Daarbij moeten de soms traumatische gevolgen van een medische behandeling voor de belevingswereld van het kind op de langere termijn niet uit het oog worden verloren. Zelfs zeer eenvoudige handelingen die geen pijn doen, kunnen voor het jonge kind beangstigend zijn. De ontwikkelingsfase (bijvoorbeeld de koppigheidsfase) waarin het kind zich bevindt en aandacht voor de voor het kind vreemde omgeving spelen een belangrijke rol bij de pedagogische begeleiding.
Literatuur
go back to reference Laurent de Angulo, M. S., & Brouwers-de Jong, E. A. (2008). Ontwikkelingsonderzoek in de jeugdgezondheidszorg. Assen: Van Gorcum. Laurent de Angulo, M. S., & Brouwers-de Jong, E. A. (2008). Ontwikkelingsonderzoek in de jeugdgezondheidszorg. Assen: Van Gorcum.
go back to reference Ridder, K. den, Tuitert, Y. van, Tuijn, Y. van der, & Bon, A. (2011). Patiëntveiligheid voor verpleegkundigen. Jij maakt het verschil! Amsterdam: Reed Business. Ridder, K. den, Tuitert, Y. van, Tuijn, Y. van der, & Bon, A. (2011). Patiëntveiligheid voor verpleegkundigen. Jij maakt het verschil! Amsterdam: Reed Business.
go back to reference V&VN: Beroepsvereniging voor Zorgprofessionals (2012). Landelijke multidisciplinaire richtlijn neusmaagsonde kinderen. Utrecht: V&VN. V&VN: Beroepsvereniging voor Zorgprofessionals (2012). Landelijke multidisciplinaire richtlijn neusmaagsonde kinderen. Utrecht: V&VN.
Metagegevens
Titel
Verpleegkundige vaardigheden
Auteurs
Msc C. van Velden
N. Kok
M. Jansen
M. Hulsink
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1913-8_14