Skip to main content
main-content

24-11-2016 | Verpleegkunde | Nieuws

Jong verpleegkundig talent kan gaan doorgroeien op academische ggz-ladder

De opleidingsinstelling GGZ-VS en de bijzondere leerstoel GGZ-verpleegkunde binnen de afdeling Psychiatrie van het VUmc gaan samenwerken. Daarmee willen de ze de academische ontwikkeling  binnen  de ggz-verpleegkunde te teneinde de kwaliteit van de ggz-verpleegkundig specialistische zorg te verhogen.
© VUmc
De leerstoel GGZ Verpleegkunde werd ingesteld in 2015 door de Hogeschool Inholland. Doel is het onderzoeken van de effectiviteit van verpleegkundige praktijken in de ggz. De verpleegkundigen in opleiding tot verpleegkundig specialist ggz (vios) werken in die praktijk. De leerstoel draagt met onderzoeksresultaten bij aan de kennisontwikkeling die de basis vormt voor evidence based practice. De vios dragen bij aan de verspreiding van die kennis in de dagelijkse praktijk en het voeden van de kennisontwikkeling met ervaringen uit de dagelijkse praktijk. De alliantie helpt dus beide organisatie bij het realiseren van hun doelen.
 

Jong talent


De samenwerking maakt het mogelijk dat jong talent met passie voor de ggz-verpleegkunde beter kan doorgroeien op de academische ladder. Het wordt voor de studenten die dat willen en kunnen mogelijk om gedurende de opleiding een verzwaard onderzoeksprogramma te volgen, voor te sorteren op een promotie of een promotietraject aan te vangen.

Ondertekening

De alliantie werd ondertekend door professor Berno van Meijel, hoogleraar ggz-verpleegkunde en Rob Bakker, directeur van de opleiding GGZ-VS. Zij zeiden zich te verheugen op de eerste resultaten van deze samenwerking. Zodat een academische top binnen de beroepsgroep van verpleegkundig specialisten ggz kan worden opgebouwd.