Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Verbetering van processen in de gezondheidszorg

Auteur : Roeland Meijers, MBA

Gepubliceerd in: Gezondheid organiseren

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk worden de modellen voor procesverbetering en continue kwaliteitsverbetering besproken. Dit betreft ook strategieën die positief bijdragen aan de organisatie en bekostiging van de gezondheidszorg. William Deming gaat uit van continue structurele en planmatige kwaliteitsverbetering. Zijn ideeën zijn uitgewerkt in de Plan-Do-Check-Act-cirkel. Andere modellen die ingezet kunnen worden zijn het ‘managing complex change’ model van Dolores Ambrose, het implementatiemodel van Michel Wensing en Richard Grol en Lean als strategie om waarde toe te voegen en om op die manier verspillingen tegen te gaan. Er zijn diverse middelen en methodieken die ingezet kunnen worden, waaronder het spaghettidiagram, 5S-methode, waardestroomanalyse, visgraatdiagram en A3-methode en het verbeterbord. Gangbare kwaliteitsstandaarden binnen de zorg zijn de ISO 9001:2008 of 9001:2015, het keurmerk Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector (HKZ), de kwaliteitsnorm van het Nederlandse Instituut voor Accreditatie in de Zorg (NIAZ-Qmentum), het Perspekt-keurmerk voor verpleeg- en verzorgingshuizen en hospices (PREZO) en Joint Commission International voor ziekenhuizen (JCI).
Literatuur
go back to reference Ambrose, D. (1987). Managing complex change. Pittsburgh (VS): The Enterprise Group. Ambrose, D. (1987). Managing complex change. Pittsburgh (VS): The Enterprise Group.
go back to reference Bakker, C., & Meertens, E. (2014). IKZ integrale kwaliteitszorg en verbetermanagement (pag. 21–23). Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers. Bakker, C., & Meertens, E. (2014). IKZ integrale kwaliteitszorg en verbetermanagement (pag. 21–23). Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers.
go back to reference Deming, W. (1950). Elementary prinicples of the statistical control of quality: A series of lectures. Tokyo: Nippon Kagaku Gijutsu Remmei. Deming, W. (1950). Elementary prinicples of the statistical control of quality: A series of lectures. Tokyo: Nippon Kagaku Gijutsu Remmei.
go back to reference Jong, M. de, & Schaap-Visser, A. (2012). Het kleine zorgpadenhandboek. Woerden: CC Zorgadviseurs. Jong, M. de, & Schaap-Visser, A. (2012). Het kleine zorgpadenhandboek. Woerden: CC Zorgadviseurs.
go back to reference Hirano, H. (1988). JIT factory revolution: A pictorial guide to factory design of the future. Cambridge, Massachusetts: Productivity Press. Hirano, H. (1988). JIT factory revolution: A pictorial guide to factory design of the future. Cambridge, Massachusetts: Productivity Press.
go back to reference Integraal Kankercentrum Nederland (IKN) (2012). Mammacarcinoom. Landelijke richtlijn, versie 2.0. Utrecht: Integraal Kankercentrum Nederland. Integraal Kankercentrum Nederland (IKN) (2012). Mammacarcinoom. Landelijke richtlijn, versie 2.0. Utrecht: Integraal Kankercentrum Nederland.
go back to reference Institute of Medicine (IOM) (2001). Crossing the quality chasm: A new health system for the 21st century. Washington: IOM. Institute of Medicine (IOM) (2001). Crossing the quality chasm: A new health system for the 21st century. Washington: IOM.
go back to reference Juran, J. M., & Blanton Godfrey, A. (1999). Juran’s quality handbook (5th ed., p. 27). New York: Mcgraw-Hill. Juran, J. M., & Blanton Godfrey, A. (1999). Juran’s quality handbook (5th ed., p. 27). New York: Mcgraw-Hill.
go back to reference Lambregts, J., Grotendorst, A., & Merwijk, C. van (Red.). (2016). Bachelor nursing 2020. Een toekomstbestendig opleidingsprofiel 4.0. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Lambregts, J., Grotendorst, A., & Merwijk, C. van (Red.). (2016). Bachelor nursing 2020. Een toekomstbestendig opleidingsprofiel 4.0. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Liker, J., & Meier, D. (2006). The Toyota way fieldbook. New York: McGraw-Hill. Liker, J., & Meier, D. (2006). The Toyota way fieldbook. New York: McGraw-Hill.
go back to reference Masaaki, I. (1986). Kaizen: The key to Japan’s competitive success (p. 60). New York: Random House. Masaaki, I. (1986). Kaizen: The key to Japan’s competitive success (p. 60). New York: Random House.
go back to reference Rouppe van der Voort, M., Merode, F. van, & Veraart, H. (2013). Duurzame procesverbetering met de ‘Lean’-filosofie. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 157, A5541.PubMed Rouppe van der Voort, M., Merode, F. van, & Veraart, H. (2013). Duurzame procesverbetering met de ‘Lean’-filosofie. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 157, A5541.PubMed
go back to reference Shewhart, W. A. (1939). Statistical method from the viewpoint of quality control. Washington, DC: Graduate School of the Department of Agriculture. Shewhart, W. A. (1939). Statistical method from the viewpoint of quality control. Washington, DC: Graduate School of the Department of Agriculture.
go back to reference Summers, D. (2007). Six sigma basic tools and techniques. Upper Saddle River: Pearson Education. Summers, D. (2007). Six sigma basic tools and techniques. Upper Saddle River: Pearson Education.
go back to reference Wedgwood, I. (2007). Lean sigma a practitioner’s guide. Upper Saddle River: Pearson Education. Wedgwood, I. (2007). Lean sigma a practitioner’s guide. Upper Saddle River: Pearson Education.
go back to reference Wensing, M., & Grol, R. (2017). Implementatie. Effectieve verbetering van de patiëntenzorg (7e druk.). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Wensing, M., & Grol, R. (2017). Implementatie. Effectieve verbetering van de patiëntenzorg (7e druk.). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Metagegevens
Titel
Verbetering van processen in de gezondheidszorg
Auteur
Roeland Meijers, MBA
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2129-2_6