Skip to main content
Top

2010 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Verantwoording van de schalen en testconstructie

Auteurs : Evy Visch-Brink, Mieke van de Sandt-Koenderman, Hanane el Hachioui

Gepubliceerd in: ScreeLing

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Binnen de afasietherapie bestaan twee belangrijke stromingen: de functionele benadering, gericht op de communicatie in een functionele context, en de cognitief-linguïstische benadering, gericht op de taalstoornis die ten grondslag ligt aan de (gebrekkige) communicatie (zie ook Visch-Brink & Wielaert, 2005; Visch-Brink, 2006). Binnen de cognitief-linguïstische benadering zijn de niveaus Semantiek, Fonologie en Syntaxis de belangrijkste aangrijpingspunten voor therapie (zie o.a. Fucetola et al., 2005). Minder duidelijk is welke diagnostische taken de essentie van de taalverwerking op deze drie niveaus weergeven. Ten behoeve van een zo specifiek mogelijke diagnostiek is bij de samenstelling van de items van de ScreeLing gekozen voor vier verschillende gerenommeerde taken binnen elk verwerkingsniveau (zie ook 3.3.1 t/m 3.3.3).
Metagegevens
Titel
Verantwoording van de schalen en testconstructie
Auteurs
Evy Visch-Brink
Mieke van de Sandt-Koenderman
Hanane el Hachioui
Copyright
2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-8686-4_6