Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Sociaal Bestek 2/2017

01-04-2017 | Uitvoeringspraktijk

Verantwoord aanbesteden in het doelgroepenvervoer

Analyses en oplossingen

Auteurs: Julie Fijnje, Daan in ’t Veld, Koert van Buiren

Gepubliceerd in: Sociaal Bestek | Uitgave 2/2017

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Taxivervoerder Brookhuis spande een zaak aan tegen zeven Twentse gemeenten. Deze zaak staat niet op zichzelf: het doelgroepenvervoer heeft structureel te maken met het probleem van te lage biedingen. Behalve rechtszaken heeft dat ook faillissementen en heronderhandelingen tot gevolg. Wat valt hier aan te doen?
Voetnoten
1
TaxiPro (2015), Brookhuis verliest zaak over compensatie voor lager ritaantal.
 
2
De Aanbestedingswet 2012 zegt over dit zogenoemde EMVI-criterium: “De economisch meest voordelige inschrijving wordt door de aanbestedende dienst vastgesteld op basis van de beste prijs-kwaliteitverhouding, de laagste kosten berekend op basis van kosteneffectiviteit, zoals de levenscycluskosten, of de laagste prijs.”
 
3
Het is gebruikelijk om te spreken over ‘Wmo-vervoer’ als losstaand onderdeel binnen het doelgroepenvervoer, ook al heeft de Wet maatschappelijke ondersteuning betrekking op uiteenlopende doelgroepen en financiële regelingen. Ook is er een overlap van het Wmo-vervoer met de Regiotaxi.
 
4
Dimitri, Piga & Spagnolo (2006), Handbook of Procurement, Cambridge University Press.
 
5
Met ‘vaste chauffeur’ bedoelen we in dit verband dat een reiziger bij herhaling contact heeft met dezelfde chauffeur. De ontwikkeling dat vervoerders minder met vaste chauffeurs rijden kan samenhangen met een meer efficiëntere indeling van ritten over chauffeurs, en met de ontwikkeling dat meer met tijdelijke contracten wordt gewerkt.
 
6
De gemeente Amsterdam zegt in haar Eindrapport Doelgroepenvervoer (2016) over kwaliteit: “Op dit moment vindt geen continue monitoring plaats van de ervaringen van de klanten met het vervoer in relatie tot hun vraag/behoefte. De vervoerders worden primair afgerekend op het aantal gereden kilometers in plaats van primair op kwaliteit.”
 
7
Hierbij kunnen ontwikkelingen in andere sectoren als inspiratiebron dienen. De Code verantwoordelijk marktgedrag Thuisondersteuning (2015) hanteert bijvoorbeeld als uitgangspunt ‘Transparant inzicht reële kosten’, en geeft rekenvoorbeelden voor onderbouwde arbeidskosten van hulp bij het huishouden.
 
8
WerkSaam (2016), Westfriese gemeenten zorgen op innovatieve manier voor nieuw doelgroepenvervoer.
 
9
TaxiPro (2015), Rotterdam past dialoogprocedure toe bij aanbesteding doelgroepenvervoer.
 
Metagegevens
Titel
Verantwoord aanbesteden in het doelgroepenvervoer
Analyses en oplossingen
Auteurs
Julie Fijnje
Daan in ’t Veld
Koert van Buiren
Publicatiedatum
01-04-2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Sociaal Bestek / Uitgave 2/2017
Print ISSN: 0921-5344
Elektronisch ISSN: 2468-1377
DOI
https://doi.org/10.1007/s41196-017-0029-8

Andere artikelen Uitgave 2/2017

Sociaal Bestek 2/2017 Naar de uitgave

Binnenhof van buitenuit

Inburgering