Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde 8/2013

01-10-2013 | Onderzoek

Verandert de attitude van medisch studenten in Groningen over werk en gezondheid tijdens het derdejaars geneeskundeonderwijs?

Auteurs: Dr Paul Smits, Dr Bas Sorgdrager

Gepubliceerd in: TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde | Uitgave 8/2013

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Een voor- en naonderzoek is uitgevoerd om te evalueren of het derdejaars onderwijs over werk en gezondheid in Groningen, dat plaatsvindt in kleine groepen onder begeleiding van een bedrijfs- of verzekeringsarts, de attitude van medisch studenten over werk en gezondheid verandert. De attitude is gemeten met een vragenlijst die is ontwikkeld door het AMC. Van de 340 vragenlijsten zijn er 208 (62%) zowel voor als na het onderwijs ingevuld. De totaalscore op de vragenlijst is na het onderwijs licht, maar significant positief, gestegen. Er zijn opmerkelijke verschillen tussen de verschillende onderdelen van de vragenlijst. De onderwerpen over werk en gezondheid vinden de studenten redelijk belangrijk tot belangrijk. Een mogelijke carrière als bedrijfsarts scoort bij de studenten laag, maar na het onderwijs wel significant iets hoger. De positie van de bedrijfsarts wordt na het onderwijs beter begrepen. De conclusie is dat in het derde studiejaar, waarin het onderwijs over werk en gezondheid plaatsvindt, de attitude van de medisch studenten over werk en gezondheid verbetert.
Literatuur
1.
go back to reference Gerritsen J, Smits PBA, Brand T. Elke dokter weet wanneer en hoe te vragen naar het werk van zijn patiënt. Ned Tijdschr Geneeskd. 2013; 157:A5787.PubMed Gerritsen J, Smits PBA, Brand T. Elke dokter weet wanneer en hoe te vragen naar het werk van zijn patiënt. Ned Tijdschr Geneeskd. 2013; 157:A5787.PubMed
2.
go back to reference Gehanno JF, Bulat P, Martinez-Jarreta B, et al. Undergraduate teaching of occupational medicine in European schools of medicine. (EMUTOM survey). Int Arch Occup Environ Health. 2013 Apr 19. [Epub ahead of print]. Gehanno JF, Bulat P, Martinez-Jarreta B, et al. Undergraduate teaching of occupational medicine in European schools of medicine. (EMUTOM survey). Int Arch Occup Environ Health. 2013 Apr 19. [Epub ahead of print].
3.
go back to reference Diachun L, Bussel L van, Hansen KT, et al. ‘But I see old people everywhere’: dispelling the myth that eldercare is learned in nongeriatric clerkships. Acad Med 2010; 85: 1221–1228.PubMedCrossRef Diachun L, Bussel L van, Hansen KT, et al. ‘But I see old people everywhere’: dispelling the myth that eldercare is learned in nongeriatric clerkships. Acad Med 2010; 85: 1221–1228.PubMedCrossRef
4.
go back to reference Faulk CE, Mali J, Mendoza PM, et al. Impact of a required fourth-year medical student rotation in physical medicine and rehabilitation. Am J Phys Med Rehabil 2012; 91: 442–448.PubMedCrossRef Faulk CE, Mali J, Mendoza PM, et al. Impact of a required fourth-year medical student rotation in physical medicine and rehabilitation. Am J Phys Med Rehabil 2012; 91: 442–448.PubMedCrossRef
5.
go back to reference Baillargeon M, Maheux B, Gilbert A. The challenge of teaching occupational medicine to medical students: the Université de Montréal experience. J Occup Environ Med 2011; 53: 1258–1261.PubMedCrossRef Baillargeon M, Maheux B, Gilbert A. The challenge of teaching occupational medicine to medical students: the Université de Montréal experience. J Occup Environ Med 2011; 53: 1258–1261.PubMedCrossRef
6.
go back to reference Smits PBA, Graaf L de, Radon K, et al. Case-based e-learning to improve the attitude of medical students towards occupational health, a randomised controlled trial. Occup Environ Med 2012; 69: 280–283.PubMedCrossRef Smits PBA, Graaf L de, Radon K, et al. Case-based e-learning to improve the attitude of medical students towards occupational health, a randomised controlled trial. Occup Environ Med 2012; 69: 280–283.PubMedCrossRef
7.
go back to reference Braeckman L, Bekaert M, Cobbaut L, et al. Workplace visits versus case studies in undergraduate occupational medicine teaching. J Occup Environ Med 2009; 51: 1455–1459.PubMedCrossRef Braeckman L, Bekaert M, Cobbaut L, et al. Workplace visits versus case studies in undergraduate occupational medicine teaching. J Occup Environ Med 2009; 51: 1455–1459.PubMedCrossRef
8.
go back to reference Kolb S, Wengenroth L, Hege I, et al. Case based e-learning in occupational medicine – a European approach. J Occup Environ Med 2009; 51: 647–653.PubMedCrossRef Kolb S, Wengenroth L, Hege I, et al. Case based e-learning in occupational medicine – a European approach. J Occup Environ Med 2009; 51: 647–653.PubMedCrossRef
9.
go back to reference Russ P, Strümpell S, Carvalho D, et al. Compulsory teaching of occupational health: impact on attitude of medical students in Brazil and Germany. Int Arch Occup Environ Health 2012; 85: 81–87.PubMedCrossRef Russ P, Strümpell S, Carvalho D, et al. Compulsory teaching of occupational health: impact on attitude of medical students in Brazil and Germany. Int Arch Occup Environ Health 2012; 85: 81–87.PubMedCrossRef
Metagegevens
Titel
Verandert de attitude van medisch studenten in Groningen over werk en gezondheid tijdens het derdejaars geneeskundeonderwijs?
Auteurs
Dr Paul Smits
Dr Bas Sorgdrager
Publicatiedatum
01-10-2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde / Uitgave 8/2013
Print ISSN: 0929-600X
Elektronisch ISSN: 1876-5858
DOI
https://doi.org/10.1007/s12498-013-0161-4

Andere artikelen Uitgave 8/2013

TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde 8/2013 Naar de uitgave

Verenigingsnieuws

Verenigingsnieuws

Hoofdredactioneel

Niet vrijblijvend!

Praktijkperikel

(D)uurtarief