Skip to main content
Top

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

37. Veranderende samenwerking in de toekomst: geleerde lessen of stip op de horizon

Auteur : Wiebe Jan Lubbers

Gepubliceerd in: Veranderende samenwerking in de zorg

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Hoe de toekomst van de zorg eruit ziet weten we niet. In dit hoofdstuk hopen we meer puzzelstukjes aan te reiken. Het blíjven echter puzzelstukjes omdat de oplossing al verouderd is op het moment dat we hem bedenken. Toekomst kan vertaald worden met ‘geleerde lessen’ (lessons learnt) of met ‘stip op de horizon’ of is dat geen tegenstelling? ‘Toekomst’ heeft verschillende betekenissen. En zou eigenlijk dit hoofdstuk ook niet door onze kinderen geschreven moeten worden of door onze toekomstige artsen, huisartsen, specialisten, verpleegkundigen? Zij begrijpen soms beter wat er totaal anders is aan de toekomst dan het beeld dat wij – de huidige generatie – onder toekomst verstaan. Voor de toekomst zijn scenario’s te bedenken waarbij bijvoorbeeld marktwerking, populatiebekostiging, taakdelegatie, ICT, substitutie, flexibiliteit in werkplek en zelfmanagement aspecten zijn. Het is dan belangrijk wat onze missie en visie zijn.
Metagegevens
Titel
Veranderende samenwerking in de toekomst: geleerde lessen of stip op de horizon
Auteur
Wiebe Jan Lubbers
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9973-4_37