Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 8/2016

01-12-2016 | Forum

Veiligheid en doelmatigheid van telefonische triage op de Nederlandse huisartsenpost

Auteurs: Linda Huibers, Marleen Smits, Michel Wensing, Paul Giesen

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 8/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Op huisartsenposten doen triagisten telefonische triage om de urgentie en benodigde hulpverleningsinzet te bepalen. In de beginjaren waren er twijfels over de veiligheid van triage; sindsdien is de triage verder geprofessionaliseerd. In de afgelopen 15 jaar is het nodige gebeurd om tot verbetering te komen. Dit artikel biedt een overzicht van Nederlands onderzoek naar de veiligheid en doelmatigheid van telefonische triage, ontwikkelingen en aanbevelingen voor de toekomst.
Literatuur
1.
go back to reference Giesen P, Smits M, Huibers L, Grol R, Wensing M. Quality of after-hours primary care in the Netherlands: a narrative review. Ann Intern Med 2011;155:108–13.CrossRefPubMed Giesen P, Smits M, Huibers L, Grol R, Wensing M. Quality of after-hours primary care in the Netherlands: a narrative review. Ann Intern Med 2011;155:108–13.CrossRefPubMed
2.
go back to reference Giesen P. Quality of out-of-hours primary care in the Netherlands. Thesis. UMC St Radboud Nijmegen, IQ healthcare, 2007. Giesen P. Quality of out-of-hours primary care in the Netherlands. Thesis. UMC St Radboud Nijmegen, IQ healthcare, 2007.
3.
go back to reference Huibers L. Out-of-hours primiary care and the quality of telephone triage. Thesis. UMC St Radboud Nijmegen, IQ healthcare, 2011. Huibers L. Out-of-hours primiary care and the quality of telephone triage. Thesis. UMC St Radboud Nijmegen, IQ healthcare, 2011.
4.
go back to reference Giesen P, Halink D. Smeerolie voor de huisartsenpost: patiënten en hulpverleners tevreden over regiearts. Med Contact 2007;9:371–3. Giesen P, Halink D. Smeerolie voor de huisartsenpost: patiënten en hulpverleners tevreden over regiearts. Med Contact 2007;9:371–3.
5.
go back to reference Giesen P, Wilden-van Lier E, Schers H, Schreuder J, Busser G. Telefonisch advies en triage tijdens de dienst. Huisarts Wet 2002;45:299–302.CrossRef Giesen P, Wilden-van Lier E, Schers H, Schreuder J, Busser G. Telefonisch advies en triage tijdens de dienst. Huisarts Wet 2002;45:299–302.CrossRef
6.
go back to reference Busser G, Giesen P. Een spin in het web: de telefoonarts, een nieuwe functie in de grootschalige huisartsenpost. Med Contact 2002;57:1353–5. Busser G, Giesen P. Een spin in het web: de telefoonarts, een nieuwe functie in de grootschalige huisartsenpost. Med Contact 2002;57:1353–5.
7.
go back to reference Visser J. Intake door praktijkassistente niet bewezen veilig. Huisarts Wet 2003;46:70–1.CrossRef Visser J. Intake door praktijkassistente niet bewezen veilig. Huisarts Wet 2003;46:70–1.CrossRef
8.
go back to reference Giesen P, Moll CE van, Mokkink H, Bindels P, Bosch W van den, Grol R. Patients evaluate accessibility and nurse telephone consultations in out-of-hours GP care: determinants of a negative evaluation. Patient Educ Couns 2007;65:131–6.CrossRefPubMed Giesen P, Moll CE van, Mokkink H, Bindels P, Bosch W van den, Grol R. Patients evaluate accessibility and nurse telephone consultations in out-of-hours GP care: determinants of a negative evaluation. Patient Educ Couns 2007;65:131–6.CrossRefPubMed
9.
go back to reference Giesen P, Ferwerda R, Tijssen R et al. Safety of telephone triage in general practitioner cooperatives: do triage nurses correctly estimate urgency? Qual Saf Health Care 2007;16:181–4.CrossRefPubMedPubMedCentral Giesen P, Ferwerda R, Tijssen R et al. Safety of telephone triage in general practitioner cooperatives: do triage nurses correctly estimate urgency? Qual Saf Health Care 2007;16:181–4.CrossRefPubMedPubMedCentral
10.
go back to reference Derkx HP, Rethans JJ, Muijtjens AM et al. Quality of clinical aspects of call handling at Dutch out of hours centres: cross sectional national study. BMJ 2008;337: a1264.CrossRefPubMedPubMedCentral Derkx HP, Rethans JJ, Muijtjens AM et al. Quality of clinical aspects of call handling at Dutch out of hours centres: cross sectional national study. BMJ 2008;337: a1264.CrossRefPubMedPubMedCentral
11.
go back to reference Huibers L, Giesen P, Smits M, Mokkink H, Grol R, Wensing M. Nurse telephone triage in Dutch out-of-hours primary care: the relation between history taking and urgency estimation. Eur J Emerg Med 2012;19:309–15.CrossRefPubMed Huibers L, Giesen P, Smits M, Mokkink H, Grol R, Wensing M. Nurse telephone triage in Dutch out-of-hours primary care: the relation between history taking and urgency estimation. Eur J Emerg Med 2012;19:309–15.CrossRefPubMed
12.
go back to reference Smits M, Hanssen S, Huibers L, Giesen P. Telephone triage general practices: a written case scenario study. Scan J Prim Health Care 2016;34:28–36. Smits M, Hanssen S, Huibers L, Giesen P. Telephone triage general practices: a written case scenario study. Scan J Prim Health Care 2016;34:28–36.
13.
go back to reference Smits M, Huibers L, Kerssemeijer B, Feijter E de, Wensing M, Giesen P. Patient safety in out-of-hours primary care: a review of patient records. BMC Health Serv Res 2010;10:335.CrossRefPubMedPubMedCentral Smits M, Huibers L, Kerssemeijer B, Feijter E de, Wensing M, Giesen P. Patient safety in out-of-hours primary care: a review of patient records. BMC Health Serv Res 2010;10:335.CrossRefPubMedPubMedCentral
14.
go back to reference Dale J, Crouch R, Lloyd D. Primary care: nurse-led telephone triage and advice outof- hours. Nurs Stand 1998;12:41–5.CrossRefPubMed Dale J, Crouch R, Lloyd D. Primary care: nurse-led telephone triage and advice outof- hours. Nurs Stand 1998;12:41–5.CrossRefPubMed
15.
go back to reference Holmstrom I. Decision aid software programs in telenursing: not used as intended? Experiences of Swedish telenurses. Nurs Health Sci 2007;9:23–8. Holmstrom I. Decision aid software programs in telenursing: not used as intended? Experiences of Swedish telenurses. Nurs Health Sci 2007;9:23–8.
16.
go back to reference Meer A, Gwerder T, Duembgen L, Zumbrunnen N, Zimmermann H. Is computerassisted telephone triage safe? A prospective surveillance study in walk-in patients with non-life-threatening medical conditions. Emerg Med J 2012;29:124–8.CrossRefPubMed Meer A, Gwerder T, Duembgen L, Zumbrunnen N, Zimmermann H. Is computerassisted telephone triage safe? A prospective surveillance study in walk-in patients with non-life-threatening medical conditions. Emerg Med J 2012;29:124–8.CrossRefPubMed
17.
go back to reference Derkx HP, Rethans JJ, Maiburg BH et al. Quality of communication during telephone triage at Dutch out-of-hours centres. Patient Educ Couns 2009;74:174–8. Derkx HP, Rethans JJ, Maiburg BH et al. Quality of communication during telephone triage at Dutch out-of-hours centres. Patient Educ Couns 2009;74:174–8.
18.
go back to reference Huibers L, Keizer E, Giesen P, Grol R, Wensing M. Nurse telephone triage: good quality associated with appropriate decisions. Fam Pract 2012;29:547–52.CrossRefPubMed Huibers L, Keizer E, Giesen P, Grol R, Wensing M. Nurse telephone triage: good quality associated with appropriate decisions. Fam Pract 2012;29:547–52.CrossRefPubMed
19.
go back to reference Smits M, Koetsenruijter J, Giesen P. Vervolgcontacten na bezoek aan de HAP. Huisarts Wet 2012;55:39.CrossRef Smits M, Koetsenruijter J, Giesen P. Vervolgcontacten na bezoek aan de HAP. Huisarts Wet 2012;55:39.CrossRef
20.
go back to reference Huibers L, Koetsenruijter J, Grol R, Giesen P, Wensing M. Follow-up after telephone consultations at out-of-hours primary care: a cross-sectional study. J Am Board Fam Med 2013;26:373–9.CrossRefPubMed Huibers L, Koetsenruijter J, Grol R, Giesen P, Wensing M. Follow-up after telephone consultations at out-of-hours primary care: a cross-sectional study. J Am Board Fam Med 2013;26:373–9.CrossRefPubMed
21.
go back to reference Keizer E, Maassen I, Smits M, Giesen P. Verminderen van zorgconsumptie op huisartsenposten. Huisarts Wet 2014;57: 510–4.CrossRef Keizer E, Maassen I, Smits M, Giesen P. Verminderen van zorgconsumptie op huisartsenposten. Huisarts Wet 2014;57: 510–4.CrossRef
22.
go back to reference Mout P, Giesen PHJ, Müskens R, Smits M. Meeste consulten op hap medisch noodzakelijk. Med Contact 2014;1102–4. Mout P, Giesen PHJ, Müskens R, Smits M. Meeste consulten op hap medisch noodzakelijk. Med Contact 2014;1102–4.
23.
go back to reference Keizer E, Smits M, Giesen P. Kernset telefonische triage: ontwikkeling en pilot. Nijmegen: Radboudumc, IQ healthcare, 2014. Keizer E, Smits M, Giesen P. Kernset telefonische triage: ontwikkeling en pilot. Nijmegen: Radboudumc, IQ healthcare, 2014.
24.
go back to reference Smits M, Lenos M, Giesen P. Zorgconsumptie op huisartsenposten. Huisarts Wet 2014;57:137.CrossRef Smits M, Lenos M, Giesen P. Zorgconsumptie op huisartsenposten. Huisarts Wet 2014;57:137.CrossRef
25.
go back to reference Smits M, Peters Y, Broers S, Keizer E, Wensing M, Giesen P. Association between primary care practice characteristics and use of out-of-hours GP cooperatives. BMC Fam Pract 2015;16:52.CrossRefPubMedPubMedCentral Smits M, Peters Y, Broers S, Keizer E, Wensing M, Giesen P. Association between primary care practice characteristics and use of out-of-hours GP cooperatives. BMC Fam Pract 2015;16:52.CrossRefPubMedPubMedCentral
26.
go back to reference Kellermann AL, Isakov AP, Parker R, Handrigan MT, Foldy S. Web-based selftriage of influenza-like illness during the 2009 H1N1 influenza pandemic. Ann Emerg Med 2010;56:288–94.CrossRefPubMed Kellermann AL, Isakov AP, Parker R, Handrigan MT, Foldy S. Web-based selftriage of influenza-like illness during the 2009 H1N1 influenza pandemic. Ann Emerg Med 2010;56:288–94.CrossRefPubMed
27.
go back to reference Giesen P, Hammink A, Mulders A, Oude-Bos A. Te snel naar de huisartsenpost. Med Contact 2009;64:239–43. Giesen P, Hammink A, Mulders A, Oude-Bos A. Te snel naar de huisartsenpost. Med Contact 2009;64:239–43.
28.
go back to reference Kool RB, Homberg DJ, Kamphuis HC. Towards integration of general practitioner posts and accident and emergency departments: a case study of two integrated emergency posts in the Netherlands. BMC Health Serv Res 2008;8:225.CrossRefPubMedPubMedCentral Kool RB, Homberg DJ, Kamphuis HC. Towards integration of general practitioner posts and accident and emergency departments: a case study of two integrated emergency posts in the Netherlands. BMC Health Serv Res 2008;8:225.CrossRefPubMedPubMedCentral
29.
go back to reference Uden CJ van, Winkens RA, Wesseling G, Fiolet HF, Schayck OC van, Crebolder HF. The impact of a primary care physician cooperative on the caseload of an emergency department: the Maastricht integrated out-of-hours service. J Gen Intern Med 2005;20:612–7.CrossRefPubMedPubMedCentral Uden CJ van, Winkens RA, Wesseling G, Fiolet HF, Schayck OC van, Crebolder HF. The impact of a primary care physician cooperative on the caseload of an emergency department: the Maastricht integrated out-of-hours service. J Gen Intern Med 2005;20:612–7.CrossRefPubMedPubMedCentral
30.
go back to reference Moll van Charante E, Bindels P. Huisartsenpost en spoedeisende eerste hulp: wel of niet integreren? Huisarts Wet 2008;51: 215–9.CrossRef Moll van Charante E, Bindels P. Huisartsenpost en spoedeisende eerste hulp: wel of niet integreren? Huisarts Wet 2008;51: 215–9.CrossRef
31.
go back to reference Vermue N, Giesen P, Huibers L, Vugt C van. Samenwerking tussen huisartsenposten en spoedeisende hulp: huidige situatie en toekomstplannen van huisartsenposten in Nederland. Med Contact 2007;62:1092–3. Vermue N, Giesen P, Huibers L, Vugt C van. Samenwerking tussen huisartsenposten en spoedeisende hulp: huidige situatie en toekomstplannen van huisartsenposten in Nederland. Med Contact 2007;62:1092–3.
32.
go back to reference Heijden I van der, Schuwirth L. Veranderingen in patiëntencontacten na centralisatie van huisartsenzorg op een spoedeisendehulpafdeling. Huisarts Wet 2003;46:493–5. Heijden I van der, Schuwirth L. Veranderingen in patiëntencontacten na centralisatie van huisartsenzorg op een spoedeisendehulpafdeling. Huisarts Wet 2003;46:493–5.
Metagegevens
Titel
Veiligheid en doelmatigheid van telefonische triage op de Nederlandse huisartsenpost
Auteurs
Linda Huibers
Marleen Smits
Michel Wensing
Paul Giesen
Publicatiedatum
01-12-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 8/2016
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/s12508-016-0106-2

Andere artikelen Uitgave 8/2016

TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 8/2016 Naar de uitgave