Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Bijblijven 8/2018

20-09-2018

Varen op de golven van de GGZ: het curriculum in de huisartsopleiding

Auteur: Dr. L. J. W. Labree

Gepubliceerd in: Bijblijven | Uitgave 8/2018

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De geestelijke gezondheidszorg (GGZ) in Nederland is voortdurend in beweging. Als gevolg van zowel een herbezinning op, als een herstructurering van de GGZ komen steeds meer patiënten met psychosociale, psychische of psychiatrische problematiek terecht in de huisartsenpraktijk voor triage, behandeling en begeleiding. Dit heeft niet alleen consequenties voor de individuele dokterspraktijk, maar ook voor het totale werkveld. Uiteraard hebben hervormingen van de GGZ eveneens hun weerslag op het curriculum van de Nederlandse huisartsopleiding(en), dat te allen tijde actueel, relevant en adequaat dient te zijn. Wat er binnen dat curriculum met betrekking tot psychosociale klachten en psychiatrie gedaan wordt, waarom dat gedaan wordt en hoe dat gedaan wordt vormen de grondslag van deze bijdrage.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
1.
go back to reference Nederlands Huisartsen Genootschap. NHG-Standpunt Kernwaarden Huisartsgeneeskunde. Utrecht: Nederlands Huisartsen Genootschap; 2011. Nederlands Huisartsen Genootschap. NHG-Standpunt Kernwaarden Huisartsgeneeskunde. Utrecht: Nederlands Huisartsen Genootschap; 2011.
2.
go back to reference Boer A de, Boomsma L. Aanbod huisartsgeneeskundige zorg. Utrecht: Landelijke Huisartsen Vereniging; 2015. Boer A de, Boomsma L. Aanbod huisartsgeneeskundige zorg. Utrecht: Landelijke Huisartsen Vereniging; 2015.
3.
go back to reference Landelijke Huisartsen Vereniging. Aanbod huisartsenzorg voor jeugd met psychische of psychosociale klachten. Utrecht: Landelijke Huisartsen Vereniging; 2013. Landelijke Huisartsen Vereniging. Aanbod huisartsenzorg voor jeugd met psychische of psychosociale klachten. Utrecht: Landelijke Huisartsen Vereniging; 2013.
4.
go back to reference Landelijke Huisartsen Vereniging. Aanbod huisartsenzorg voor patiënten met psychische problematiek. Utrecht: Landelijke Huisartsen Vereniging; 2014. Landelijke Huisartsen Vereniging. Aanbod huisartsenzorg voor patiënten met psychische problematiek. Utrecht: Landelijke Huisartsen Vereniging; 2014.
5.
go back to reference Osselen E van, et al. Geschiedenis van de Huisartsgeneeskunde (1956–2016). Utrecht: Nederlands Huisartsen Genootschap; 2016. Osselen E van, et al. Geschiedenis van de Huisartsgeneeskunde (1956–2016). Utrecht: Nederlands Huisartsen Genootschap; 2016.
6.
go back to reference Oosterberg E. GGZ in de huisartspraktijk. Utrecht: Nederlands Huisartsen Genootschap; 2016. Oosterberg E. GGZ in de huisartspraktijk. Utrecht: Nederlands Huisartsen Genootschap; 2016.
7.
go back to reference Nederlands Huisartsen Genootschap en Landelijke Huisartsen Vereniging in samenwerking met het Interfacultair Overleg Huisartsengeneeskunde. Toekomstvisie Huisartsenzorg 2022. Modernisering naar menselijke maat. Utrecht: Nederlands Huisarstsen Genootschap en Landelijke Huisartsen Vereniging; 2012. Nederlands Huisartsen Genootschap en Landelijke Huisartsen Vereniging in samenwerking met het Interfacultair Overleg Huisartsengeneeskunde. Toekomstvisie Huisartsenzorg 2022. Modernisering naar menselijke maat. Utrecht: Nederlands Huisarstsen Genootschap en Landelijke Huisartsen Vereniging; 2012.
8.
go back to reference Nederlands Huisartsen Genootschap. Uitwerking Toekomstvisie Huisartsenzorg 2022. Standpunt GGZ in de Huisartsenzorg. Utrecht: Nederlands Huisartsen Genootschap; 2015. Nederlands Huisartsen Genootschap. Uitwerking Toekomstvisie Huisartsenzorg 2022. Standpunt GGZ in de Huisartsenzorg. Utrecht: Nederlands Huisartsen Genootschap; 2015.
9.
go back to reference Verhaak PFM, Magnée T, Hooiveld M, Veen P ten, Bakker D de. Gevolgen invoering basis GGZ voor de psychische en sociale hulpvraag in de huisartspraktijk. Utrecht: NIVEL; 2014. Verhaak PFM, Magnée T, Hooiveld M, Veen P ten, Bakker D de. Gevolgen invoering basis GGZ voor de psychische en sociale hulpvraag in de huisartspraktijk. Utrecht: NIVEL; 2014.
10.
go back to reference Herwaarden C van, Laan R, Leunissen R. Raamplan Artsopleiding. Utrecht: Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra; 2009. Herwaarden C van, Laan R, Leunissen R. Raamplan Artsopleiding. Utrecht: Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra; 2009.
11.
go back to reference Visitatiecommissie Geneeskunde. Geneeskunde Onderwijs in Nederland 2011/2012. State of the Art Rapport en Benchmark. Utrecht: Quality Assurance Netherlands Universities (QANU); 2012. Visitatiecommissie Geneeskunde. Geneeskunde Onderwijs in Nederland 2011/2012. State of the Art Rapport en Benchmark. Utrecht: Quality Assurance Netherlands Universities (QANU); 2012.
12.
go back to reference Huisartsopleiding Nederland. Landelijk opleidingsplan voor de opleiding tot huisarts. Utrecht: Huisartsopleiding Nederland; 2016. Huisartsopleiding Nederland. Landelijk opleidingsplan voor de opleiding tot huisarts. Utrecht: Huisartsopleiding Nederland; 2016.
Metagegevens
Titel
Varen op de golven van de GGZ: het curriculum in de huisartsopleiding
Auteur
Dr. L. J. W. Labree
Publicatiedatum
20-09-2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Bijblijven / Uitgave 8/2018
Print ISSN: 0168-9428
Elektronisch ISSN: 1876-4916
DOI
https://doi.org/10.1007/s12414-018-0343-1

Andere artikelen Uitgave 8/2018

Bijblijven 8/2018 Naar de uitgave