Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 3/2017

27-04-2017 | Praktijk

Van participeren kun je leren

Auteurs: Eline Vos, dr. Teatske Altenburg, Manou Anselma, Elsje Caro, prof.dr. Mai Chinapaw

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 3/2017

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Interventies die de leefstijl van kinderen moeten verbeteren hebben vaak teleurstellende resultaten. Een mogelijke verklaring is dat kinderen slechts zelden worden betrokken bij het ontwikkelen van deze interventies. Dit artikel belicht twee praktijkvoorbeelden van participatief onderzoek dat is uitgevoerd in nauwe samenwerking met de kinderen zelf. Omdat kinderen de experts zijn van hun eigen leefwereld, zien we dat de samenwerking met kinderen als mede-onderzoeker helpt bij het ontwikkelen van aantrekkelijkere, duurzamere, en daardoor effectievere leefstijlinterventies.
Literatuur
1.
go back to reference Kemmis S, McTaggart R. Participatory action research. In: Denzin N, Lincoln Y (redactie). The handbook of qualitative research. Beverly Hills: Sage; 2000:567–607. Kemmis S, McTaggart R. Participatory action research. In: Denzin N, Lincoln Y (redactie). The handbook of qualitative research. Beverly Hills: Sage; 2000:567–607.
2.
go back to reference Durand MA, Carpenter L, Dolan H, Bravo P, Mann M, Bunn F, et al. Do interventions designed to support shared decision-making reduce health inequalities? A systematic review and meta-analysis. PLOS ONE. 2014;9(4):e94670. CrossRefPubMedPubMedCentral Durand MA, Carpenter L, Dolan H, Bravo P, Mann M, Bunn F, et al. Do interventions designed to support shared decision-making reduce health inequalities? A systematic review and meta-analysis. PLOS ONE. 2014;9(4):e94670. CrossRefPubMedPubMedCentral
3.
go back to reference Amsterdam wil burgers meer laten bewegen. In: Trouw, 3 december 2015. Amsterdam wil burgers meer laten bewegen. In: Trouw, 3 december 2015.
4.
go back to reference Caro HE, Altenburg TM, Dedding C, Chinapaw MJ. Dutch primary schoolchildren’s perspectives of activity-friendly school playgrounds: a participatory study. Int J Environ Res Public Health. 2016;13(6):526. CrossRefPubMedCentral Caro HE, Altenburg TM, Dedding C, Chinapaw MJ. Dutch primary schoolchildren’s perspectives of activity-friendly school playgrounds: a participatory study. Int J Environ Res Public Health. 2016;13(6):526. CrossRefPubMedCentral
Metagegevens
Titel
Van participeren kun je leren
Auteurs
Eline Vos
dr. Teatske Altenburg
Manou Anselma
Elsje Caro
prof.dr. Mai Chinapaw
Publicatiedatum
27-04-2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 3/2017
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/s12508-017-0038-5