Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 1/2017

01-03-2017

Van observeren tot stimuleren

Eenvoudig instrument voor zicht op zelfregulatie

Auteurs: Tamara Wally, MSc, Dr. Coleta Van Dam, Drs. Roel Kooijmans, Drs. Peggy Tan, Drs. Karel Smeets

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 1/2017

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Vooral leerlingen in het speciaal onderwijs zijn soms onvoldoende in staat hun gedrag, gevoel en aandacht zo te reguleren dat ze tot leren en functioneren komen. Leerkrachten hebben weinig houvast bij het helpen van deze leerlingen. Voor hen is de ZO! ontwikkeld: een observatielijst om de zelfregulatie op leergebied in kaart brengen. En vervolgens een passend onderwijs-zorgarrangement op te stellen.
Literatuur
go back to reference Aarssen, J., Bolt, L. van der, Leseman, P., Davidse, N. J., Jong, M. T. de, Bus, A. G., & Mesman, J. (2010). Sardes Special nr 9. Zelfsturing als basis voor de ontwikkeling van het kind. Beschikbaar via www.sardes.nl. Geraadpleegd op 10 januari 2017. Aarssen, J., Bolt, L. van der, Leseman, P., Davidse, N. J., Jong, M. T. de, Bus, A. G., & Mesman, J. (2010). Sardes Special nr 9. Zelfsturing als basis voor de ontwikkeling van het kind. Beschikbaar via www.​sardes.​nl. Geraadpleegd op 10 januari 2017.
go back to reference Barnett, W.S., Jung, K. Yarosz, D. Thomas, J. Hornbeck, A., Stechuk, R., & Burns, S. (2008). Educational effects of the Tools of the Mind curriculum: A randomized trial. Early Childhood Research Quarterly, 23 (3), 299-313.CrossRef Barnett, W.S., Jung, K. Yarosz, D. Thomas, J. Hornbeck, A., Stechuk, R., & Burns, S. (2008). Educational effects of the Tools of the Mind curriculum: A randomized trial. Early Childhood Research Quarterly, 23 (3), 299-313.CrossRef
go back to reference Blair, C., & Diamond, A. (2008). Biological processes in prevention and intervention: the promption of self-regulation as a means of preventing school failure. Development and Psychopathology, 20, 899-911.CrossRefPubMedPubMedCentral Blair, C., & Diamond, A. (2008). Biological processes in prevention and intervention: the promption of self-regulation as a means of preventing school failure. Development and Psychopathology, 20, 899-911.CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference Bodrova, E., & Leong, D.J. (2007). Tools of the mind (2e druk). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. Bodrova, E., & Leong, D.J. (2007). Tools of the mind (2e druk). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
go back to reference Dawson, P., & Guare, R. (2011). Executieve functies bij kinderen en adolescenten. Amsterdam: Hogrefe Uitgevers. Dawson, P., & Guare, R. (2011). Executieve functies bij kinderen en adolescenten. Amsterdam: Hogrefe Uitgevers.
go back to reference Joosten, F., Verwoerdt, A., & Smeets, K. (2014). Welk gedrag mag? Een onderzoek naar de manier waarop leraren met probleemgedrag omgaan. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 53, 395-408. Joosten, F., Verwoerdt, A., & Smeets, K. (2014). Welk gedrag mag? Een onderzoek naar de manier waarop leraren met probleemgedrag omgaan. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 53, 395-408.
go back to reference Kok, R. (2015). Zelfregulatie: Resultaat van opvoeding en biologie? Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 54, 88-98. Kok, R. (2015). Zelfregulatie: Resultaat van opvoeding en biologie? Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 54, 88-98.
go back to reference Moffitt, T.E., Arseneault, L., Belsky, D., Dickson, N., Hancox, R.J., Harrington, H., Houts, R., Poulton, R., Roberts, B.W., Ross, S., Sears, M.R., Thomson, W.M., & Caspi, A. (2011). A gradient of childhood self-control predicts health, wealth, and public safety. Proceedings of the National Academy of Sciences of the USA, 108 (7), 2693-2698. Moffitt, T.E., Arseneault, L., Belsky, D., Dickson, N., Hancox, R.J., Harrington, H., Houts, R., Poulton, R., Roberts, B.W., Ross, S., Sears, M.R., Thomson, W.M., & Caspi, A. (2011). A gradient of childhood self-control predicts health, wealth, and public safety. Proceedings of the National Academy of Sciences of the USA, 108 (7), 2693-2698.
go back to reference Oostdam, R.R., Peetsma, T., & Blok, H. (2007). Het nieuwe leren in basisonderwijs en voortgezet onderwijs nader beschouwd: een verkenningsnotitie voor het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut. Oostdam, R.R., Peetsma, T., & Blok, H. (2007). Het nieuwe leren in basisonderwijs en voortgezet onderwijs nader beschouwd: een verkenningsnotitie voor het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut.
go back to reference Ponitz, C.E.C., McClelland, M.M., Jewkes, A.M., McDonald Connor, C., Farris, C.L., & Morrison, F.J. (2008). Touch your toes! Developing a direct measure of behavioral regulation in early childhood. Early Childhood Research Quarterly, 23 (2), 141158. Ponitz, C.E.C., McClelland, M.M., Jewkes, A.M., McDonald Connor, C., Farris, C.L., & Morrison, F.J. (2008). Touch your toes! Developing a direct measure of behavioral regulation in early childhood. Early Childhood Research Quarterly, 23 (2), 141158.
go back to reference Raffaelli, M., Crockett, L.J., & Shen, Y. (2005). Developmental stability and change in self-regulation from childhood to adolescence. The Journal of Genetic Psychology: Research and Theory on Human Development, 166 (1), 54-76.CrossRef Raffaelli, M., Crockett, L.J., & Shen, Y. (2005). Developmental stability and change in self-regulation from childhood to adolescence. The Journal of Genetic Psychology: Research and Theory on Human Development, 166 (1), 54-76.CrossRef
go back to reference Schmitz, B., Schmidt, M., Landmann, M., & Spiel, C., (2007). New developments in the field of self-regulated learning. Zeitschrift für Psychologie/Journal of Psychology, 215 (3), 153-156.CrossRef Schmitz, B., Schmidt, M., Landmann, M., & Spiel, C., (2007). New developments in the field of self-regulated learning. Zeitschrift für Psychologie/Journal of Psychology, 215 (3), 153-156.CrossRef
go back to reference Verhoeven, M.J.E., & Andersen-Boers, M.M.J. (2008). Passend onderwijs en passende zorg voor álle leerlingen. De leerbaarheid van gedragsmoeilijke leerlingen in het (voortgezet) speciaal onderwijs. Werkwijzer een projectbeschrijving van onderwijsconsulenten+, 2, 1-98. Verhoeven, M.J.E., & Andersen-Boers, M.M.J. (2008). Passend onderwijs en passende zorg voor álle leerlingen. De leerbaarheid van gedragsmoeilijke leerlingen in het (voortgezet) speciaal onderwijs. Werkwijzer een projectbeschrijving van onderwijsconsulenten+, 2, 1-98.
Metagegevens
Titel
Van observeren tot stimuleren
Eenvoudig instrument voor zicht op zelfregulatie
Auteurs
Tamara Wally, MSc
Dr. Coleta Van Dam
Drs. Roel Kooijmans
Drs. Peggy Tan
Drs. Karel Smeets
Publicatiedatum
01-03-2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 1/2017
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-017-0002-1

Andere artikelen Uitgave 1/2017

Kind & Adolescent Praktijk 1/2017 Naar de uitgave

Nader onderzoek gewenst?

Voorspellen blijft moeilijk

Uit de praktijk

Tranen

Naar een nieuwe interpretatie en classificatie van de geschatte intelligentie

Iq-score is dringend aan modernisering toe