Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. Van klacht naar hulpvraag

Auteurs : dr. S. S. L. Mol, drs. M. Hugenholtz

Gepubliceerd in: Het geneeskundig proces

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk beschrijven we de eerste fase van het consult, de hulpvraagverheldering, vanuit het perspectief van de patiënt en van de arts. Voordat de arts het symptoom of de klacht van een patiënt uitvraagt, zoekt de arts uit waarom de patiënt juist nu met deze klacht komt, wat de denkbeelden zijn over de klacht, en welke wensen en verwachtingen de patiënt heeft. Het antwoord op die vragen, samengevat in de zogenaamde hulpvraag, is essentieel voor de volgende fasen van het consult – anamnese, onderzoek en beleid – en geeft hieraan richting. Vanuit het artsenperspectief belichten we factoren die het contact met de patiënt kunnen compliceren, zoals eigen normen en waarden, en onzekerheid. We bespreken praktische zaken zoals de organisatie van het spreekuur. De taken van ondersteunend personeel en de verwijsmogelijkheden komen daarbij aan bod.
Literatuur
3.
go back to reference Cardol, M., Van den Bosch, W. J. H. M., Spreeuwenberg, P., et al. (2006). All in the family: Headaches and abdominal pain as indicators for consultation patterns in families. The Annals of Family Medicine, 4, 506–511.CrossRef Cardol, M., Van den Bosch, W. J. H. M., Spreeuwenberg, P., et al. (2006). All in the family: Headaches and abdominal pain as indicators for consultation patterns in families. The Annals of Family Medicine, 4, 506–511.CrossRef
4.
go back to reference Reitsma-Van Rooijen, M., Korevaar, J., & Drenthen, T. (2015). Huisartsenzorg in cijfers: Thuisarts.nl en bezoek aan de huisarts. Huisarts & Wetenschap, 58(5), 257. Reitsma-Van Rooijen, M., Korevaar, J., & Drenthen, T. (2015). Huisartsenzorg in cijfers: Thuisarts.nl en bezoek aan de huisarts. Huisarts & Wetenschap, 58(5), 257.
5.
go back to reference Spoelman, W. A., Bonten, T. N., De Waal, M. W., Drenthen, T., Smeele, I. J., Nielen, M. M., et al. (2016). Effect of an evidence-based website on healthcare usage: An interrupted time-series study. British Medical Journal Open, 6, e013166.CrossRef Spoelman, W. A., Bonten, T. N., De Waal, M. W., Drenthen, T., Smeele, I. J., Nielen, M. M., et al. (2016). Effect of an evidence-based website on healthcare usage: An interrupted time-series study. British Medical Journal Open, 6, e013166.CrossRef
7.
go back to reference Gaakeer, M. I., Van den Brand, C. L., Gips, E., Van Lieshout, J. M., Huijsman, R., Veugelers, R., et al. (2016). Landelijke ontwikkelingen in de Nederlandse SEH’s. Aantallen en herkomst van patiënten in de periode 2012–2015. NTVG, 160, D970. Gaakeer, M. I., Van den Brand, C. L., Gips, E., Van Lieshout, J. M., Huijsman, R., Veugelers, R., et al. (2016). Landelijke ontwikkelingen in de Nederlandse SEH’s. Aantallen en herkomst van patiënten in de periode 2012–2015. NTVG, 160, D970.
8.
go back to reference Kringos, D. S., Boerma, W., Van den Zee, J., & Groenewegen, P. (2013). Europe’s strong primary care systems are linked to better population health but also to higher health spending. Health Affairs (Millwood), 32, 686–694. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23569048. Kringos, D. S., Boerma, W., Van den Zee, J., & Groenewegen, P. (2013). Europe’s strong primary care systems are linked to better population health but also to higher health spending. Health Affairs (Millwood), 32, 686–694. www.​ncbi.​nlm.​nih.​gov/​pubmed/​23569048.
9.
go back to reference Van der Velden, L. F. J., Kasteleijn, A., & Kenens, R. J. (2016). Cijfers uit de registratie van huisartsen Peiling. Utrecht: NIVEL. Van der Velden, L. F. J., Kasteleijn, A., & Kenens, R. J. (2016). Cijfers uit de registratie van huisartsen Peiling. Utrecht: NIVEL.
11.
go back to reference Kunst, A. E., Lamkaddem, M., Mackenbach, J. P., Rademakers, J., & Devillé, W. (2008). Overzicht en evaluatie van resultaten van wetenschappelijk onderzoek naar etnische verschillen in gezondheid, gezondheidsrisico’s en zorggebruik in Nederland. Rotterdam/Utrecht: Erasmus MC, NIVEL. Kunst, A. E., Lamkaddem, M., Mackenbach, J. P., Rademakers, J., & Devillé, W. (2008). Overzicht en evaluatie van resultaten van wetenschappelijk onderzoek naar etnische verschillen in gezondheid, gezondheidsrisico’s en zorggebruik in Nederland. Rotterdam/Utrecht: Erasmus MC, NIVEL.
12.
go back to reference Donker, G. A. (2014). NIVEL Zorgregistraties eerste lijn. Peilstations 2013. Utrecht: NIVEL. Donker, G. A. (2014). NIVEL Zorgregistraties eerste lijn. Peilstations 2013. Utrecht: NIVEL.
13.
go back to reference NIVEL Zorgregistraties (2016). Zorg door de huisarts; jaarcijfers 2015 en trendcijfers 2011–2015 . Utrecht: NIVEL. NIVEL Zorgregistraties (2016). Zorg door de huisarts; jaarcijfers 2015 en trendcijfers 2011–2015 . Utrecht: NIVEL.
15.
22.
go back to reference Thijssen, W. A. (2016). De spoedposten en de SEH, werkt het samen? Huisarts & Wetenschap, 59(2), 54–56.CrossRef Thijssen, W. A. (2016). De spoedposten en de SEH, werkt het samen? Huisarts & Wetenschap, 59(2), 54–56.CrossRef
24.
go back to reference Malsch, M., & Blaauwbroek, H. (1993). Tijd voor patiënten. Verslag van keuzen in de zorg vanuit het perspectief van patiënten. Utrecht: NPCF. Malsch, M., & Blaauwbroek, H. (1993). Tijd voor patiënten. Verslag van keuzen in de zorg vanuit het perspectief van patiënten. Utrecht: NPCF.
25.
go back to reference Tweede Nationale Studie naar ziekten en verrichtingen in de huisartspraktijk (2004). Oog voor communicatie: Huisarts-patiëntcommunicatie in Nederland. Utrecht: NIVEL. Tweede Nationale Studie naar ziekten en verrichtingen in de huisartspraktijk (2004). Oog voor communicatie: Huisarts-patiëntcommunicatie in Nederland. Utrecht: NIVEL.
26.
go back to reference Lupton, D. (2002). Consumerism, reflexivity and the medical encounter. In S. Nettleton & U. Gustafsson (Eds.), The sociology of health and illness reader. Cambridge: Polity Press. Lupton, D. (2002). Consumerism, reflexivity and the medical encounter. In S. Nettleton & U. Gustafsson (Eds.), The sociology of health and illness reader. Cambridge: Polity Press.
30.
go back to reference Savage, M., Dumas, A., & Stuart, S. A. (2013). Fatalism and short-termism as cultural barriers to cardiac rehabilitation among underprivileged men. Sociology of Health & Illness, 35, 1211–1226.CrossRef Savage, M., Dumas, A., & Stuart, S. A. (2013). Fatalism and short-termism as cultural barriers to cardiac rehabilitation among underprivileged men. Sociology of Health & Illness, 35, 1211–1226.CrossRef
31.
go back to reference Koster, M. (2013). Arts heeft eenzaam beroep. Medisch Contact, 68, 2451–2452. Koster, M. (2013). Arts heeft eenzaam beroep. Medisch Contact, 68, 2451–2452.
32.
go back to reference Keizer, B. (2014). Hoe houd je het eigenlijk vol, al die ellende? Medisch Contact, 69, 13. Keizer, B. (2014). Hoe houd je het eigenlijk vol, al die ellende? Medisch Contact, 69, 13.
35.
go back to reference Svab, I., Katic, M., & Cuk, C. (1993). The time used by the patient when he/she talks without interruptions [article in Spanish]. Atencion Primaria, 11, 175–177.PubMed Svab, I., Katic, M., & Cuk, C. (1993). The time used by the patient when he/she talks without interruptions [article in Spanish]. Atencion Primaria, 11, 175–177.PubMed
36.
go back to reference Langewitz, W., Denz, M., Keller, A., Kiss, A., Rüttimann, S., & Wössner, B. (2002). Spontaneous talking time at start of consultation in outpatient clinic: cohort study. BMJ, 325, 682–683.CrossRef Langewitz, W., Denz, M., Keller, A., Kiss, A., Rüttimann, S., & Wössner, B. (2002). Spontaneous talking time at start of consultation in outpatient clinic: cohort study. BMJ, 325, 682–683.CrossRef
40.
go back to reference Silverman, J., Kurtz, S., & Draper, J. (2014). Vaardig communiceren in de gezondheidszorg. Amsterdam: Boom Lemma. Silverman, J., Kurtz, S., & Draper, J. (2014). Vaardig communiceren in de gezondheidszorg. Amsterdam: Boom Lemma.
42.
go back to reference Jansen, T., Hoon, S., Hek, K., & Verheij, R. (2017). Ontwikkelingen op de huisartsenpost: Veranderingen in zorgvraag en gezondheidsproblemen in 2013–2015. www.nivel.nl. Jansen, T., Hoon, S., Hek, K., & Verheij, R. (2017). Ontwikkelingen op de huisartsenpost: Veranderingen in zorgvraag en gezondheidsproblemen in 2013–2015. www.​nivel.​nl.
43.
go back to reference Derksen, F. A. W. M., Olde Hartman, T. C., Bensing, J. M., & Lagro-Janssen, A. L. M. (2016). Managing barriers to empathy in the clinical encounter: A qualitative interview study with GPs. British Journal of General Practice, 66(653), e887–e895.CrossRef Derksen, F. A. W. M., Olde Hartman, T. C., Bensing, J. M., & Lagro-Janssen, A. L. M. (2016). Managing barriers to empathy in the clinical encounter: A qualitative interview study with GPs. British Journal of General Practice, 66(653), e887–e895.CrossRef
44.
Metagegevens
Titel
Van klacht naar hulpvraag
Auteurs
dr. S. S. L. Mol
drs. M. Hugenholtz
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2261-9_3