Skip to main content
Top

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Van interventieprogramma naar uitvoering en evaluatie

Auteurs : Prof. dr. Abraham P. Buunk, Dr. Pieternel Dijkstra

Gepubliceerd in: Sociale psychologie en praktijkproblemen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Een optimale implementatie vind plaats als een interventionist, samen met zoveel mogelijk uitvoerders, de volgende fasen weet te doorlopen van het diffusiemodel: de verspreidingsfase, adoptiefase, implementatiefase en voortzettingsfase. Alleen dan kan een zo groot mogelijk deel van de doelgroep worden bereikt.
Het geven van duidelijke informatie over onder andere belang en hetgeen er precies wordt verwacht van de uitvoerders, is daarbij van cruciaal belang. Gebeurt dit te weinig, dan kan er weerstand ontstaan. Beoogde uitvoerders haken dan af en de interventie wordt gebrekkig of onvolledig geïmplementeerd.
Om het implementatieproces voldoende op gang te brengen, is het belangrijk dat er een duidelijk implementatieplan komt. In dit plan staan de implementatiedoelen voor elke uitvoerder apart voor elke fase van het diffusiemodel. Daaraan gekoppeld worden actieplannen en deadlines vastgesteld.
Al tijdens de uitvoering vindt er een vorm van evaluatie plaats: procesevaluatie. Daarbij wordt zorgvuldig bekeken hoe het staat met de kwaliteit van de uitvoering. De effectevaluatie vindt plaats nadat de interventie is uitgevoerd en gaat na in hoeverre de interventie het beoogde effect heeft gehad. Ten slotte moet er een kosteneffectiviteitsevaluatie plaatsvinden, waarij de kosten van het interventieprogramma worden afgewogen tegen de baten ervan.
Literatuur
go back to reference Baarda, D.B., Goede, M.P.M. de, & Teunissen, J. (2009). Basisboek kwalitatief onderzoek. Groningen: Noordhoff. Baarda, D.B., Goede, M.P.M. de, & Teunissen, J. (2009). Basisboek kwalitatief onderzoek. Groningen: Noordhoff.
go back to reference Hayes, S.C., Bissett, R., Roget, N., Padilla, M., Kohlenberg, B.S., Fisher, G., Masuda, A., Pistorello, J., Rye, A.K., Berry, K., & Niccolls, R. (2004). The impact of acceptance and commitment training and multicultural training on the stigmatizing attitudes and professional burnout of substance abuse counselors. Behavior Therapy, 35, 821–835.CrossRef Hayes, S.C., Bissett, R., Roget, N., Padilla, M., Kohlenberg, B.S., Fisher, G., Masuda, A., Pistorello, J., Rye, A.K., Berry, K., & Niccolls, R. (2004). The impact of acceptance and commitment training and multicultural training on the stigmatizing attitudes and professional burnout of substance abuse counselors. Behavior Therapy, 35, 821–835.CrossRef
go back to reference Hornik, R. (2006). Personal influence and the effects of the national youth anti-drug media campaign. Annals of the American Academy of Political and Social Science, 608, 282–300.CrossRef Hornik, R. (2006). Personal influence and the effects of the national youth anti-drug media campaign. Annals of the American Academy of Political and Social Science, 608, 282–300.CrossRef
go back to reference Magura, S. (2012). Failure of intervention or failure of evaluation: a meta-evaluation of the national youth anti-drug media campaign evaluation. Substance Use and Misuse, 47, 1414–1420.PubMedCrossRef Magura, S. (2012). Failure of intervention or failure of evaluation: a meta-evaluation of the national youth anti-drug media campaign evaluation. Substance Use and Misuse, 47, 1414–1420.PubMedCrossRef
go back to reference Magura, S., & Kang, S.Y. (1996). Validity of self-reported drug use in high risk populations: a meta-analytical review. Substance Use and Misuse, 31, 1131–1153.PubMedCrossRef Magura, S., & Kang, S.Y. (1996). Validity of self-reported drug use in high risk populations: a meta-analytical review. Substance Use and Misuse, 31, 1131–1153.PubMedCrossRef
go back to reference Miller, W.R., & Rollnick, S. (2011). Motiverende gespreksvoering. Gorinchem: Ekklesia. Miller, W.R., & Rollnick, S. (2011). Motiverende gespreksvoering. Gorinchem: Ekklesia.
go back to reference Paulussen, T., Kok, G., Schaalma, H., & Parcel, G.S. (1995). Diffusion of AIDS curricula among Dutch secondary school teachers. Health Education Quarterly, 22, 227–243.PubMedCrossRef Paulussen, T., Kok, G., Schaalma, H., & Parcel, G.S. (1995). Diffusion of AIDS curricula among Dutch secondary school teachers. Health Education Quarterly, 22, 227–243.PubMedCrossRef
go back to reference Rasmussen, S.R. (2013). The cost effectiveness of telephone counselling to aid smoking cessation in Denmark: a modelling study. Scandinavian Journal of Public Health, 41, 4–10.PubMedCrossRef Rasmussen, S.R. (2013). The cost effectiveness of telephone counselling to aid smoking cessation in Denmark: a modelling study. Scandinavian Journal of Public Health, 41, 4–10.PubMedCrossRef
go back to reference Rasmussen, S.R., Prescott, E., Sorensen, T.I., & Sogaard, J. (2005). The total lifetime health cost savings of smoking cessation to society. European Journal of Public Health, 15, 601–606.PubMedCrossRef Rasmussen, S.R., Prescott, E., Sorensen, T.I., & Sogaard, J. (2005). The total lifetime health cost savings of smoking cessation to society. European Journal of Public Health, 15, 601–606.PubMedCrossRef
go back to reference Rogers, E.M. (1995). Diffusion of innovations (4th ed.). New York: Free Press. Rogers, E.M. (1995). Diffusion of innovations (4th ed.). New York: Free Press.
go back to reference Saunders, R.P., Evans, M.H., & Joshi, P. (2005). Developing a process-evaluation plan for assessing health promotion program implementation: a how-to guide. Health Promotion Practice, 6, 134–147.PubMedCrossRef Saunders, R.P., Evans, M.H., & Joshi, P. (2005). Developing a process-evaluation plan for assessing health promotion program implementation: a how-to guide. Health Promotion Practice, 6, 134–147.PubMedCrossRef
go back to reference Trimbos-instituut (2009). Sporten en psychische gezondheid. Utrecht: Trimbos-instituut. Trimbos-instituut (2009). Sporten en psychische gezondheid. Utrecht: Trimbos-instituut.
Metagegevens
Titel
Van interventieprogramma naar uitvoering en evaluatie
Auteurs
Prof. dr. Abraham P. Buunk
Dr. Pieternel Dijkstra
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0409-7_6