Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

06-06-2016 | Original Paper | Uitgave 9/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 9/2016

Validation of the Movie for the Assessment of Social Cognition in Adolescents with ASD: Fixation Duration and Pupil Dilation as Predictors of Performance

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 9/2016
Auteurs:
Nico Müller, Sarah Baumeister, Isabel Dziobek, Tobias Banaschewski, Luise Poustka
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s10803-016-2828-z) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

Impaired social cognition is one of the core characteristics of autism spectrum disorders (ASD). Appropriate measures of social cognition for high-functioning adolescents with ASD are, however, lacking. The Movie for the Assessment of Social Cognition (MASC) uses dynamic social stimuli, ensuring ecological validity, and has proven to be a sensitive measure in adulthood. In the current study, 33 adolescents with ASD and 23 controls were administered the MASC, while concurrent eye tracking was used to relate gaze behavior to performance levels. The ASD group exhibited reduced MASC scores, with social cognition performance being explained by shorter fixation duration on eyes and decreased pupil dilation. These potential diagnostic markers are discussed as indicators of different processing of social information in ASD.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Extra materiaal
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 9/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 9/2016 Naar de uitgave