Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Vaardigheidsleren

Auteur: Paul Eling

Gepubliceerd in: Wat elke professional over het geheugen moet weten

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Iedereen snapt dat het leren van de hoofdsteden van landen anders werkt dan het leren fietsen. Deze laatste vorm van leren noemt men wel procedureel leren. Vaak gaat het om motorische vaardigheden, maar dat is niet noodzakelijk. Bij deze vorm van leren kan men drie stadia onderscheiden. Aanvankelijk wordt er veel aandacht besteed aan de handeling: men is zich bewust van bepaalde aspecten. Na verloop van tijd leert men de juiste procedure. In de laatste fase wordt alles geautomatiseerd en kan de handeling zonder al te veel nadenken worden uitgevoerd: de aandacht is weer beschikbaar voor andere zaken.
Metagegevens
Titel
Vaardigheidsleren
Auteur
Paul Eling
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0743-2_6