Helma Zijlstra, directeur V&VN, roept werkgevers in de langdurige zorg op in te zetten op het verbeteren van kennis en vaardigheden van verpleegkundigen en verzorgenden. Zij reageert op het medewerkerstevredenheidsonderzoek uit de Benchmark in de Zorg 2014.
Uit het onderzoek blijkt dat meer dan 40.000 medewerkers in de ouderen- en thuiszorg, jeugdgezondheidszorg en geboortezorg hun werk gemiddeld een 7,4 geven (in 2013 7,6). Zij zijn vooral tevreden over de inhoud van het werk en de sfeer en cultuur.
Kwaliteit
Helma Zijlstra: 'Mooi om te lezen dat medewerkers tevreden zijn, ondanks alle onzekerheden van de transitie langdurige zorg. Wat opvalt is dat de tevredenheid gaat over de inhoud van het werk, sfeer en cultuur. Niet over de kwaliteit van zorg die de medewerkers kunnen leveren. Tevredenheid over de geleverde kwaliteit leidt bij verpleegkundigen en verzorgenden tot meer tevredenheid in het werk. Dat weten we uit andere onderzoeken. Werken in een goed team en samen bewoners de juiste zorg met hoge kwaliteit geven, is voor verpleegkundigen en verzorgenden bepalend voor hun werkwaardering. Ik zie voor werkgevers in de langdurige zorg bij alle hervormingen een grote uitdaging: zet in op het op orde houden en verbeteren van de kennis en vaardigheden die verpleegkundigen en verzorgenden nodig hebben om hun werk goed te doen.'
Auteur(s): Adri van Beelen