Skip to main content
Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. UX-design

Auteur : Rob Poels

Gepubliceerd in: Digitale transformatie bij een zorginstelling

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Hoe kom je tot een prettige gebruikerservaring? Dit betreft niet alleen de patiënt, maar ook de zorgprofessional. Met design thinking start je bij de behoefte van de gebruiker. Je probeert deze zo goed mogelijk te doorgronden. Op basis hiervan ga je interactief zoeken naar oplossingen. Mogelijk leidt dit ook tot een aanscherping van de behoefte. Zo kom je uiteindelijk tot oplossingen die je gaat toetsen in de praktijk en zo nodig bijstelt. Je kunt deze behoefte uitwerken in een proces (patiëntenreis, zorgpad). Met service design ga je in op de gewenste service en de daadwerkelijke service, en verzin je vanuit dat perspectief oplossingen. Tot slot gaan we in op het ontwerp van de digitale interactie: user experience. Hiervoor geldt een aantal principes ten aanzien van eenvoud, toegankelijkheid en intuïtiviteit, die in de vorm van een prototype getoetst worden.
Metagegevens
Titel
UX-design
Auteur
Rob Poels
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3067-6_6