Wie worstelt met mentale problemen, kan vanaf 2025 een ‘verkennend gesprek' krijgen, vergoed vanuit het basispakket. Samen met de cliënt zoeken deskundigen uit de ggz, het sociaal domein en vaak ook een ervaringsdeskundige naar de beste oplossing. Het doel is om eerder de juiste hulp te geven. Bovendien is de hoop dat door betere samenwerking tussen de ggz en het sociaal domein de druk op de wachtlijsten in de specialistische zorg afneemt. Een goed idee, zou je zeggen. Ongeveer één op de vijf cliënten die hulp krijgt bij de ggz, kampt met problemen op andere levensgebieden, zoals armoede of schulden. Ook in de ggz zelf heeft een sociale benadering van mentale problemen de laatste jaren aan terrein gewonnen. Geen wonder dat voor zo'n gesprek sociaal werkers in beeld komen; een sociale benadering zit in het DNA van de beroepsgroep. Interessant is dat psychiater Jim van Os, al jarenlang een groot voorstander van een sociale benadering, zich desondanks direct kritisch uitsprak over dit zogenaamde ‘verkennende gesprek' op LinkedIn. Een van zijn argumenten is de vrees dat hulpvragers massaal het sociaal domein in worden gekieperd, terwijl hier de middelen ontbreken om zoveel mensen te helpen. …