Skip to main content
Top

15-05-2014 | Nieuws

Twitter of Facebook: de keus voor de fysiotherapeut

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail
insite
ZOEKEN

Is Twitter een interessant communicatiemedium voor de fysiotherapeut? Dat kan het zeker zijn, stelt social media expert Nick Schluter van Twitterburo. “Als je alleen maar korte, concrete berichten wilt zenden, is het zeker bruikbaar”, zegt hij. “Maar als je meer wilt doen dan alleen dat, is Facebook wellicht een beter alternatief.”

Schluter: “Het feit dat je met Twitter alleen maar berichten van maximaal 140 karakters kunt zenden is meteen ook de grootste beperking van dit medium. Natuurlijk kun je een deel van die tekens benutten om er een URL naar een uitgebreider bericht in op te nemen, of een filmpje in Vine-formaat. Maar dit gaat ten koste van de ruimte die je hebt om ervoor te zorgen dat je via je boodschap je bedrijf persoonlijk maakt voor de ontvanger. En dat is toch uiteindelijk wat je wilt bereiken, je wilt dat iemand een connectie met je bedrijf maakt, zich ertoe aangetrokken voelt.”

 

Facebook is daarom mogelijk een beter alternatief voor fysiotherapeuten die social media willen inzetten voor hun klantcontact. “Het is niet voor niets zo dat Twitter door de toevoeging van foto’s of Vine-filmpjes steeds meer op Facebook gaat lijken”, zegt Schluter. “Maar Facebook biedt de gebruiker nog altijd veel meer mogelijkheden dan Twitter.”

 

Wat Facebook extra interessant maakt, stelt Schluter, is de nieuwe mogelijkheid Audience Insights, die de gebruiker in staat stelt om te filteren op de directe omgeving van de praktijk. Hij legt uit: “Dit stelt je in staat om op basis van de reacties die je krijgt op je Facebook-bericht heel gericht te kijken naar welke reacties uit je eigen omgeving komen. Als je ziet waar je likes vandaan komen, kun je daarop heel specifiek je marketingacties richten en doelgroepanalyses doen.”

‘Als je ziet waar je likes vandaan komen, kun je daar heel specifiek je marketingacties op richten en doelgroepanalyses doen’

Hiermee wil Schluter zeker niet zeggen dat Twitter niet interessant is voor fysiotherapeuten. “Als je enige doel is je volgers te laten zien wat je te bieden hebt, kun je het prima gebruiken”, zegt hij. “Doe het dan wel zorgvuldig. Maak om te beginnen geen spelfouten. En stuur niet te veel links mee, want dan ziet je Tweet er al snel uit alsof die automatisch is gegenereerd. Stuur verder niet te vaak dezelfde Tweet uit. En kijk uit met het inplannen ervan. Wat je op maandag inplant voor verzending op woensdag, kan op die dag allang weer door de actualiteit zijn ingehaald. Je kunt dan in reacties echt hard worden aangepakt, en hetzelfde geldt als je een fout maakt of iets zegt wat verkeerd geïnterpreteerd wordt. Reageer dan wel altijd. Iemand die zich boos maakt om wat je Tweet is betrokken, en dat is nu precies waarvoor social media bedoeld is.”

 

Bron: FysioActueel.nl

 

Meer artikelen over fysiotherapie: Algemeen.

Auteur(s): Frank van Wijck Beeld: PicScout

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Onze productaanbevelingen

BSL Fysiotherapeut Totaal

Zoekt u casuïstiek over nekklachten of wilt u meer weten over lage rugpijn? Met dit online abonnement kunt u uw vakkennis optimaal bijhouden en uitbreiden. U krijgt toegang tot een groot aantal fysiotherapieboeken en geaccrediteerde online nascholing, zoals e-learnings en web-tv's.