Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

02-08-2015 | Original Article | Uitgave 6/2015

Cognitive Therapy and Research 6/2015

True and False Memories in Social Anxiety Disorder: Effects of Speech Anticipation and Social Content

Tijdschrift:
Cognitive Therapy and Research > Uitgave 6/2015
Auteurs:
Meghan W. Cody, Shari A. Steinman, Bethany A. Teachman

Abstract

Cognitive paradigms allow clinical psychologists to examine memory processes, such as false memory production, to better understand psychopathology. The current study uses the Deese–Roediger–McDermott task to investigate true and false memories in a sample with social anxiety disorder (n = 37) compared to a non-anxious control group (n = 40) before and after a three-day delay following list presentation. Additionally, the study examines anticipation of a social stressor and stimuli content (social versus nonsocial) as moderators of memory effects. Contrary to hypotheses, results for true memories showed no effects involving social anxiety or stressor group. However, nonsocial false memories were reported more frequently when participants with social anxiety disorder were anticipating a speech and when control participants were not (the latter at the level of a trend). Notably, when lists were socially relevant, these group differences in false memory disappeared. Results suggest that individuals with social anxiety disorder may be vulnerable to some unexpected memory distortions when anticipating social stress.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2015

Cognitive Therapy and Research 6/2015 Naar de uitgave