Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

08-01-2019 | Original Paper | Uitgave 5/2019

Journal of Autism and Developmental Disorders 5/2019

Transactional Relations Between Parenting Stress and Child Autism Symptoms and Behavior Problems

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 5/2019
Auteurs:
Geovanna Rodriguez, Sigan L. Hartley, Daniel Bolt
Belangrijke opmerkingen

Publisher’s Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Parents of children with autism spectrum disorder report elevated parenting stress. The current study examined bidirectional effects between parenting stress and three domains of child functioning (ASD symptoms, internalizing behavior problems, and externalizing behavior problems) across four time points in 188 families of children with ASD (ages 5–12 years). Mother and father reports of parenting stress and child functioning were used in cross-lag models to examine bidirectional associations between parenting stress and child functioning. Results indicated parent-driven effects for child internalizing behavior problems, while child externalizing behavior problems and ASD symptoms evidenced both parent-driven and child-driven effects, in different ways for mothers versus fathers. Overall, findings have important implications for interventions for families of children with ASD.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2019

Journal of Autism and Developmental Disorders 5/2019 Naar de uitgave