Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-02-2008 | Uitgave 2/2008 Open Access

Journal of Abnormal Child Psychology 2/2008

Trajectories of Delinquency and Parenting Styles

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 2/2008
Auteurs:
Machteld Hoeve, Arjan Blokland, Judith Semon Dubas, Rolf Loeber, Jan R. M. Gerris, Peter H. van der Laan

Abstract

We investigated trajectories of adolescent delinquent development using data from the Pittsburgh Youth Study and examined the extent to which these different trajectories are differentially predicted by childhood parenting styles. Based on self-reported and official delinquency seriousness, covering ages 10–19, we identified five distinct delinquency trajectories differing in both level and change in seriousness over time: a nondelinquent, minor persisting, moderate desisting, serious persisting, and serious desisting trajectory. More serious delinquents tended to more frequently engage in delinquency, and to report a higher proportion of theft. Proportionally, serious persistent delinquents were the most violent of all trajectory groups. Using cluster analysis we identified three parenting styles: authoritative, authoritarian (moderately supportive), and neglectful (punishing). Controlling for demographic characteristics and childhood delinquency, neglectful parenting was more frequent in moderate desisters, serious persisters, and serious desisters, suggesting that parenting styles differentiate non- or minor delinquents from more serious delinquents.

Onze productaanbevelingen

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2008

Journal of Abnormal Child Psychology 2/2008 Naar de uitgave