Skip to main content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: Psychopraktijk 6/2012

01-11-2012 | Forum

Trainen van het werkgeheugen: een nieuwe remedie voor alle kwalen?

Auteur: Prof.dr. Caroline Braet

Gepubliceerd in: Psychopraktijk | Uitgave 6/2012

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Een collega zei onlangs tegen mij: 'Klinisch psychologen zijn zichzelf overbodig aan het maken. Ze delven hun eigen graf door al hun aandacht voor de nieuwe trends in het neuropsychologisch en neurocognitief onderzoek'. Een terechte zorg?
Literatuur
go back to reference Hofmann W ea (2008) Working memory capacity and self-regulatory behaviour: Toward an individual differences perspective on behavior determination by automatic versus controlled processes. Journal of personality and social psychology 95: 962-977 PubMedCrossRef Hofmann W ea (2008) Working memory capacity and self-regulatory behaviour: Toward an individual differences perspective on behavior determination by automatic versus controlled processes. Journal of personality and social psychology 95: 962-977 PubMedCrossRef
go back to reference Houben K & Jansen A (2011) Training inhibitory control; A recipe for resisting sweettemptations. Appetite 56: 345-349 PubMedCrossRef Houben K & Jansen A (2011) Training inhibitory control; A recipe for resisting sweettemptations. Appetite 56: 345-349 PubMedCrossRef
go back to reference Klimkeit EI ea (2011) Neuropsychological deficits in adolescent unipolar depression. Archives of clinical neuropsychology 26: 662-676 PubMedCrossRef Klimkeit EI ea (2011) Neuropsychological deficits in adolescent unipolar depression. Archives of clinical neuropsychology 26: 662-676 PubMedCrossRef
go back to reference Klingberg T ea (2002) Training of working memory in children with ADHD. Journal of clinical and experimental neuropsychology 24:781-791 PubMedCrossRef Klingberg T ea (2002) Training of working memory in children with ADHD. Journal of clinical and experimental neuropsychology 24:781-791 PubMedCrossRef
go back to reference Levens SM & Gotlib IH (2010) Updating positive and negative stimuli in working memory in depression. Journal of experimental psychology: general 139: 654-664 CrossRef Levens SM & Gotlib IH (2010) Updating positive and negative stimuli in working memory in depression. Journal of experimental psychology: general 139: 654-664 CrossRef
go back to reference Prins PJM ea (2011) Does computerized working memory training with game elements enhance motivation and training efficacy in children with ADHD? Cyberpsychology, behavior, and social networking 14: 115-122 CrossRef Prins PJM ea (2011) Does computerized working memory training with game elements enhance motivation and training efficacy in children with ADHD? Cyberpsychology, behavior, and social networking 14: 115-122 CrossRef
go back to reference Van Hemel-Ruiter ME ea (2011) Appetitive and regulatory processes in young adolescent drinkers. Addictive behaviors 36: 18-26 PubMedCrossRef Van Hemel-Ruiter ME ea (2011) Appetitive and regulatory processes in young adolescent drinkers. Addictive behaviors 36: 18-26 PubMedCrossRef
Metagegevens
Titel
Trainen van het werkgeheugen: een nieuwe remedie voor alle kwalen?
Auteur
Prof.dr. Caroline Braet
Publicatiedatum
01-11-2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Psychopraktijk / Uitgave 6/2012
Print ISSN: 1878-4844
Elektronisch ISSN: 2210-7754
DOI
https://doi.org/10.1007/s13170-012-0091-3

Andere artikelen Uitgave 6/2012

Psychopraktijk 6/2012 Naar de uitgave

Psychodiagnostiek

Verzameldwang in de DSM-5