Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

22-05-2017 | Original Paper | Uitgave 8/2017

Journal of Autism and Developmental Disorders 8/2017

Touch Processing and Social Behavior in ASD

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 8/2017
Auteurs:
Helga O. Miguel, Adriana Sampaio, Rocío Martínez-Regueiro, Lorena Gómez-Guerrero, Cristina Gutiérrez López-Dóriga, Sonia Gómez, Ángel Carracedo, Montse Fernández-Prieto
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s10803-017-3163-8) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

Abnormal patterns of touch processing have been linked to core symptoms in ASD. This study examined the relation between tactile processing patterns and social problems in 44 children and adolescents with ASD, aged 6–14 (M = 8.39 ± 2.35). Multiple linear regression indicated significant associations between touch processing and social problems. No such relationships were found for social problems and autism severity. Within touch processing, patterns of hyper-responsiveness and hypo-responsiveness best predicted social problems, whereas sensory-seeking did not. These results support that atypical touch processing in individuals with ASD might be contributing to the social problems they present. Moreover, it the need to explore more in depth the contribution of sensory features to the ASD phenotype.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Extra materiaal
Supplementary material 1 (DOCX 15 KB)
10803_2017_3163_MOESM1_ESM.docx
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 8/2017

Journal of Autism and Developmental Disorders 8/2017 Naar de uitgave