Skip to main content
35371 zoekresultaten voor:

Maatschappelijke gezondheidszorg 

sorteren naar |
"actualiteit" sorteert op publicatiedatum. "relevantie" houdt ook rekening met factoren zoals de frequentie van de zoekterm in het resultaat.
  1. 2015 | Boek

    Maatschappelijke gezondheidszorg

    Niveau 5

    De maatschappelijke gezondheidszorg (MGZ) is een belangrijk en veelomvattend deel van onze gezondheidszorg. De overheid wil de kosten voor de zorg in de hand houden en doet daarom een toenemend beroep op alle burgers.

    Auteurs:
    Marjo van Hal, Anke Jeroense, Joke Leemhuis, Jasmijn Pronk, Marijke Wigboldus, Rachel van Wijngaarden
    Boekenserie:
    Basiswerken Verpleging en Verzorging
    Uitgeverij:
    Bohn Stafleu van Loghum
  2. 2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

    Patiënten, artsen en de arts-patiëntrelatie

    Om een diagnostisch consult succesvol te laten verlopen is het belangrijk om inzicht te hebben in wat het betekent om patiënt te zijn en wat je moet kunnen als (toekomstig) zorgverlener om de interactie goed te laten verlopen. In dit hoofdstuk …

    Auteurs:
    A. Kaemingk, J. A. de Wilde, G. J. M. Roodbol MScN, MANP
    Gepubliceerd in:
    Anamnese en gespreksvoering (2024)
  3. 2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

    De anamnese in het diagnostisch consult

    Dit hoofdstuk met achtergrondinformatie over het diagnostisch proces geeft een overzicht van de verschillende methoden om tot een diagnose te komen als een patiënt met een klacht bij de hulpverlener komt. Speciale aandacht is er voor de …

    Auteurs:
    Drs. T. O. H. de Jongh, G. J. M. Roodbol MScN, MANP
    Gepubliceerd in:
    Anamnese en gespreksvoering (2024)
  4. 2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

    Gespreksvaardigheden tijdens de anamnese

    In dit hoofdstuk worden de verschillende gesprekstechnieken besproken. Het schetst een overzicht van verbale, non-verbale en paraverbale communicatie en gaat in op de verschillende gesprekstechnieken die je kunt toepassen in een consult. Ook zoomt …

    Auteur:
    Drs. V. M. Schijf
    Gepubliceerd in:
    Anamnese en gespreksvoering (2024)
  5. 2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

    Gezondheidsgerichte gesprekken

    In dit hoofdstuk worden gespreksmodellen aangereikt die gebaseerd zijn op de biopsychosociale benadering. Hierbij wordt de nadruk gelegd op het gezondheidsfunctioneren in plaats van de klachten. Het perspectief wordt daarmee verschoven van het …

    Auteurs:
    J. A. de Wilde, G. J. M. Roodbol MScN, MANP
    Gepubliceerd in:
    Anamnese en gespreksvoering (2024)
  6. 2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

    Informatie inwinnen

    Informatie inwinnen (de informatiefase) gebeurt door een persoonsgerichte benadering. Het betreft informatie over het patiëntenperspectief, het biomedisch perspectief van de klacht(en) en de context van de patiënt. Het patiëntenperspectief bestaat …

    Auteurs:
    J. A. de Wilde, Drs. T. O. H. de Jongh
    Gepubliceerd in:
    Anamnese en gespreksvoering (2024)
  7. 2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

    Organisatie en transformatie van zorg

    Het Nederlandse zorgstelsel is een marktstelsel tussen burgers – die patiënten worden als zij ondersteuning nodig hebben – en zorgaanbieders, en zorginkopers. Met wetten wordt de markt gereguleerd, opdat iedereen gelijke toegang heeft tot goede …

    Auteurs:
    Prof. dr. M. C. de Bruijne, Prof. dr. A. M. Weggelaar
    Gepubliceerd in:
    Kwaliteit en veiligheid in patiëntenzorg (2024)
  8. 2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

    Patiëntenparticipatie en persoonsgerichte zorg

    Het perspectief van patiënten is van essentieel belang bij het bepalen wat persoonsgerichte, doeltreffende, doelmatige en veilige zorg inhoudt. Kernwaarden zoals keuzevrijheid, behoud van persoonlijke autonomie en solidariteit staan hierbij …

    Auteurs:
    Dr. P. J. M. van Gurp, Dr. A. H. Pieterse
    Gepubliceerd in:
    Kwaliteit en veiligheid in patiëntenzorg (2024)
  9. 2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

    Patiëntveiligheid en teamklimaat in de zorg

    Patiëntveiligheid gaat over het ontbreken van schade aan de patiënt, veroorzaakt door de zorg of (toekomstige) zorgprofessionals. Er zijn twee complementaire perspectieven om naar patiëntveiligheid te kijken: Safety-I en Safety-II. Vanuit Safety-I …

    Auteurs:
    Dr. H. Merten, Dr. I. P. Jongerden
    Gepubliceerd in:
    Kwaliteit en veiligheid in patiëntenzorg (2024)
  10. 2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

    Emotioneel beladen gesprekssituaties

    In dit hoofdstuk worden specifieke gesprekssituaties beschreven. Veelvoorkomend zullen gesprekken zijn waarin de patiënt emotioneel reageert. Die emoties zul je moeten herkennen, erkennen, je moet erop door kunnen vragen en je moet het besprokene …

    Auteurs:
    Dr. M. Hillen, G. J. M. Roodbol MScN, MANP
    Gepubliceerd in:
    Anamnese en gespreksvoering (2024)
  11. 2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

    Zinnige en passende zorg

    Samen werken aan passende zorg is het ideaalbeeld tegenwoordig in de gezondheidszorg. Niet alleen van ons als (toekomstige) zorgprofessionals, maar ook van alle burgers. Allemaal dienen we een steentje bij te dragen om de zorg persoonsgericht …

    Auteurs:
    Prof. dr. H. Vermeulen, Prof. dr. J. S. Burgers
    Gepubliceerd in:
    Kwaliteit en veiligheid in patiëntenzorg (2024)
  12. 2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

    Leiderschap en levenslang leren in de zorg

    Leiderschap is essentieel voor behoud en bevordering van kwaliteit en veiligheid van zorg. Dit hoofdstuk behandelt professioneel leiderschap, bestuurlijke eindverantwoordelijkheid blijft buiten beschouwing. Professioneel leiderschap staat voor het …

    Auteurs:
    Dr. P. J. M. van Gurp, Dr. H. Calsbeek
    Gepubliceerd in:
    Kwaliteit en veiligheid in patiëntenzorg (2024)
  13. 01-04-2024 | OriginalPaper

    Toch geen tandarts

    ‘Dental public health richt zich op preventie van mondziekten en de bevordering van mondgezondheid op populatieniveau.

  14. 2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

    Evidence-based kwaliteit verbeteren

    Om tot succesvolle kwaliteitsverbetering te komen, is het belangrijk om stapsgewijs op geplande en systematische wijze verbeteringen door te voeren. In H. 6 is ingegaan op de eerste stap om tot kwaliteitsverbetering te komen, namelijk het …

    Auteurs:
    Prof. dr. R. P. M. G. Hermens, Dr. J. A. H. van Vught, Prof. dr. M. E. J. L. Hulscher
    Gepubliceerd in:
    Kwaliteit en veiligheid in patiëntenzorg (2024)
  15. 2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

    Inleiding in kwaliteit van zorg

    ‘De juiste zorg op het juiste moment op de juiste plaats voor elke patiënt’ is een belangrijk principe van de moderne gezondheidszorg. ‘Kwaliteit van zorg’ verwijst naar de mate waarin de zorg voldoet aan de behoeften van de patiënt en effectief …

    Auteurs:
    Dr. P. J. M. van Gurp, Prof. dr. H. Vermeulen
    Gepubliceerd in:
    Kwaliteit en veiligheid in patiëntenzorg (2024)
  16. 01-04-2024 | Interview

    Zorg zonder ongelijkheid

    De Amerikaanse verpleegkundige Brigit Carter spreekt op 23 mei tijdens het Anna Reynvaan Event over diversiteit en inclusie. Een voorproefje.

  17. 2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

    Hypothese toetsen

    In de hypothesetoetsende fase, toets je de differentiaaldiagnose en bepaal je welke diagnosen meer of minder waarschijnlijk zijn. Het proces van een differentiaaldiagnose opstellen en toetsen kan tijdens het hele consult gebeuren. In dit hoofdstuk …

    Auteurs:
    Dr. J. Damen, Drs. T. O. H. de Jongh
    Gepubliceerd in:
    Anamnese en gespreksvoering (2024)
  18. 01-04-2024 | OriginalPaper

    Familieparticipatie op de IC

    Een verblijf op de intensive care (IC) is stressvol voor de patiënt, maar ook voor zijn/haar naasten. Ernstige ziekte en de IC-behandeling hebben langetermijngevolgen bij meer dan de helft van de voormalige IC-patiënten, waar- onder fysieke …

  19. 01-04-2024 | OriginalPaper

    De regierol versterken in het ziekenhuis

    Hoe kunnen ziekenhuizen succesvol functiedifferentiatie invoeren? Het RN2Blend-consortium heeft onderzoek gedaan om dit beter te begrijpen. Foto: Stock.adobe.com / Andrii Yalanskyi …

  20. 2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

    Evidence-based meten van kwaliteit

    Om tot succesvolle kwaliteitsverbetering te komen, is het belangrijk om op systematische wijze verbeteringen door te voeren. De hier voorgestelde aanpak van kwaliteitsverbetering wordt uitgebreid beschreven in het implementatieboek van Wensing en …

    Auteurs:
    Prof. dr. M. E. J. L. Hulscher, Dr. J. A. H. van Vught, Prof. dr. R. P. M. G. Hermens
    Gepubliceerd in:
    Kwaliteit en veiligheid in patiëntenzorg (2024)

Zoekresultaten filteren

Search Operators:

„ ... ... “ Finds documents with exactly this word group, in exactly this word order and spelling (e.g., "employer branding").
AND Finds documents with both search terms (e.g., sales AND bonus).
OR Finds documents with one or the other search term (e.g., porsche OR volkswagen).
Blank Space Finds documents with all search terms. Blank space is understood as AND (e.g., man robot production).
NOT Finds documents with no appearance of the word behind NOT (e.g., ford NOT "harrison ford").
COUNT(...)>n Finds documents where the search term is mentioned at least "n" times."n" may be any number (e.g., COUNT(gear)>8).
NEAR(..., ..., ) Finds documents with both search terms in any word order, permitting "n" words as a maximum distance between them. Best choose between 15 and 30 (e.g., NEAR(recruit, professionals, 20)).
* Finds documents with the search term in word versions or composites. The star * marks whether you wish them BEFORE, BEHIND, or BEFORE and BEHIND the search term (e.g., lightweight*, *lightweight, *lightweight*).
? Finds documents with the search termn in different spellings."?" allows only one character (e.g., organi?ation).
& + - Special characters are understood as AND (e.g., Miller Bros. & Sons).

Gebruik zoekoperators om de zoekopdracht nog verder te verfijnen.

Laat de muisaanwijzer over een zoekoperator zweven, of tik de operator aan, om meer te lezen over hoe die werkt.