Skip to main content
Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. Toepassen van Kwaliteitsindicatoren

Auteurs : Dr. L. Pijnenborg, Dr. M. Bouma, Dr. J. C. C. Braspenning, H. Witmer

Gepubliceerd in: Werken aan kwaliteit in de huisartsenpraktijk

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

Zowel bij huisartsen als bij patiënten, zorgverzekeraars en beleidsmakers is er een toenemende vraag naar inzicht in de kwaliteit van de geleverde zorg. Huisartsenpraktijken zullen daardoor steeds vaker behoefte krijgen aan indicatoren om het medisch handelen in kaart te brengen. Praktijken die naar aanleiding van de bevindingen vervolgens een of meer verbeterplannen opstellen en uitvoeren, vergroten daarmee de kans op succesvolle veranderingen in de zorg voor hun patiënten. Door dit proces van ‘meten-toetsen-verbeteren-evaluereri in te voeren als vaste handelwijze binnen de praktijkvoering, wordt systematische, cyclische kwaliteitsverbetering op de langere termijn een ‘natuurlijk’ onderdeel van de huisartsenzorg.
Literatuur
1.
go back to reference Meulepas M, Wijk P van. Meetpunt kwaliteit: gegevensverzameling ondersteunt kwaliteitsbeleid huisartsen. Med Contact 2004;59(17):682-5. Meulepas M, Wijk P van. Meetpunt kwaliteit: gegevensverzameling ondersteunt kwaliteitsbeleid huisartsen. Med Contact 2004;59(17):682-5.
2.
go back to reference Witmer H, Bouma M, Braspenning J, Veld K in ‘t, Grol R. nhg-Praktijkaccreditering; Een nieuwe stap in de ontwikkeling van het kwaliteitsbeleid in de huisartsenpraktijk. nhg/wok, maart 2005. Witmer H, Bouma M, Braspenning J, Veld K in ‘t, Grol R. nhg-Praktijkaccreditering; Een nieuwe stap in de ontwikkeling van het kwaliteitsbeleid in de huisartsenpraktijk. nhg/wok, maart 2005.
3.
go back to reference Hombergh P van den, Grol R, Hoogen H van den, Bosch W van den. Practice visits as a tooi in quality improvement: acceptance and feasibility. Qual Health Care 1999;8(3):167-71.PubMedCrossRef Hombergh P van den, Grol R, Hoogen H van den, Bosch W van den. Practice visits as a tooi in quality improvement: acceptance and feasibility. Qual Health Care 1999;8(3):167-71.PubMedCrossRef
4.
go back to reference Kirk SA, Campbell SM, Kennell-Webb S, Reeves D, Roland MO, Marshall MN. Assessing the quality of care of multiple conditions in general practice: practical and methodological problems. Qual Saf Health Care 2003;12(6):421-7.PubMedCrossRef Kirk SA, Campbell SM, Kennell-Webb S, Reeves D, Roland MO, Marshall MN. Assessing the quality of care of multiple conditions in general practice: practical and methodological problems. Qual Saf Health Care 2003;12(6):421-7.PubMedCrossRef
6.
go back to reference prodigmo; ondersteuning monitoring chronische ziekten. Utrecht: nhg, 2004. prodigmo; ondersteuning monitoring chronische ziekten. Utrecht: nhg, 2004.
7.
go back to reference Linden M van der, Westert GP, Bakker DH de, Schellevis FG. Tweede Nationale Studie naar ziekten en verrichtingen in de huisartspraktijk. Klachten en aandoeningen in de bevolking en in de huisartsenpraktijk. Utrecht/Bilthoven: nivel/rivm 2004. Linden M van der, Westert GP, Bakker DH de, Schellevis FG. Tweede Nationale Studie naar ziekten en verrichtingen in de huisartspraktijk. Klachten en aandoeningen in de bevolking en in de huisartsenpraktijk. Utrecht/Bilthoven: nivel/rivm 2004.
8.
go back to reference Braspenning JCC, Schellevis FG, Grol RPTM. Tweede Nationale Studie naar ziekten en verrichtingen in de huisartspraktijk. Kwaliteit huisartsenzorg belicht. Nijmegen/Utrecht: wok/nivel 2004. Braspenning JCC, Schellevis FG, Grol RPTM. Tweede Nationale Studie naar ziekten en verrichtingen in de huisartspraktijk. Kwaliteit huisartsenzorg belicht. Nijmegen/Utrecht: wok/nivel 2004.
9.
go back to reference Elwyn G. Shared decision making. Patiënt involvement in clinical practice. Nijmegen: kun, 2001. Elwyn G. Shared decision making. Patiënt involvement in clinical practice. Nijmegen: kun, 2001.
10.
go back to reference Marshall M, Campbell S, Hacker J, Roland M (eds). Quality indicators for general practice. A practical guide for health professionals and managers. London: Royal society of Medicine, 2002. Marshall M, Campbell S, Hacker J, Roland M (eds). Quality indicators for general practice. A practical guide for health professionals and managers. London: Royal society of Medicine, 2002.
11.
go back to reference Nelson EC, Splaine ME, Batalden PB, Plume SK. Building measurement and data collection into medical practice. Ann Inter Med 1998;128(6):460-6.CrossRef Nelson EC, Splaine ME, Batalden PB, Plume SK. Building measurement and data collection into medical practice. Ann Inter Med 1998;128(6):460-6.CrossRef
12.
go back to reference Dalhuijsen J. Indicatoren in de huisartsenpraktijk. Huisarts Wet 2002; 45(12)1664-9.CrossRef Dalhuijsen J. Indicatoren in de huisartsenpraktijk. Huisarts Wet 2002; 45(12)1664-9.CrossRef
Metagegevens
Titel
Toepassen van Kwaliteitsindicatoren
Auteurs
Dr. L. Pijnenborg
Dr. M. Bouma
Dr. J. C. C. Braspenning
H. Witmer
Copyright
2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9468-5_3