Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-09-2015 | Uitgave 3/2015

Kind & Adolescent Praktijk 3/2015

Tijden veranderen, ontwikkelingstaken ook

Een ‘update’ van het competentiemodel

Tijdschrift:
Kind & Adolescent Praktijk > Uitgave 3/2015
Auteurs:
Drs. Han Spanjaard, Dr. Wim Slot
Belangrijke opmerkingen
over de auteurs Drs. H.J.M. Spanjaard is GZ-psycholoog, onderzoeker, ontwikkelaar en trainer. Hij ontwikkelt, implementeert en evalueert preventie- en hulpverleningsprogramma’s voor kinderen en jongeren met (ernstig) probleemgedrag en hun ouders vanuit bureau Spanjaard Development & Training. Dr. N.W. Slot, emeritus hoogleraar jeugdbescherming (Vrije Universiteit te Amsterdam. Afdeling ontwikkelingspedagogiek), is adviseur op het gebied van jeugdhulp en jeugdbescherming. Correspondentie: mail@hanspanjaard.nl.

Samenvatting

Wanneer spreken we van competentie? Wanneer een individu over voldoende vaardigheden beschikt om zijn of haar ontwikkelingstaken te vervullen. Het competentiemodel helpt opvoeders, leerkrachten en hulpverleners om problemen van kinderen, jongeren en ouders vanuit een ontwikkelingsperspectief te analyseren. De ontwikkelingstaken vormen in het competentiemodel een kernelement. Maar de tijden zijn veranderd; daarom zijn de ontwikkelingstaken aangepast aan recente wetenschappelijke kennis en de huidige maatschappelijke context.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Kind & Adolescent Praktijk

Het vakblad Kind en Adolescent Praktijk biedt informatie die direct aansluit bij de dagelijkse praktijk van diagnostiek, behandeling en begeleiding. Kind en Adolescent Praktijk biedt ook een forum voor een kritische beschouwing van die dagelijkse praktijk en voor discussie over onderwerpen waarmee de professional te maken hebben.

BSL Academy Social Work GGZ

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2015

Kind & Adolescent Praktijk 3/2015 Naar de uitgave