Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-10-2015 | Original Article | Uitgave 4/2016

Child Psychiatry & Human Development 4/2016

Thought Disorder in Preschool Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD)

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 4/2016
Auteurs:
Amanda K. Hutchison, Kimberly Kelsay, Ayelet Talmi, Kate Noonan, Randal G. Ross

Abstract

Preschool identification of and intervention for psychiatric symptoms has the potential for lifelong benefits. However, preschool identification of thought disorder, a symptom associated with long term risk for social and cognitive dysfunction, has received little attention with previous work limited to examining preschoolers with severe emotional and behavioral dysregulation. Using story-stem methodology, 12 children with ADHD and 12 children without ADHD, ages 4.0–6.0 years were evaluated for thought disorder. Thought disorder was reliably assessed (Cronbach’s alpha = .958). Children with ADHD were significantly more likely than children without ADHD to exhibit thought disorder (75 vs 25 %; Fischer’s Exact Test = .0391). Thought disorder can be reliably assessed in preschool children and is present in preschool children with psychiatric illness including preschool children with ADHD. Thought disorder may be identifiable in preschool years across a broad range of psychiatric illnesses and thus may be an appropriate target of intervention.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2016

Child Psychiatry & Human Development 4/2016 Naar de uitgave