Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

30-08-2018 | Empirical Research | Uitgave 11/2018

Journal of Youth and Adolescence 11/2018

“They Think that I Should Defend”: Effects of Peer and Teacher Injunctive Norms on Defending Victimized Classmates in Early Adolescents

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 11/2018
Auteurs:
Lenka Kollerová, Takuya Yanagida, Angela Mazzone, Petr Soukup, Dagmar Strohmeier

Abstract

Norms have been suggested as important characteristics of the social-ecological context for defending victimized peers, but little is known about the contribution of student perceived injunctive norms (regarding the appropriateness of defending) imposed by peers and teachers. To investigate the role of these norms in defending, a sample of 751 early adolescents (51% female; Mage at Time 1:13 years) was assessed at two time points. Defending, as measured by peer- and self-ratings, decreased slightly over a six-month timespan. Three-level models (with time, students, and classrooms as the levels) indicated that both individual- and classroom-level perceived peer injunctive norms (but not teacher injunctive norms) had positive effects on defending over time regardless of the source of the information on defending (peers or self). These findings support programs that encourage defending through peer norms.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 11/2018

Journal of Youth and Adolescence 11/2018 Naar de uitgave