Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 2/2017

01-06-2017

Therapeut onmisbaar bij ‘blended therapie’ tegen depressie

Jongeren over de combinatie van onlineen face-to-facebehandeling

Auteurs: Drs. Roy De Vos, dr. Noor Tromp, Dr. Denise Bodden, Dr. Yvonne Stikkelbroek

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 2/2017

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Voor depressieve jongeren bestaat een combinatie van online- en face-to-facecontact met de therapeut. Maar werkt deze ‘blended vorm’ wel bij jongeren met ernstige depressie? Hoe gebruiken en beoordelen jongeren deze combinatie eigenlijk? Over welk deel zijn ze het meest tevreden? Een ding staat vast: de therapeut is een belangrijke schakel.
Literatuur
go back to reference Andersson, G., & Cuijpers, P. (2009). Internet-based and other computerized psychological treatments for adult depression: A meta- analysis. Cognitive Behaviour Therapy, 38, 196–205.CrossRefPubMed Andersson, G., & Cuijpers, P. (2009). Internet-based and other computerized psychological treatments for adult depression: A meta- analysis. Cognitive Behaviour Therapy, 38, 196–205.CrossRefPubMed
go back to reference American Psychiatric Association. (2010). Diagnostic and statistical manual-text revision (DSM-IV-TR). Washington, DC: American Psychiatric Association. American Psychiatric Association. (2010). Diagnostic and statistical manual-text revision (DSM-IV-TR). Washington, DC: American Psychiatric Association.
go back to reference Calear, A.L., & Christensen, H. (2010). Review of internet-based prevention and treatment programs for anxiety and depression in children and adolescents. The Medical Journal of Australia, 192(11), S12–S14.PubMed Calear, A.L., & Christensen, H. (2010). Review of internet-based prevention and treatment programs for anxiety and depression in children and adolescents. The Medical Journal of Australia, 192(11), S12–S14.PubMed
go back to reference Carlbring, P., Bohman, S., Brunt, S., Buhrman, M., Westling, B.E., Ekselius, L., & Andersson, G. (2006). Remote treatment of panic disorder: A randomized trial of Internet-based cognitive behavior therapy supplemented with telephone calls. American Journal of Psychiatry, 163, 2119–2125.CrossRefPubMed Carlbring, P., Bohman, S., Brunt, S., Buhrman, M., Westling, B.E., Ekselius, L., & Andersson, G. (2006). Remote treatment of panic disorder: A randomized trial of Internet-based cognitive behavior therapy supplemented with telephone calls. American Journal of Psychiatry, 163, 2119–2125.CrossRefPubMed
go back to reference Cuijpers, P., Marks, I.M., Straten, A. van, Cavanagh, K., Gega, L., & Andersson, G. (2009). Computer-aided psychotherapy for anxiety disorders: A meta-analytic review. Cognitive Behaviour Therapy, 38, 66–82.CrossRefPubMed Cuijpers, P., Marks, I.M., Straten, A. van, Cavanagh, K., Gega, L., & Andersson, G. (2009). Computer-aided psychotherapy for anxiety disorders: A meta-analytic review. Cognitive Behaviour Therapy, 38, 66–82.CrossRefPubMed
go back to reference Ebert, D. D., Zarski, A., Christensen, H., Stikkelbroek, Y., Cuijpers, P., Berking, M., Riper, H. (2015). Computer-based cognitive behavioral therapy for anxiety and depression in youth: A metaanalysis of randomized controlled outcome trials. PLoS ONE 10(3): e0119895. Ebert, D. D., Zarski, A., Christensen, H., Stikkelbroek, Y., Cuijpers, P., Berking, M., Riper, H. (2015). Computer-based cognitive behavioral therapy for anxiety and depression in youth: A metaanalysis of randomized controlled outcome trials. PLoS ONE 10(3): e0119895.
go back to reference Ferdon, C.D., & Kaslow, N.J. (2008). Evidencebased psychosocial treatments for child and adolescent depression. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 37, 62–104.CrossRef Ferdon, C.D., & Kaslow, N.J. (2008). Evidencebased psychosocial treatments for child and adolescent depression. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 37, 62–104.CrossRef
go back to reference Kaufman, J., Birmaher, B., & Brent, D. (1997). Schedule of Affective Disorders and Schizophrenia for School-Age Children-Present and Lifetime Version (K-SADS-PL): Initial reliability and validity data. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 36, 980–988.CrossRef Kaufman, J., Birmaher, B., & Brent, D. (1997). Schedule of Affective Disorders and Schizophrenia for School-Age Children-Present and Lifetime Version (K-SADS-PL): Initial reliability and validity data. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 36, 980–988.CrossRef
go back to reference Kennard, B. D., Ginsburg, G.S., Feeny, N. C., Sweeny, M., & Zagurski, R. (2005). Implementation challenges to TADS cognitive- behavioral therapy. Cognitive and Behavioral Practice, 12(2), 230–239.CrossRef Kennard, B. D., Ginsburg, G.S., Feeny, N. C., Sweeny, M., & Zagurski, R. (2005). Implementation challenges to TADS cognitive- behavioral therapy. Cognitive and Behavioral Practice, 12(2), 230–239.CrossRef
go back to reference Lewinsohn, P.M., Youngren, M.A., & Grosscup, S.J. (1979). Reinforcement and depression. In R. A. Dupue (Ed.), The psychobiology of depressive disorders: Implications for the effects of stress (pp. 291–316). New York: Academic Press. Lewinsohn, P.M., Youngren, M.A., & Grosscup, S.J. (1979). Reinforcement and depression. In R. A. Dupue (Ed.), The psychobiology of depressive disorders: Implications for the effects of stress (pp. 291–316). New York: Academic Press.
go back to reference Reichart, C.G., Wals, M., & Hillegers, M. (2001). Nederlandse vertaling en bewerking van de KSADS. Rotterdam: AZR-Sophia/Altrecht, interne publicatie. Reichart, C.G., Wals, M., & Hillegers, M. (2001). Nederlandse vertaling en bewerking van de KSADS. Rotterdam: AZR-Sophia/Altrecht, interne publicatie.
go back to reference Richardson, T., Stallard, P., & Velleman, S. (2010). Computerised cognitive behavioural therapy for the prevention and treatment of depression and anxiety in children and adolescents: a systematic review. Clinical Child and Family Psychology Review, 13(3), 275–290.CrossRefPubMed Richardson, T., Stallard, P., & Velleman, S. (2010). Computerised cognitive behavioural therapy for the prevention and treatment of depression and anxiety in children and adolescents: a systematic review. Clinical Child and Family Psychology Review, 13(3), 275–290.CrossRefPubMed
go back to reference Richters, J., & Gerrits, R.S. (2013). Een pilot-studie naar de potentiële effecten van online behandeling voor verschillende angststoornissen en depressie. Gedragstherapie, 46, 161–178. Richters, J., & Gerrits, R.S. (2013). Een pilot-studie naar de potentiële effecten van online behandeling voor verschillende angststoornissen en depressie. Gedragstherapie, 46, 161–178.
go back to reference Riper, H., Smit, F., Zanden, R. van der, Conijn, B., Kramer, J., & Mutsaers, K. (2007). E-Mental Health. High Tech, High Touch, High Trust. Utrecht: Trimbos Instituut. Riper, H., Smit, F., Zanden, R. van der, Conijn, B., Kramer, J., & Mutsaers, K. (2007). E-Mental Health. High Tech, High Touch, High Trust. Utrecht: Trimbos Instituut.
go back to reference Ruwaard, J. (2013). E-mental health in de jeugd ggz, baat het of schaadt het? Amsterdam: Landelijk Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie, digitale uitgave. Ruwaard, J. (2013). E-mental health in de jeugd ggz, baat het of schaadt het? Amsterdam: Landelijk Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie, digitale uitgave.
go back to reference Stikkelbroek, Y., Bouman, H. & Cuijpers, P. (2005). De D(o)epressiecursus. Dordrecht: De Hoop. Stikkelbroek, Y., Bouman, H. & Cuijpers, P. (2005). De D(o)epressiecursus. Dordrecht: De Hoop.
go back to reference Stikkelbroek, Y., & Van Dijk, J. (2013). D(o)epressie Blended. Utrecht: Expertisenetwerk Kinder- en Jeugdpsychiatrie / Jouw Omgeving. Stikkelbroek, Y., & Van Dijk, J. (2013). D(o)epressie Blended. Utrecht: Expertisenetwerk Kinder- en Jeugdpsychiatrie / Jouw Omgeving.
go back to reference Stikkelbroek, Y. (2016). Turning depression inside out. (promotieonderzoek). Stikkelbroek, Y. (2016). Turning depression inside out. (promotieonderzoek).
go back to reference Stikkelbroek, Y., & Prinzie, P. (2008). Complicaties bij behandeling van depressieve adolescenten met cognitieve gedragstherapie. Kind en Adolescent Praktijk, 7(2), 52–60.CrossRef Stikkelbroek, Y., & Prinzie, P. (2008). Complicaties bij behandeling van depressieve adolescenten met cognitieve gedragstherapie. Kind en Adolescent Praktijk, 7(2), 52–60.CrossRef
Metagegevens
Titel
Therapeut onmisbaar bij ‘blended therapie’ tegen depressie
Jongeren over de combinatie van onlineen face-to-facebehandeling
Auteurs
Drs. Roy De Vos
dr. Noor Tromp
Dr. Denise Bodden
Dr. Yvonne Stikkelbroek
Publicatiedatum
01-06-2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 2/2017
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-017-0014-x

Andere artikelen Uitgave 2/2017

Kind & Adolescent Praktijk 2/2017 Naar de uitgave

Uit de praktijk

Lef

Australische interventie blijkt in dagelijkse praktijk ook op lange termijn effectief

Met vrienden angst en depressie op de basisschool te lijf

OriginalPaper

Gezien en gelezen