Skip to main content
Top

2013 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2. Theoretische modellen over werkstress

Auteurs : Jan de Jonge, Pascale Le Blanc, Wilmar Schaufeli

Gepubliceerd in: De psychologie van arbeid en gezondheid

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Inleiding

Werknemers in geïndustrialiseerde landen hebben de afgelopen jaren in toenemende mate te maken gehad met veranderingen in en rondom de arbeid. Zo is er sprake van een intensivering van de arbeid, zich uitend in een hogere werkbelasting. Ook is de werkbelasting verschoven van fysieke belasting naar mentale en emotionele belasting, onder andere ten gevolge van de toename van het aantal werknemers dat in de dienstensector werkzaam is. Verder is er sprake van een bijna continu proces van organisatieverandering en worden er voortdurend nieuwe productie- en managementconcepten ingevoerd. Ten slotte wordt het psychologisch contract, dat wil zeggen de verwachting die werknemers koesteren over een billijke verhouding tussen hun inspanningen ten behoeve van de organisatie en de materiële en immateriële beloning die daartegenover staat, in toenemende mate aangetast. Tezamen zorgen deze veranderingen in en rondom de arbeid ervoor dat de risico’s verbonden aan het verrichten van arbeid steeds meer verschuiven van het materiële en fysieke vlak naar het psychosociale vlak, zoals geconcludeerd in H. 1. Psychosociaal heeft, zoals het woord al zegt, te maken met cognitieve, emotionele en sociale aspecten die invloed uitoefenen op de werknemer. Voorbeelden van psychosociale risicofactoren zijn: werkdruk, confrontatie met lastige en agressieve cliënten, gebrek aan controle over de uitvoering van het werk, conflicten met collega’s en baanonzekerheid. Daarnaast groeit het inzicht dat deze psychosociale kenmerken van het werk eveneens bepalend kunnen zijn voor de kwalitatieve en kwantitatieve werkprestatie.
Literatuur
go back to reference Cooper, C.L. (Ed.) (1998). Theories of organizational stress. Oxford: Oxford University Press. Cooper, C.L. (Ed.) (1998). Theories of organizational stress. Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Demerouti, E., Bakker, A.B., Nachreiner, F., & Schaufeli, W.B. (2001). The job demands-resources model of burnout. Journal of Applied Psychology, 86, 499-512.PubMedCrossRef Demerouti, E., Bakker, A.B., Nachreiner, F., & Schaufeli, W.B. (2001). The job demands-resources model of burnout. Journal of Applied Psychology, 86, 499-512.PubMedCrossRef
go back to reference Tooren, M. Van Den, Jonge, J. de, & Dormann, C. (2011). The Demand-Induced Strain Compensation Model: Background, key principles, theoretical underpinnings, and extended empirical evidence. In A. Caetano, S.A. Silva, & M.J. Chambel (Eds.), New challenges for a healthy workplace in human services (pp. 13-59). Mering: Rainer Hampp Verlag. Tooren, M. Van Den, Jonge, J. de, & Dormann, C. (2011). The Demand-Induced Strain Compensation Model: Background, key principles, theoretical underpinnings, and extended empirical evidence. In A. Caetano, S.A. Silva, & M.J. Chambel (Eds.), New challenges for a healthy workplace in human services (pp. 13-59). Mering: Rainer Hampp Verlag.
go back to reference Karasek, R.A., & Theorell, T. (1990). Healthy work: stress, productivity and the reconstruction of working life. New York: Basic Books. Karasek, R.A., & Theorell, T. (1990). Healthy work: stress, productivity and the reconstruction of working life. New York: Basic Books.
go back to reference Schaufeli, W.B. & Taris, T.W. (in druk). A critical review of the Job Demands-Resources Model: Implications for improving work and health. G. Bauer & O. Hämmig (Eds.), Bridging occupational, organizational and public health. Amsterdam: Springer. Schaufeli, W.B. & Taris, T.W. (in druk). A critical review of the Job Demands-Resources Model: Implications for improving work and health. G. Bauer & O. Hämmig (Eds.), Bridging occupational, organizational and public health. Amsterdam: Springer.
go back to reference Warr, P. (2007). Work, happiness, and unhappiness. London: Lawrence Erlbaum. Warr, P. (2007). Work, happiness, and unhappiness. London: Lawrence Erlbaum.
Metagegevens
Titel
Theoretische modellen over werkstress
Auteurs
Jan de Jonge
Pascale Le Blanc
Wilmar Schaufeli
Copyright
2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9854-6_2