Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

2023 | OriginalPaper | Hoofdstuk

1. Theoretische achtergrond

Auteurs : Marije Kuin, Paulien Peters

Gepubliceerd in: Zelfbeeldtraining voor kinderen en adolescenten

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In de klinische praktijk worden veelvuldig kinderen met een negatief zelfbeeld gesignaleerd; het is vaak gerelateerd aan het hebben of ontwikkelen van een depressie en wordt gesignaleerd in vele andere psychische stoornissen. Bij gebrek aan effectieve behandelingen gericht op het negatieve zelfbeeld is in navolging van de Competitive Memory Training voor volwassenen van Korrelboom, COMET voor kinderen en adolescenten ontwikkeld. In dit eerste hoofdstuk wordt de theoretische achtergrond van deze interventie beschreven. Allereerst wordt de ontwikkeling van het zelfbeeld en van het negatieve zelfbeeld in het algemeen besproken. Daarna wordt ingegaan op de theoretische achtergrond van COMET en positieve-aandachtstraining. Ook wordt de stand van zaken op het gebied van onderzoek naar de versie voor kinderen en adolescenten weergegeven. Ten slotte wordt ingegaan op de doelgroep en de (contra-)indicaties.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Achenbach, T. M. (1991). Integrative guide for the 1991 CBCL/4-18, YSR and TRF profiles. University of Vermont, Department of Psychiatry. Achenbach, T. M. (1991). Integrative guide for the 1991 CBCL/4-18, YSR and TRF profiles. University of Vermont, Department of Psychiatry.
go back to reference Baumeister, R. F., Smart, L., & Boden, J. M. (1996). Relation of threatened egotism to violence and aggression: The dark side of high self-esteem. Psychological Review, 103(1), 5–33.PubMedCrossRef Baumeister, R. F., Smart, L., & Boden, J. M. (1996). Relation of threatened egotism to violence and aggression: The dark side of high self-esteem. Psychological Review, 103(1), 5–33.PubMedCrossRef
go back to reference Beck, A. T., Brown, G. K., Steer, R. A., Kuyken, W., & Grisham, J. (2001). Psychometric properties of the Beck Self-Esteem Scales. Behaviour Research and Therapy, 39(1), 115–124.PubMedCrossRef Beck, A. T., Brown, G. K., Steer, R. A., Kuyken, W., & Grisham, J. (2001). Psychometric properties of the Beck Self-Esteem Scales. Behaviour Research and Therapy, 39(1), 115–124.PubMedCrossRef
go back to reference Block, J., & Robins, R. W. (1993). A longitudinal study of consistency and change in self-esteem from early adolescence to early adulthood. Child Development, 64(3), 909–923.PubMedCrossRef Block, J., & Robins, R. W. (1993). A longitudinal study of consistency and change in self-esteem from early adolescence to early adulthood. Child Development, 64(3), 909–923.PubMedCrossRef
go back to reference Bond, L., Carlin, J. B., Thomas, L., Rubin, K., & Patton, G. (2001). Does bullying cause emotional problems? A prospective study of young teenagers. BMJ, 323, 480–484.PubMedPubMedCentralCrossRef Bond, L., Carlin, J. B., Thomas, L., Rubin, K., & Patton, G. (2001). Does bullying cause emotional problems? A prospective study of young teenagers. BMJ, 323, 480–484.PubMedPubMedCentralCrossRef
go back to reference Bos, A. E., Muris, P., Mulkens, S., & Schaalma, H. P. (2006). Changing self-esteem in children and adolescents: A roadmap for future interventions. Netherlands Journal of Psychology, 62(1), 26–33.CrossRef Bos, A. E., Muris, P., Mulkens, S., & Schaalma, H. P. (2006). Changing self-esteem in children and adolescents: A roadmap for future interventions. Netherlands Journal of Psychology, 62(1), 26–33.CrossRef
go back to reference Bos, A. E., Muris, P., & Huijding, J. (2011). Preventie van psychopathologie bij kinderen en adolescenten: Het belang van zelfwaarderingsinterventies. Psychologie & Gezondheid, 39(4), 232–240.CrossRef Bos, A. E., Muris, P., & Huijding, J. (2011). Preventie van psychopathologie bij kinderen en adolescenten: Het belang van zelfwaarderingsinterventies. Psychologie & Gezondheid, 39(4), 232–240.CrossRef
go back to reference Braet, C., Mervielde, I., & Vandereycken, W. (1997). Psychological aspects of childhood obesity: A controlled study in a clinical and non-clinical sample. Journal of Pediatric Psychology, 22, 59–71.PubMedCrossRef Braet, C., Mervielde, I., & Vandereycken, W. (1997). Psychological aspects of childhood obesity: A controlled study in a clinical and non-clinical sample. Journal of Pediatric Psychology, 22, 59–71.PubMedCrossRef
go back to reference Brewin, C. R. (2006). Understanding cognitive behaviour therapy: A retrieval competition account. Behaviour Research and Therapy, 44(6), 765–784.PubMedCrossRef Brewin, C. R. (2006). Understanding cognitive behaviour therapy: A retrieval competition account. Behaviour Research and Therapy, 44(6), 765–784.PubMedCrossRef
go back to reference Chubb, N. H., Fertman, C. I., & Ross, J. L. (1997). Adolescent self-esteem and locus of control: A longitudinal study of gender and age differences. Adolescence, 32(125), 113–129.PubMed Chubb, N. H., Fertman, C. I., & Ross, J. L. (1997). Adolescent self-esteem and locus of control: A longitudinal study of gender and age differences. Adolescence, 32(125), 113–129.PubMed
go back to reference De Neef, M. (2010). Negatief zelfbeeld. Boom. De Neef, M. (2010). Negatief zelfbeeld. Boom.
go back to reference Donders, W., & Verschueren, K. (2004). Zelfwaardering en acceptatie door leeftijdgenoten: Een longitudinaal onderzoek bij basisschoolkinderen. Kind En Adolescent, 25, 74–90.CrossRef Donders, W., & Verschueren, K. (2004). Zelfwaardering en acceptatie door leeftijdgenoten: Een longitudinaal onderzoek bij basisschoolkinderen. Kind En Adolescent, 25, 74–90.CrossRef
go back to reference Donnellan, M. B., Trzesniewski, K. H., Robins, R. W., Moffitt, T. E., & Caspi, A. (2005). Low self-esteem is related to aggression, antisocial behavior, and delinquency. Psychological Science, 16(4), 328–335.PubMedCrossRef Donnellan, M. B., Trzesniewski, K. H., Robins, R. W., Moffitt, T. E., & Caspi, A. (2005). Low self-esteem is related to aggression, antisocial behavior, and delinquency. Psychological Science, 16(4), 328–335.PubMedCrossRef
go back to reference Egberink, I. J. L., Janssen, N. A. M., & Vermeulen, C. S. M. (2009–2016). COTAN Documentatie. Boom Test Uitgevers. Egberink, I. J. L., Janssen, N. A. M., & Vermeulen, C. S. M. (2009–2016). COTAN Documentatie. Boom Test Uitgevers.
go back to reference Ekkers, W., Korrelboom, K., Huijbrechts, I., Smits, N., Cuijpers, P., & Van der Gaag, P. (2011). Competitive Memory Training for treating depression and rumination in depressed older adults: A randomized controlled trial. Behavioral Research and Therapy, 49(10), 588–596. Ekkers, W., Korrelboom, K., Huijbrechts, I., Smits, N., Cuijpers, P., & Van der Gaag, P. (2011). Competitive Memory Training for treating depression and rumination in depressed older adults: A randomized controlled trial. Behavioral Research and Therapy, 49(10), 588–596.
go back to reference Elfhag, K., Tynelius, P., & Rasmussen, F. (2010). Self-esteem links in families with 12-year old children and in separated spouses. The Journal of Psychology, Interdisciplinary and Applied, 144(4), 341–359.CrossRef Elfhag, K., Tynelius, P., & Rasmussen, F. (2010). Self-esteem links in families with 12-year old children and in separated spouses. The Journal of Psychology, Interdisciplinary and Applied, 144(4), 341–359.CrossRef
go back to reference Erol, R. Y., & Orth, U. (2011). Self-esteem development from age 14 to 30 years: A longitudinal study. Journal of Personality and Social Psychology, 101, 607–619.PubMedCrossRef Erol, R. Y., & Orth, U. (2011). Self-esteem development from age 14 to 30 years: A longitudinal study. Journal of Personality and Social Psychology, 101, 607–619.PubMedCrossRef
go back to reference Felson, R. B., & Zielinski, M. A. (1989). Children’s self-esteem and parental support. Journal of Marriage and the Family, 51(3), 727–735.CrossRef Felson, R. B., & Zielinski, M. A. (1989). Children’s self-esteem and parental support. Journal of Marriage and the Family, 51(3), 727–735.CrossRef
go back to reference Franck, E., De Raedt, R., Barbez, C., & Rosseel, Y. (2008). Psychometric properties of the Dutch Rosenberg self-esteem sceel. Psychologica Belgica, 48, 25–35.CrossRef Franck, E., De Raedt, R., Barbez, C., & Rosseel, Y. (2008). Psychometric properties of the Dutch Rosenberg self-esteem sceel. Psychologica Belgica, 48, 25–35.CrossRef
go back to reference Galesloot, E. B., Van Steensel, F. J. A., Kuin, M. F. J. A., & Bögels, S. M. (2014). Competitive Memory Training (COMET) for Low Self-Esteem for children and adolescents: A Pilot Study. Masterscriptie UvA. Galesloot, E. B., Van Steensel, F. J. A., Kuin, M. F. J. A., & Bögels, S. M. (2014). Competitive Memory Training (COMET) for Low Self-Esteem for children and adolescents: A Pilot Study. Masterscriptie UvA.
go back to reference Ginsburg, G. S., La Greca, A. M., & Silverman, W. K. (1998). Social anxiety in children with anxiety disorders: Relation with social and emotional functioning. Journal of Abnormal Child Psychology, 26(3), 175–185.PubMedCrossRef Ginsburg, G. S., La Greca, A. M., & Silverman, W. K. (1998). Social anxiety in children with anxiety disorders: Relation with social and emotional functioning. Journal of Abnormal Child Psychology, 26(3), 175–185.PubMedCrossRef
go back to reference Hackmann, A., Bennett-Levy, J., & Holmes, E. (2011). Oxford guide to imagery in cognitive therapy. Oxford University Press.CrossRef Hackmann, A., Bennett-Levy, J., & Holmes, E. (2011). Oxford guide to imagery in cognitive therapy. Oxford University Press.CrossRef
go back to reference Haney, P., & Durlak, J. A. (1998). Changing self-esteem in children and adolescents: A meta-analytical review. Journal of Clinical Child Psychology, 27(4), 423–433.PubMedCrossRef Haney, P., & Durlak, J. A. (1998). Changing self-esteem in children and adolescents: A meta-analytical review. Journal of Clinical Child Psychology, 27(4), 423–433.PubMedCrossRef
go back to reference Harter, S. (1999). The construction of the self. A developmental perspective. Guilford Press. Harter, S. (1999). The construction of the self. A developmental perspective. Guilford Press.
go back to reference Holmes, E. A., Mathews, A., Mackintosh, B., & Dalgleish, T. (2008). The causal effect of mental imagery on emotion assessed using picture–word cues. Emotion, 8, 395–409.PubMedCrossRef Holmes, E. A., Mathews, A., Mackintosh, B., & Dalgleish, T. (2008). The causal effect of mental imagery on emotion assessed using picture–word cues. Emotion, 8, 395–409.PubMedCrossRef
go back to reference Korrelboom, K. (2011). COMET voor negatief zelfbeeld. Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Korrelboom, K. (2011). COMET voor negatief zelfbeeld. Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Korrelboom, K. (2022a). COMET voor negatief zelfbeeld. Competitieve memory training voor lage zelfwaardering en negatief zelfbeeld. Bohn Stafleu van Loghum. Korrelboom, K. (2022a). COMET voor negatief zelfbeeld. Competitieve memory training voor lage zelfwaardering en negatief zelfbeeld. Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Korrelboom, K. (2022b). Verbeter uw zelfbeeld in 7 stappen. Een werkboek voor de client. Bohn Stafleu van Loghum. Korrelboom, K. (2022b). Verbeter uw zelfbeeld in 7 stappen. Een werkboek voor de client. Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Korrelboom, K., & Ten Broeke, E. (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Coutinho. Korrelboom, K., & Ten Broeke, E. (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Coutinho.
go back to reference Korrelboom, K., & IJdema, T., Karreman, A., & Gaag, M. van der,. (2022). The efficacy of transdiagnostic applications of competitive memory training (COMET) on low self-esteem and comorbid depression: A meta-analysis of randomized controlled trials. Cognitive Therapy & Research, 46, 532–543.CrossRef Korrelboom, K., & IJdema, T., Karreman, A., & Gaag, M. van der,. (2022). The efficacy of transdiagnostic applications of competitive memory training (COMET) on low self-esteem and comorbid depression: A meta-analysis of randomized controlled trials. Cognitive Therapy & Research, 46, 532–543.CrossRef
go back to reference Kwakman, M., Balci, S., & Boyer, B. E. (2022). Werken aan het zelfbeeld van kinderen met ASS. Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme, 21, 23–39. Kwakman, M., Balci, S., & Boyer, B. E. (2022). Werken aan het zelfbeeld van kinderen met ASS. Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme, 21, 23–39.
go back to reference Leitenberg, H., Yost, L. W., & Carroll-Wilson, M. (1986). Negative cognitive errors in children: Questionnaire development, normative data, and comparisons between children with and without self-reported symptoms of depression, low self-esteem, and evaluation anxiety. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 54(4), 528–536.PubMedCrossRef Leitenberg, H., Yost, L. W., & Carroll-Wilson, M. (1986). Negative cognitive errors in children: Questionnaire development, normative data, and comparisons between children with and without self-reported symptoms of depression, low self-esteem, and evaluation anxiety. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 54(4), 528–536.PubMedCrossRef
go back to reference Lewis, M. (2006). The self in self-conscious emotions. Annals of the New York Academy of Sciences, 818(1), 119–142. Lewis, M. (2006). The self in self-conscious emotions. Annals of the New York Academy of Sciences, 818(1), 119–142.
go back to reference Maarsingh, M., Korrelboom, K., & Huijbrechts, I. (2010). Competitive Memory Training (COMET) voor een negatief zelfbeeld als aanvullende behandeling bij depressieve patiënten; een pilotstudie. Directieve Therapie, 30(2), 94–112.CrossRef Maarsingh, M., Korrelboom, K., & Huijbrechts, I. (2010). Competitive Memory Training (COMET) voor een negatief zelfbeeld als aanvullende behandeling bij depressieve patiënten; een pilotstudie. Directieve Therapie, 30(2), 94–112.CrossRef
go back to reference MacLeod, C., & Mathews, A. (2012). Cognitive bias modification approaches to anxiety. Annual Review of Clinical Psychology, 8, 189–217.PubMedCrossRef MacLeod, C., & Mathews, A. (2012). Cognitive bias modification approaches to anxiety. Annual Review of Clinical Psychology, 8, 189–217.PubMedCrossRef
go back to reference Mancini, A. D., Prati, G., & Black, S. (2011). Self-worth mediates the effects of violent loss on PTSD symptoms. Journal of Traumatic Stress, 24, 116–120.PubMedCrossRef Mancini, A. D., Prati, G., & Black, S. (2011). Self-worth mediates the effects of violent loss on PTSD symptoms. Journal of Traumatic Stress, 24, 116–120.PubMedCrossRef
go back to reference Mann, M. M., Hosman, C. M., Schaalma, H. P., & De Vries, N. K. (2004). Self-esteem in a broad-spectrum approach for mental health promotion. Health Education Research, 19(4), 357–372.PubMedCrossRef Mann, M. M., Hosman, C. M., Schaalma, H. P., & De Vries, N. K. (2004). Self-esteem in a broad-spectrum approach for mental health promotion. Health Education Research, 19(4), 357–372.PubMedCrossRef
go back to reference McCormick, C. B., & Kennedy, J. H. (1994). Parent-child attachment working models and self-esteem in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 23(1), 1–18.CrossRef McCormick, C. B., & Kennedy, J. H. (1994). Parent-child attachment working models and self-esteem in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 23(1), 1–18.CrossRef
go back to reference McGee, R., & Williams, S. (2000). Does low self-esteem predict health compromising behaviours among adolescents? Journal of Adolescence, 23(5), 569–582.PubMedCrossRef McGee, R., & Williams, S. (2000). Does low self-esteem predict health compromising behaviours among adolescents? Journal of Adolescence, 23(5), 569–582.PubMedCrossRef
go back to reference Neumark-Sztainer, D., Story, M., French, S. A., Resnick, M. D. (1997). Psychosocial correlations of health compromising behaviors among adolescents. Health Education Research, 12, 37-52. Neumark-Sztainer, D., Story, M., French, S. A., Resnick, M. D. (1997). Psychosocial correlations of health compromising behaviors among adolescents. Health Education Research, 12, 37-52.
go back to reference Olij, R., Korrelboom, K., Huijbrechts, I., De Jong, M., Cloin, N., Maarsingh, M., & Paumen, B. (2006). De module zelfbeeld in een groep: Werkwijze en eerste bevindingen. Directieve Therapie, 26, 157–165.CrossRef Olij, R., Korrelboom, K., Huijbrechts, I., De Jong, M., Cloin, N., Maarsingh, M., & Paumen, B. (2006). De module zelfbeeld in een groep: Werkwijze en eerste bevindingen. Directieve Therapie, 26, 157–165.CrossRef
go back to reference Olive, L. (2015). Wat is de effectiviteit van de individuele Competitive Memory Training (COMET) voor een laag zelfbeeld bij kinderen en adolescenten met een klinische achtergrond? (Master’s thesis). Universiteit van Amsterdam. Olive, L. (2015). Wat is de effectiviteit van de individuele Competitive Memory Training (COMET) voor een laag zelfbeeld bij kinderen en adolescenten met een klinische achtergrond? (Master’s thesis). Universiteit van Amsterdam.
go back to reference Park, L. E., & Maner, J. K. (2009). Does self-threat promote social connection? The role of self-esteem and contingencies of self-worth. Journal of Personality and Social Psychology, 96(1), 203.PubMedCrossRef Park, L. E., & Maner, J. K. (2009). Does self-threat promote social connection? The role of self-esteem and contingencies of self-worth. Journal of Personality and Social Psychology, 96(1), 203.PubMedCrossRef
go back to reference Petersen, L., Maric, M., Salemink, E., Thijms, J., Collot D’Escury-Koenigs, A., & Snellings, P. (in preparation). De invloed van een Competitive Memory Training op het zelfbeeld en samenhangende internaliserende problemen bij ernstig dyslectische kinderen: Een pilotonderzoek. Petersen, L., Maric, M., Salemink, E., Thijms, J., Collot D’Escury-Koenigs, A., & Snellings, P. (in preparation). De invloed van een Competitive Memory Training op het zelfbeeld en samenhangende internaliserende problemen bij ernstig dyslectische kinderen: Een pilotonderzoek.
go back to reference Posthuma, D., & Lange, A. (1999). Positieve zelfverbalisatie bij opgenomen patiënten; een pilot-onderzoek. Directieve Therapie, 19(2), 51–57. Posthuma, D., & Lange, A. (1999). Positieve zelfverbalisatie bij opgenomen patiënten; een pilot-onderzoek. Directieve Therapie, 19(2), 51–57.
go back to reference Reijntjes, A., Thomaes, S., Kamphuis, J. H., Orobio de Castro, B., & Telch, M. J. (2010). Self-verification strivings in children holding negative self-views: The mitigating effects of a preceding success experience. Cognitive Therapy and Research, 34, 563–570.PubMedPubMedCentralCrossRef Reijntjes, A., Thomaes, S., Kamphuis, J. H., Orobio de Castro, B., & Telch, M. J. (2010). Self-verification strivings in children holding negative self-views: The mitigating effects of a preceding success experience. Cognitive Therapy and Research, 34, 563–570.PubMedPubMedCentralCrossRef
go back to reference Reyers, G. (2016). Effectmeting groepstraining ‘Werken aan je zelfbeeld, COMET voor kinderen en jongeren’ (Bachelor’s thesis). Saxion, Deventer. Reyers, G. (2016). Effectmeting groepstraining ‘Werken aan je zelfbeeld, COMET voor kinderen en jongeren’ (Bachelor’s thesis). Saxion, Deventer.
go back to reference Robins, R. W., Trzesniewski, K. H., Tracy, J. L., Gosling, S. D., & Potter, J. (2002). Global self-esteem across the lifespan. Psychology and Aging, 17, 423–434.PubMedCrossRef Robins, R. W., Trzesniewski, K. H., Tracy, J. L., Gosling, S. D., & Potter, J. (2002). Global self-esteem across the lifespan. Psychology and Aging, 17, 423–434.PubMedCrossRef
go back to reference Rochat, P., & Striano, T. (2002). Who’s in the mirror? Self–other discrimination in specular images by four- and nine-month-old infants. Child Development, 73(1), 35–46.PubMedCrossRef Rochat, P., & Striano, T. (2002). Who’s in the mirror? Self–other discrimination in specular images by four- and nine-month-old infants. Child Development, 73(1), 35–46.PubMedCrossRef
go back to reference Rogers, T. B., Kuiper, N. A., & Kirker, W. S. (1977). Self-reference and the encoding of personal information. Journal of Personality and Social Psychology, 35(9), 677–688.PubMedCrossRef Rogers, T. B., Kuiper, N. A., & Kirker, W. S. (1977). Self-reference and the encoding of personal information. Journal of Personality and Social Psychology, 35(9), 677–688.PubMedCrossRef
go back to reference Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton University Press.CrossRef Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton University Press.CrossRef
go back to reference Rüsch, N., Lieb, K., Göttler, I., Hermann, C., Schramm, E., Richter, H., Jacob, G. A., Corrigan, P. W., & Bohus, M. (2007). Shame and implicit self-concept in women with borderline personality disorder. American Journal of Psychiatry, 164, 500–508.PubMedCrossRef Rüsch, N., Lieb, K., Göttler, I., Hermann, C., Schramm, E., Richter, H., Jacob, G. A., Corrigan, P. W., & Bohus, M. (2007). Shame and implicit self-concept in women with borderline personality disorder. American Journal of Psychiatry, 164, 500–508.PubMedCrossRef
go back to reference Shaw-Zirt, B., Popali-Lehane, L., Chaplin, W., & Bergman, A. (2005). Adjustment, social skills, and self-esteem in college students with symptoms of ADHD. Journal of Attention Disorders, 8(3), 109–120.PubMedCrossRef Shaw-Zirt, B., Popali-Lehane, L., Chaplin, W., & Bergman, A. (2005). Adjustment, social skills, and self-esteem in college students with symptoms of ADHD. Journal of Attention Disorders, 8(3), 109–120.PubMedCrossRef
go back to reference Sieving, R. E., & Zirbel-Donisch, S. T. (1990). Development and enhancement of self-esteem in children. Journal of Pediatric Health Care, 4(6), 290–296.PubMedCrossRef Sieving, R. E., & Zirbel-Donisch, S. T. (1990). Development and enhancement of self-esteem in children. Journal of Pediatric Health Care, 4(6), 290–296.PubMedCrossRef
go back to reference Simmons, R. G., & Rosenberg, F. (1975). Sex, sex roles, and self-image. Journal of Youth and Adolescence, 4(3), 229–258.PubMedCrossRef Simmons, R. G., & Rosenberg, F. (1975). Sex, sex roles, and self-image. Journal of Youth and Adolescence, 4(3), 229–258.PubMedCrossRef
go back to reference Staring, A. B., Van den Berg, D. P., Cath, D. C., Schoorl, M., Engelhard, I. M., & Korrelboom, C. W. (2016). Self-esteem treatment in anxiety: A randomized controlled crossover trial of Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) versus Competitive Memory Training (COMET) in patients with anxiety disorders. Behaviour Research & Therapy., 82, 11–20.CrossRef Staring, A. B., Van den Berg, D. P., Cath, D. C., Schoorl, M., Engelhard, I. M., & Korrelboom, C. W. (2016). Self-esteem treatment in anxiety: A randomized controlled crossover trial of Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) versus Competitive Memory Training (COMET) in patients with anxiety disorders. Behaviour Research & Therapy., 82, 11–20.CrossRef
go back to reference Sukumaran, S., Vickers, B., Yates, P., & Garralda, M. E. (2003). Self-esteem in child and adolescent psychiatric patients. European Child & Adolescent Psychiatry, 12(4), 190–197. Sukumaran, S., Vickers, B., Yates, P., & Garralda, M. E. (2003). Self-esteem in child and adolescent psychiatric patients. European Child & Adolescent Psychiatry, 12(4), 190–197.
go back to reference Treffers, D. A., Goedhart, A. W., Veerman, J. W., Van den Bregh, B. R. H., Ackaert, L., & De Rycke, L. (2002). Competentiebelevingsschaal voor Adolescenten. Handleiding. Swets Test Publishers. Treffers, D. A., Goedhart, A. W., Veerman, J. W., Van den Bregh, B. R. H., Ackaert, L., & De Rycke, L. (2002). Competentiebelevingsschaal voor Adolescenten. Handleiding. Swets Test Publishers.
go back to reference Van der Does, A. J. W. (2002). BDI-II-NL: Handleiding Beck Depression Inventory-II, Nederlandse vertaling en bewerking. Swets Test Publisher. Van der Does, A. J. W. (2002). BDI-II-NL: Handleiding Beck Depression Inventory-II, Nederlandse vertaling en bewerking. Swets Test Publisher.
go back to reference Van Meijel, E., Verlinden, E., Diehle, J., & Lindauer, R. (2013). Klinisch Interview voor PTSS bij Kinderen en Adolescenten. Bohn Stafleu van Loghum. Van Meijel, E., Verlinden, E., Diehle, J., & Lindauer, R. (2013). Klinisch Interview voor PTSS bij Kinderen en Adolescenten. Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Veerman, J. W., Straathof, M. A. E., Treffers, D. A., Van den Bergh, B. R. H., & Ten Brink, L. T. (1997). De Competentiebelevingsschaal voor Kinderen, CBSK. Handleiding. Swets & Zeitlinger. Veerman, J. W., Straathof, M. A. E., Treffers, D. A., Van den Bergh, B. R. H., & Ten Brink, L. T. (1997). De Competentiebelevingsschaal voor Kinderen, CBSK. Handleiding. Swets & Zeitlinger.
go back to reference Verheij, F., Verhulst, F. C., & Ferdinand, R. F. (2007). Kinder- en jeugdpsychiatrie. Behandeling en begeleiding. Koninklijke Van Gorcum. Verheij, F., Verhulst, F. C., & Ferdinand, R. F. (2007). Kinder- en jeugdpsychiatrie. Behandeling en begeleiding. Koninklijke Van Gorcum.
Metagegevens
Titel
Theoretische achtergrond
Auteurs
Marije Kuin
Paulien Peters
Copyright
2023
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2876-5_1