Skip to main content
Top

2015 | OriginalPaper | Hoofdstuk

34. Themagecentreerde interactie

Auteur : Jan Remmerswaal

Gepubliceerd in: Begeleiden van groepen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Themagecentreerde interactie (TGI) is de naam van een wijze van werken met groepen, met name op het gebied van ervaringsgericht leren. De methode biedt een integratie van aanzetten uit de psychoanalyse en de humanistische psychologie. Het algemene doel is het scheppen van voorwaarden voor levend leren (‘living learning’). In het werkmodel gaat het om het scheppen van een balans tussen vier componenten: de taak of leerstof (aangeduid als Het), het individu (aangeduid als Ik), de groep (aangeduid als Wij) en de context (aangeduid als de Globe). Achter het werkmodel liggen enkele uitgangspunten (axioma’s) en twee postulaten, waarvan: ‘Je bent je eigen leider’, de bekendste is. Bij het werken met de methodiek wordt een negental hulpregels gehanteerd, die bijdragen aan het vinden van een werkstructuur. Kern daarbij is dat het werk aan de groepstaak en de onderlinge interactie maximaal op elkaar afgestemd worden.
Literatuur
go back to reference Bakker, A. (1978). Levend leren in groepen: de methodiek van de thematische interaktie. In M. Jongerius e.a. (red.), Handboek Werken, leren en leven met groepen (E2100). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Bakker, A. (1978). Levend leren in groepen: de methodiek van de thematische interaktie. In M. Jongerius e.a. (red.), Handboek Werken, leren en leven met groepen (E2100). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Callens, I. (1982). Ik, het thema en de anderen. Grondhouding en werkprincipes van de themagecentreerde interactie. Baarn: Nelissen. Callens, I. (1982). Ik, het thema en de anderen. Grondhouding en werkprincipes van de themagecentreerde interactie. Baarn: Nelissen.
go back to reference Callens, I. (1983). Het concept levend leren (proefschrift). Amsterdam: Vrije Universiteit. Callens, I. (1983). Het concept levend leren (proefschrift). Amsterdam: Vrije Universiteit.
go back to reference Callens, I. (2004). Generatief leiderschap: het innovatieve leiderschapsmodel van de themagecentreerde interactie (TGI). In J. Remmerswaal e.a. (red.), Handboek Werken, leren en leven met groepen (A6400). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Callens, I. (2004). Generatief leiderschap: het innovatieve leiderschapsmodel van de themagecentreerde interactie (TGI). In J. Remmerswaal e.a. (red.), Handboek Werken, leren en leven met groepen (A6400). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Callens, I. (2005). Generatief leiderschap: het innovatieve leiderschapsmodel van de themagecentreerde interactie (TGI) (deel II). In J. Remmerswaal e.a. (red.), Handboek Werken, leren en leven met groepen (A6500). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Callens, I. (2005). Generatief leiderschap: het innovatieve leiderschapsmodel van de themagecentreerde interactie (TGI) (deel II). In J. Remmerswaal e.a. (red.), Handboek Werken, leren en leven met groepen (A6500). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Cohn, R. (1969). From couch tot circle to community. In H. Ruitenbeek (Ed.), Grouptherapy today (pp. 256–267). New York: Atherton Press. Cohn, R. (1969). From couch tot circle to community. In H. Ruitenbeek (Ed.), Grouptherapy today (pp. 256–267). New York: Atherton Press.
go back to reference Hendriksen, J. & Wit, A. de (red.) (2004). Het thema centraal. Theorie en praktijk van themagecentreerde interactie. Soest: Nelissen. Hendriksen, J. & Wit, A. de (red.) (2004). Het thema centraal. Theorie en praktijk van themagecentreerde interactie. Soest: Nelissen.
Metagegevens
Titel
Themagecentreerde interactie
Auteur
Jan Remmerswaal
Copyright
2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0725-8_34