2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk
15. Thema 2: Migrantenouderen in Nederland
Auteur : Magteld Beun
Gepubliceerd in: Ouderen en welzijn van nu
Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum
Leerdoelen
-
Je hebt inzicht in de sociaaleconomische positie die veel oudere migranten in de Nederlandse samenleving innemen.
-
Je kunt de relatie leggen tussen de migratiegeschiedenis, de taal- en leerachterstand in het land van herkomst en de laaggeletterdheid bij veel allochtonen binnen de Nederlandse samenleving.
-
Je begrijpt het verschil tussen de visie op ouder worden en oud zijn van veel allochtone groepen en de Nederlands-westerse opvatting.
-
Je kunt de relatie leggen tussen een aantal moeilijk bespreekbare onderwerpen (taboes), die met name op het terrein van (geestelijke) gezondheid bestaan, bij de doelgroep oudere migranten en het ‘moeilijk bereikbaar’ zijn voor hulpverleners.
-
Je kunt aangeven welke beperkingen de algemeen geldende opvatting dat migrantengroepen ‘zelf voor hun ouderen zorgen’ kent.