Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

26-07-2015 | Original Paper | Uitgave 1/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 1/2016

The Vineland-II in Preschool Children with Autism Spectrum Disorders: An Item Content Category Analysis

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 1/2016
Auteurs:
Giulia Balboni, Alessandra Tasso, Filippo Muratori, Roberto Cubelli

Abstract

We investigated which item subsets of the Vineland-II can discriminate low-functioning preschoolers with ASD from matched peers with other neurodevelopmental disorders, using a regression analysis derived from a normative sample to account for cognitive and linguistic competencies. At variance with the typical profile, a pattern with Communication more impaired than Socialization was observed. The source of the frequently reported Socialization delay in ASD appears to be in Playing and Imitating skills only, not in other social adaptive behavior skills. The combination of item subsets Playing, Following instructions, Beginning to talk, and Speech skills provided the best discrimination between the two clinical groups. Evaluation of the Vineland-II score on item content categories is a useful procedure for a more efficient clinical description.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 1/2016 Naar de uitgave