Skip to main content
main-content

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-11-2009 | Uitgave 8/2009

Journal of Abnormal Child Psychology 8/2009

The Unity and Diversity of Inattention and Hyperactivity/Impulsivity in ADHD: Evidence for a General Factor with Separable Dimensions

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 8/2009
Auteurs:
Maggie E. Toplak, Ashley Pitch, David B. Flora, Linda Iwenofu, Karen Ghelani, Umesh Jain, Rosemary Tannock

Abstract

To examine the unity and diversity of inattention and hyperactivity/impulsivity symptom domains of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) in a clinical sample of adolescents with ADHD. Parents and adolescents were administered a semi-structured diagnostic interview, the Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia for School-Age Children — Present and Lifetime Version (K-SADS-PL), to assess adolescent ADHD. Data from 201 parent interviews and 189 adolescent interviews were examined. Four potential factor structures for the 18 ADHD symptoms were tested using confirmatory factor analysis: two models with correlated factors and two bifactor models. A bifactor model with two specific factors best accounted for adolescent symptoms, according to both parent and adolescents’ reports. Replication of these findings from behavioral rating scales completed for this sample by parents and teachers indicates that the findings are not method– or informant-specific. The results suggest that there is an important unitary component to ADHD symptoms and separable dimensional traits of Inattention and Hyperactivity/Impulsivity.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 8/2009

Journal of Abnormal Child Psychology 8/2009Naar de uitgave