Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-01-2013 | Original Paper | Uitgave 1/2013

Journal of Autism and Developmental Disorders 1/2013

The Triple I Hypothesis: Taking Another(’s) Perspective on Executive Dysfunction in Autism

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 1/2013
Auteur:
Sarah J. White

Abstract

The executive dysfunction theory attempts to explain not only the repetitive behaviours but also the socio-communicative difficulties in autism. While it is clear that some individuals with autism perform poorly on certain executive function tasks, it remains unclear what underlies these impairments. The most consistent and striking difficulties are seen on tasks that are open-ended in structure, lack explicit instructions and involve arbitrary rules. I propose that impairment on such tasks is not due to executive dysfunction; instead, poor performance results from difficulties forming an implicit understanding of the experimenter’s expectations for the task, resulting in egocentric and idiosyncratic behaviour. These difficulties in taking another’s perspective may be explained parsimoniously by the mentalising difficulties robustly demonstrated to exist in autism.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2013

Journal of Autism and Developmental Disorders 1/2013 Naar de uitgave

Books Received

Books Received