Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-05-2011 | Uitgave 4/2011

Journal of Abnormal Child Psychology 4/2011

The Structure of Psychopathology in a Community Sample of Preschoolers

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 4/2011
Auteurs:
Jennifer Strickland, Jennifer Keller, John V. Lavigne, Karen Gouze, Joyce Hopkins, Susan LeBailly
Belangrijke opmerkingen
Authorship order of Jennifer Strickland and Jennifer Keller was determined by a coin-toss.

Abstract

Despite growing interest in the development of alternative diagnostic classification systems for psychopathology in young children, little is known about the adequacy of the DSM symptom structure for describing psychopathology in this population. This paper examines the fit of the DSM-IV emotional (ED) and disruptive behavior disorder (DD) symptom structure in a community sample of 796 4-year-old children. Using the parent-report Child Symptom Inventory (CSI), the best model fit for ED included separate factors for Social Phobia, Separation Anxiety Disorder, Generalized Anxiety Disorder, and Major Depressive Disorder. For DD, the best model included separate Attention Deficit Hyperactivity Disorder-Inattentive type (ADHD-I), Attention Deficit Hyperactivity Disorder-Hyperactive/Impulsive type (ADHD-HI), and Oppositional Defiant Disorder diagnoses. These findings support using DSM-IV nosology to classify EDs in a community sample of preschool children, and suggest differentiation of ADHD into ADHD-I and ADHD-HI.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2011

Journal of Abnormal Child Psychology 4/2011 Naar de uitgave